Några frågor om Ecoflex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Några frågor om Ecoflex

Inlägg av nyman »

Har en Ecoflex av årsmodell 2006. Den har ett pelletsbrännarkort och ett huvudkort. På senare modeller efter 2007 verkar allt vara sammanslaget till ett kort.
http://www.ctc.se/sv/file-download/5a3c ... b13265.pdf

I den senare versionen av handboken står att pannan har "tankdiff" = ställbar hysteres. I den tidigare handboken finns inget sådant. Min brännare går igång vid 74 grader och stänger av vid 82 grader när börvärdet är inställt på 79.

Tydligen är det två hårdvaruversioner (korten är olika) och två programvaruversioner (med eller utan ställbar hysteres).
Min fråga: är det någon som uppgraderat styrprogrammet på en panna från 2006-2007 och fått ställbar hysteres?

Nästa fråga rör kåpa över brännaren. Följde inte med någon sådan till min panna utan bara den stora plastkåpan över hela fronten. I den tidiga handboken visas en bild med kåpa också över brännaren.

Nästa fråga rör strömbegränsare (strömkännare). En massa blajblaj i handboken men inte hur det ska kopplas. Nog måste väl varje strömkännare kopplas så att rätt fas begränsas. Hur har ni kopplat?
På ingående starkström har jag kopplat L1 längst ned och L3 överst på plinten i pannan.
Kan man gissa att inkommande trådar från gruppcentralens strömkännarmagneter kopplas på samma sätt, alltså strömkännartråd från L1 längst ned och strömkännartråd från L3 längst upp.

Mera frågor finns nog men det får räcka nu. :)
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
ja
Entusiast!
Inlägg: 149
Blev medlem: fre 16 jun, 2006 14:47
Ort: Kalix
Kontakt:

Re: Några frågor om Ecoflex

Inlägg av ja »

Pannan bryr sig inte om hur strömtransformatorerna kopplas, den läser bara av högsta strömmen och drar ner sin effekt stegvis, om strömmen är för hög.
CTC EcoFlex 2006, veckoförråd, Tigex 25, 4.7m 150mm skorsten, varav 2.5m 125mm rostfritt. 170 m2 uppvärmt.
Skriv svar