HJÄLP! Problem med pannan, inget varmvatten

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

HJÄLP! Problem med pannan, inget varmvatten

Inlägg av dguldstrand »

Vår panntemperatur står på 20 grader sedan igår kväll.
På grund av att vår pelletsbrännare (PX21) strular lite till och från har vi kört med elpatroner den senaste tiden.
Kan elpatronerna vara "slut"? Hur kan jag felsöka dem?

Jag är i stort behov av all hjälp jag kan få med detta. Och kan t om betala någon hundralapp för en lösning som får igång allt igen. Vi har inget varmvatten som det är nu.

Jag har testat att trycka in säkringen framme på pannan, samt brytit strömmen några minuter till både pannan och elpatronerna.
Pannan är en CTC 1100 Ekonomi.
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: HJÄLP! Problem med pannan, inget varmvatten

Inlägg av Stegatorparn »

Är pannans säkringar i elcentralen hela så det kommer ström fram?
Annars är det bara överhettningsskyddet, som du tryckt in, och drifttermostaten som hindrar strömmen att nå elpatronerna.
Drifttermostatens givare styr kontaktorer som kopplar in strömmen till elpatronerna i steg antingen mekaniskt eller elektriskt via ett kretskort. Har sett lite olika lösningar där.
Elpatronerna är trefastyp med tre separata slingor och det är osannolikt att samtliga har gått sönder samtidigt.

Ett åsknedslag har kanske orsakat att säkringarna gått eller att överslag har skett i pannan.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
dguldstrand
Fröträd
Inlägg: 76
Blev medlem: tor 05 dec, 2013 23:33
Ort: Lindesberg

Re: HJÄLP! Problem med pannan, inget varmvatten

Inlägg av dguldstrand »

Alla säkringar verkar hela, och överhettningsskyddet har jag tryckt in flera gånger.
Vad kan jag mer göra/testa för att felsöka just elpatronerna?

Hur ser "drifttermostaten" ut? :shock:

Använd inte citera-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Forumet blir då både svårläst och oöverskådligt. Dessutom bör Citering vara kortare/mindre än den egna svarstexten. Citering borttagen. / Roli moderator
PANNA: CTC 1100 Ekonomi
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: HJÄLP! Problem med pannan, inget varmvatten

Inlägg av Stegatorparn »

Drifttermostaten i detta fallet = Panntemperatur el som styr elpatronerna till inställd temperatur.
Vad du kan kontrollera är om det finns spänning fram på alla faser i pannans anslutningsplint med ett mätinstrument eller spänningsprovare för 400 VAC.

Felsökning i pannans kretsar skall du överlåta till en elektriker om du inte är väl förtrogen med det elektriska.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar