Kondensator till skruven?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Kondensator till skruven?

Inlägg av schrunken »

På senare tid har jag haft strul med att skruvmotorn bara surrar utan att gå runt och i flera fall har pannan larmat "Pellets saknas".
Det är en rak 2 meters skruv(thermia minns jag att det stod på förpackningen), kan den gå så trögt?
Läste runt lite i forumet och såg att nån hade bytt en kondensator.
Nån som har erfarenhet av detta? Vad är det för sorts kondensator?
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Finns det ingen skyddskåpa över motorn,som du kan ta bort.Där sitter det åtminstone på min skruv,en kondensator (ca 5cm).Kolla vad det står på den.
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Inlägg av schrunken »

Taxen skrev:Finns det ingen skyddskåpa över motorn,som du kan ta bort.Där sitter det åtminstone på min skruv,en kondensator (ca 5cm).Kolla vad det står på den.
Jo, det sitter en liten svart "kub" med flatstiftsanslutningar, 1 microfarad.
Köpte en ny idag hos en elfirma som pysslar med bla. omlindning av motorer. Den nya är rörformad men det har ju ingen betydelse!
Han som jobba där trodde med stor sannolikhet att det var driftkondensatorn som bråkade.
Kommer att byta ut den vid nästa driftavbrott och se om det hjälper.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Skriv svar