Slussvingar?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Slussvingar?

Inlägg av schrunken »

Har kört min ecoflex problemfritt sedan maj 2006, när jag var nere i pannrummet igår upptäckte jag att det kom lite rök ur skruvmotorn.
Lossade slangen och härledde det till brännaren.
Det verkar som att slussvingarna inte håller riktigt tätt.
Är det någon fara att köra brännaren tillls jag satt dit nya slussvingar?
Kan man köpa nya direkt från CTC eller måste man gå via en "Auktoriserad installatör".
Det är så att jag köpte pannan direkt från ahlsell och de har inga reservdelar lagerlagda.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Hittade en fin pdf,hur din panna/brännare ser ut :wink:
http://www.mbsenergi.se/pdf/pelletspannor_ecoflex.pdf
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Inlägg av schrunken »

Taxen skrev:Hittade en fin pdf,hur din panna/brännare ser ut :wink:
http://www.mbsenergi.se/pdf/pelletspannor_ecoflex.pdf
Tack, det var instruktionsboken som jag redan har... :thumright:

Nåväl, nu gick pannan på elpatron så jag passade på att sota ur den och göra rent brännarkoppen ordenligt. Tog isär kedjan och öppnade locket till slussen, alla vingar var kvar och till synes hela (dock lite böjda efter att ha snurrat typ 10000 varv)
Jag gjorde rent slusshuset och vingarna och plockade ihop allt igen, startade igång brännarn och det har inte pyrt någon rök än.

Vet inte om det kan ha varit gårdagens kraftiga blåst eller lite skit på slussvingarna som gjorde det men jag ska se till att skaffa nya slussvingar så jag har hemma.
Får ringa CTC imorrn och höra om de kan skicka annars hittade jag ett ställe som verkar sälja "www.pelletsbilen.se"
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Inte helt otroligt att det varit skit på slussvingarna, Jag hade så en gång för 2 år (rök lite bakvägen) sedan men det försvann av sej själv..
Har kört ca 8 ton pellets sedan dess o min brännare är från feb -05 så den va bara ca 1,5 år då det hände..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar