Ny på Ecoflex!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Ny på Ecoflex!

Inlägg av DavidU »

Hej,

Har under hösten installerat en begagnad Ecoflex, tillverkad sent 2006. Har haft en del mindre problem under hösten, men nu verkar den tuffa på hyfsat.

Jag har varit bortrest mer eller mindre hela hösten och därför inte tagit mig tid att sätta mig in i brännare/panna. Den har gått på fabriksinställningar, och det jag undrar nu är om ni har några uppenbara tips till mig för att justera den lite bättre. Körde med en Värmebaronens brännare tidigare i en Nibe City och upplevde att den nästan på drog mindre pellets?!!
Den var ju busenkel att justera, lite som en gammal Volvo, min "nya" panna vågar jag knappt pilla på....

Effekt hög skruv : 68%
Effekt hög fläkt : 40%
Effekt låg skruv : 41%
Effekt låg fläkt : 20%
Effekt min skruv : 0%
Effekt min fläkt : 0%
Varmhållning min : 60
Skruv extern : 30


Det jag undrar lite över är hur "spjället" som justerar rökgastemperaturen skall stå när jag pillar med inställningarna. Ska det vara helt öppet eller snarare mer åt det stängda hållet?

Kör ni med varmhållning? Behövs det? Jag tänker, min Viking Bio hade inte det och det gick ju alldeles utmärkt utan!

Ja, som sagt, tacksam för all input jag kan få för att förhoppningsvis justera in min panna lite mer effektivt.

Tack så länge,
David
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ny på Ecoflex!

Inlägg av André »

Har du tillgång till hushållsvåg? Då kan du först börja med att kolla brännareffekten.
Drar brännaren 520 gram pellets/10 min är de 15 kW vilket den bör vara i närheten av i läge hög (68% matning) då brukar fläktvärdet ska va 34/35% högre värdet om man vill offra lite verkningsgrad mot en renare panna invändigt
Jag brukar inte ställa in låg effekten lägre än 10 kW/350 gram/10 min och fläkt 30/31% fläkt.(tror de va de fläktvärdet :roll:) men jag har skrivit värdena tidigare i ctc/thermia tråden

Spjället antar jag är det som sitter uppe i pannan som är till för att justera rökgastempen för att undvika kondens i skorsten? helt stängd sen kontrollera så det inte blir kondens och om det blir kondens får du öppna spjället lite
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny på Ecoflex!

Inlägg av nyman »

Min panna är tillverkad 2006 och har bara möjlighet till varmhållning. Ställbar hysteres (tankdiff) kom senare.
Brännaren är byggd för underhållsglöd och ingenting annat om man inte ska värma en stor acktank.

Eftersom jag i stort sett bara värmer källaren med pellets blir pauserna långa. är uppe i 115 minuter i inställningen för varmhållning och pannan tänder fint. När jag körde på fabrikinställningen 60 minuter gjorde pannan en extra matning med fläkt mitt i pausen. Fick då en massa tjära i rökröret.
Nu kör jag skruv 68 och fläkt 45 både på låg och hög effekt och tjärproblemet verkar ha försvunnit.
90 grader rökgas i början av eldningen och efter 15 minuter när pannan slutar elda är rökgasen uppe i 114 grader. Förbigångsspjället är helt stängt.
Kollar inställningarna med en sladdlampa instucken i rökröret, då ser man direkt om det blir rökpuffar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Re: Ny på Ecoflex!

Inlägg av DavidU »

Tack för era svar! Känner mig som en idiot när det gäller denna "nya" brännare. Min förra fallrörs-brännare var ju lätt att väga det som kom ur slangen och samtidigt mata i lite i brännaren. Hur tusan går jag tillväga för att mäta mängden pellets på Ecoflexen, jag tänker, eftersom den pytsar ut lite och själv doserar?! Förstår ni hur jag tänker?

En annan grej som uppstod nu senast efter sotning (3 dagar sedan) och lite koll av brännaren, är att den börjat varna "kontroll sluss" tycker även att det helt plötsligt börjat lukta lite mer i källaren. Har förvisso blåst riktigt rejält här nere de sista dagarna, skulle det kunna spela in? Har nog hänt 3-4 ggr på dessa dagar. Har alltid startat utan problem när jag kvitterat på "varningstriangeln" på pannan!
Detta fel har heller aldrig uppstått tidigare sedan installationen i början av oktober -17.

Såg också att brännarskruven verkar vara väldigt sliten längst ut mot brännarkoppen, var ju dyr som tusan om man ska byta.

Bör väl kanske också bygga om till kedjedrift och byta slussvingar (heter det så?)

Känns som man börjar närma mig så smått vad en helt ny brännare kostar! Vet att den är dyrare men då blir ju allt helt nytt, eller är det hål i huvudet att byta tycker ni?
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ny på Ecoflex!

Inlägg av nyman »

Har inte förra ägaren bytt något på alla år så får du väl sätta igång.
Ombyggnadssatsen kostar inte mer än ett roster och ett plåtrör till en Vikingbio.
http://www.lohr.se/reservdelar-pelletsb ... -bq20-bq30
Byt inte slussrotor förrän du byggt om till kedjedrift eftersom de roterar åt motsatt håll.
Ny slussrotor följer med ombyggnadssatsen.
Varför behöver du väga? Den nedre skruven ger en viss mängd pellets med en viss inställning om den inte är helt utsliten.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
DavidU
Stor entusiast!
Inlägg: 200
Blev medlem: mån 16 okt, 2006 00:07
Ort: Malmö

Re: Ny på Ecoflex!

Inlägg av DavidU »

Återigen, tack för svar. Lär mig mer och mer om nya pannan/brännaren dagligen.

Har pratat med Lennart Löhr på lohr.se som verkar mycket kunnig. Har beställt ny sluss, ny brännarskruv och lite andra små bra att ha saker.
Många pratar om att kedjedrift "is da shit" och nästan ett måste. Löhr sa snarare att man slipper en hel del problem UTAN kedjedrift, bland annat påfrestningarna på lager och dylikt. Han rekommenderade mig att fortsätta med tappdriften, även om han naturligtvis gärna hade sålt ett kedjekit till mig, för att tjäna pengar.

Nyman, du undrade varför jag skulle väga! Detta var på inrådan från André, som jag tycker verkar ha bra koll på läget genom åren. Man gör det väl för att se vilken effekt pannan går med.

Något nytt jag märkt på sista tiden, är huruvida tillförlitligheten är något att hänga i granen när det kommer till de inbyggda olika tempgivarna? Vad har ni för erfarenhet kring detta?
Den inbyggda rökgastempen, visade vid ett tillfälle ca. 80 grader, den analoga som jag borrat hål för i rökröret visade närmare 120 grader.
Den inbyggda framledningstempen visar 37 grader, sätter jag dit en anliggningstermometer (heter det så?) runt kopparröret, visar den cirka 32 grader istället.
CTC Ecoflex 2006
Mafa Midi
Tigex 25 (Snart rejäla grejor från Ruben!)
Cronspis
Viking 30
2-plans villa byggd 1934
190 boy och 125 biarea
2 vuxna 2 barn
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Re: Ny på Ecoflex!

Inlägg av André »

När du mäter/kollar effekten fyller du upp brännarens förråd sedan startar du tidtagningen och håller brännarförrådet fullt i tio minuter sen ser du vad den förbrukat, går bra köra bara 5 min också men ju längre desto exaktare :wink:

Som du märkt så stämmer rökgastempen riktigt dåligt, är samma sak med min givare på brännaren och i kompisarnas biomatic. Såg igår att kompisens biomatic visade 96 grader rökgastemp med 20 kW med nysotad panna och rengjord tempgivaren vilket snarare är 135 grader iaf så den kan du använda som riktvärde.

Jag har kört med skriften utan problem i 13 år nu, bara man ser till att backspärren är justerad så alltid klaffen faller ner helt så är de inget problem anser jag. Om den nte faller ner kan den rotera bakvägen så den kommer i mellanläge och skriften slår stopp.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar