Service och byte Ecoflex - tips/råd behövs

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
f94-mbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 28 apr, 2006 18:25
Ort: Sollentuna

Service och byte Ecoflex - tips/råd behövs

Inlägg av f94-mbe »

Hej,

har kört Ecoflex nu i 13 år och närmar mig 80 ton pellets. Inte bekymmersfritt men det tuffar på rätt så bra trots allt.

Har nu följande bekymmer och jag undrar om det finns några med erfarenhet för tips/råd:
- Shuntstyrningen/shuntmotorn är sliten i kugghjulen, så ibland fastnar den och det blir kallt hemma... Någon som bytt? ESBE har andra modellbeteckningar nu än 2006, och är det knepigt att byta?
- Det 'läcker' smulad pellets i brännaren, troligen från övre matarskruven eller vad det nu heter. Inget jätteproblem men det blir nog ca 1 liter stor hög mellan varje sotning
- Displayen börjar synas dåligt. Troligen är det smuts mellan plasthöljet och själva displayen. Kan man lossa och göra rent?
- Har inte bytt brännarskruv eller bytt till kedjematning. Något man bör göra efter 13 år?
- Något annat som kan vara bra att göra/byta för att det ska gå bekymmersfritt i 10 år till?


Har tidigare bytt slussvingar, fläkt, tanddrev/pinnar mm, precis som många andra verkar det som.
CTC Ecoflex (2006) + Pellistore bulkförråd
BOA 180 + BIA 90 kvm uppvärmt
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Service och byte Ecoflex - tips/råd behövs

Inlägg av nissetib »

Göra rent displayen är inte så svårt. Man får lossa på skruvarna som håller hela manöverpanelen. Tror väl det är 4 skruvar. Va lite försiktigt då det är en kabel som är lite kort. Sen ser man ju baksidan på displayen. Nu va det ett tag sedan jag gjorde det men det måste väl sitta nån skruv där för jag tog bort den och torkade rent displayen men även "fönstret".

Ang kedjematning. Att det överhuvudtaget funkar fortfarande med stiften är ju ganska otroligt. Min gav upp ganska tidigt. Hade jag varit Dig så hade jag bytt till kedjematning. Om man köper en ombyggnadssats, om dom nu finns kvar, så får man nya drev, kedja såklart och en axel med slussvingar. Passa på att byta brännarskruv och kolla även bronslagerna. Är helt klart bra att byta dom samtidigt. Inget komplicerat alls och kostar inte många kronor. Gör man inte det så är risken att den plattan som lagerna sitter på blir blir så pass sliten att man även måste byta den.
Kollade lite snabbt men det verkar som om man får med allt utom brännarskruv.

https://www.pbs.nu/sv/pelletsbrannare/a ... drift.html
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
f94-mbe
Gallringsobjekt
Inlägg: 27
Blev medlem: fre 28 apr, 2006 18:25
Ort: Sollentuna

Re: Service och byte Ecoflex - tips/råd behövs

Inlägg av f94-mbe »

Hur många bronslager är det, och vilken storlek? Finns 12 och 18 mm verkar det som.

Hur vet jag om brännarskruven behöver bytas?
CTC Ecoflex (2006) + Pellistore bulkförråd
BOA 180 + BIA 90 kvm uppvärmt
Skriv svar