Ctc ecoflex - sommartid

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Dirtzors
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 27 apr, 2019 11:21

Ctc ecoflex - sommartid

Inlägg av Dirtzors »

Hej på er. Har flyttat till hus som har en ctc - ecoflex.
finns det några förslag på vad jag kan göra för att sänka pelletsförbrukningen på sommaren?
Har läst lite att man kan vrida ner shunten? Skall jag då låta den vara utdragen och inte på auto? Säkert en dum fråga men som sagt är total nybörjare. Tacksam för svar.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ctc ecoflex - sommartid

Inlägg av Stegatorparn »

Är radiatorpumpen och shunten anslutna till pannan behöver du inte göra något alls.
Då stänger shunten när det inte finns något värmebehov och radiatorpumpen stoppar, allt styrt av utetemperaturen.
Pumpen motionskörs med jämna mellanrum för att inte kärva eller fastna till hösten.
Finns det en rumsgivare till pannan, har styrningen full koll på innetemperaturen.

Drivs shunt eller radiatorpump separat, kan det vara idé att stänga av dem, men de måste motionsköras en gång per månad i ett par minuter för att inte skapa problem.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ctc ecoflex - sommartid

Inlägg av nyman »

Koppla in en elektrisk varmvattenberedare och stäng av pannan på sommaren. Blir billigare och inget jobb. Ska pannan gå på tomgång hela sommaren för en liten varmvattenskvätt om dagen så kan det också bli tjära och sot i pannan och rökröret.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Ctc ecoflex - sommartid

Inlägg av nissetib »

Rent driftmässigt är det säkert billigare att ha en VV-beredare inkopplad på sommaren. Men frågan är om man kan räkna hem det under livstiden på beredaren.
Jag har sedan jag installerade Ecoflexen 2006, alltid kört med pellets på sommaren också. Ställer ned varmhållningen till 0 min och givetvis ställer jag ned ,på displayen, rumstempen.
Jag har inte haft någon tjärbildning pga det, eller några andra problem heller. På ett ungefär så gör vi av med 1 säck i veckan på varmvatten. Vi är 2 pers.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Dirtzors
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 27 apr, 2019 11:21

Re: Ctc ecoflex - sommartid

Inlägg av Dirtzors »

nissetib skrev: ons 01 maj, 2019 08:25 Rent driftmässigt är det säkert billigare att ha en VV-beredare inkopplad på sommaren. Men frågan är om man kan räkna hem det under livstiden på beredaren.
Jag har sedan jag installerade Ecoflexen 2006, alltid kört med pellets på sommaren också. Ställer ned varmhållningen till 0 min och givetvis ställer jag ned ,på displayen, rumstempen.
Jag har inte haft någon tjärbildning pga det, eller några andra problem heller. På ett ungefär så gör vi av med 1 säck i veckan på varmvatten. Vi är 2 pers.
Hej och tack för svar. Sänker du rumstemperatur mycket på displayen? Är det så att den sparar automatiskt vid den temperaturen man sänker utefter? Jag sänkte varmhållning från 60 till 30 då vi är 4 st i hushållet? Bör jag sänka den mer? Jättetacksam för era svar
Dirtzors
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: lör 27 apr, 2019 11:21

Re: Ctc ecoflex - sommartid

Inlägg av Dirtzors »

Stegatorparn skrev: lör 27 apr, 2019 15:14 Är radiatorpumpen och shunten anslutna till pannan behöver du inte göra något alls.
Då stänger shunten när det inte finns något värmebehov och radiatorpumpen stoppar, allt styrt av utetemperaturen.
Pumpen motionskörs med jämna mellanrum för att inte kärva eller fastna till hösten.
Finns det en rumsgivare till pannan, har styrningen full koll på innetemperaturen.

Drivs shunt eller radiatorpump separat, kan det vara idé att stänga av dem, men de måste motionsköras en gång per månad i ett par minuter för att inte skapa problem.
Dom är anslutna till pannan. Jag har en rumsgivare men fick råd från han jag köpte villan av att inte använda mig av den. Då installatören hade sagt till honom att kretskorten ofta kärvar med rumsgivare?!
Skriv svar