CTC Easyflex krånglar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
avic
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 22 sep, 2012 08:44

CTC Easyflex krånglar

Inlägg av avic »

Skriver samma fråga här som i Janfire-delen, eftersom jag inte är säker på vad som krånglar.

Jag har en Janfire Flex-A med den nya styrboxen kopplad till en Ctc Easyflexpanna. Det fungerar utmärkt men jag har ett problem som jag inte riktigt förstår mig på.

Det verkar inte som att brännaren någonsin går ur underhållsfyrläget och stänger av trots att temperaturen i pannan är högre än det förinställda. Om det inte är kallt ute gör det att panntemperaturen sticker iväg.

Men, det som är lite konstigt är att visad panntemperatur ibland varierar kraftigt, den hoppar lite fram och tillbaka mellan exempelvis 75, 82, 70, 86 osv.

Är det någon som känner igen problemen/et?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: CTC Easyflex krånglar

Inlägg av nyman »

Ställ in brännaren så att den inte går med underhållseld.
Underhållseld i en plåtbrännare är en dålig kombination då pannan kommer att fyllas med sot och tjära. Blir det 10-15 minusgrader ute kan nog underhållselden fungera bra.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
avic
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: lör 22 sep, 2012 08:44

Re: CTC Easyflex krånglar

Inlägg av avic »

Tack för svar! Ja, problemet är att den aldrig stänger av sig, utan går på underhållseld hela tiden trots att den ska stänga ned på läge 1.
Skriv svar