Ecoflex - kedjan hoppar och väsnas

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Ecoflex - kedjan hoppar och väsnas

Inlägg av GunnarM »

Jag har en del bekymmer med att kedjan på brännaren lite då och då hoppar/glider över ett kugg på det lilla kugghjulet till slussrotorn (tror jag att den heter, det lilla skovelhjulet som portionerar ned pellets till den långa matarskruven). Resultatet är ett ljudligt klonk. Eftersom slussrotorn varit ganska sliten så har jag misstänkt att det är detta som är orsaken, att det kanske är tungt att dra runt det hjulet. Men efter att ha bytt denna så har det inte blivit bättre, snarare tvärtom faktiskt. Nu funderar jag lite på om det kanske är kedjan som är lite för lös? Jag provade att, under drift, spänna kedjan en smula med fingret och då slutade hoppandet. Tyvärr går det inte att spänna kedjan mer, den är redan i maxläge.

Är det någon som har erfarenhet av något liknande? Kan det vara så att kedjan blivit uttänjd, eller har kugghjulen slitits ned med åren så att kedjan får mer spelrum? Brännaren har tuffat på ganska så problemfritt sedan 2010, förutom impellern har jag bara bytt den nedre matarskruven för ett par år sedan. Alla lager/motsv ser fina ut och jag har inte noterat något särskilt slitage på dem.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex - kedjan hoppar och väsnas

Inlägg av Stegatorparn »

Kedjor blir längre med åren. Med en kedjebrytare är det enkelt att ta bort en länk.
Finns också halvlänkar att köpa om en hel länk blir för mycket att ta bort.
https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/a ... ja-bq.html
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Re: Ecoflex - kedjan hoppar och väsnas

Inlägg av GunnarM »

Tack för svar! Då ska jag ta och kolla detta med kedjan. Eftersom den stått justerad i maxläge sedan installationen känns det ju som om kedjan var i längsta laget redan från fabrik.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Re: Ecoflex - kedjan hoppar och väsnas

Inlägg av GunnarM »

Det visade sig att det redan satt en halvlänk på kedjan. Jag tog bort den, justerade kedjespänningen och - japp, nu verkar den gå som smort igen. Tack igen, verkligen sjysst att få hjälp på detta forum!
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Skriv svar