Fråga, ecoflex vid strömavbrott..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Fråga, ecoflex vid strömavbrott..

Inlägg av vatsug »

Hallå , hade strömavbrott ca 30 min , gick ner i pannrummet när strömmen kom tillbaks, pannan på 72 grader sjunker till 70 o slår på, så långt allt väl. Men pannan sjunker till 64 grader innan den börjar komma i kapp, såg även att framledningstempen var 36 grader o så mycket brukar jag ha vid ca minus 2 ute nu var det 5 grader varmt. Är det så att pannan krämar på en 5-6 grader extra vid strömavbrott som säkerhet om det blivit utkylt?? Oavsett hur länge strömavbrottet varat ?
Nån som vet ??
Med vänlig hälsning vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Fråga, ecoflex vid strömavbrott..

Inlägg av FRS05 »

Det handlar om att den reagerar på din rumstermostat som du antagligen har? Scenariot blir ju att tempen i huset har sjunkit och för att få rumstemperaturen snabbt igen så pumpar den ut vatten med väldigt hög temp. Då sjunker ju tempen i pannan snabbt som en sten också. Det blir lite som när du sätter igång pannan första gången när det börjar bli kallt. Då sjunker med tempen i pannan som en sten eftersom värmebehovet är så stort i början och pannan inte orkar med riktigt.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Fråga, ecoflex vid strömavbrott..

Inlägg av vatsug »

Nja, strömavbrottet varade bara ca 30 min, så tempen han ju inte sjunka i huset. Däremot verkar det vara nån sorts säkerhets åtgärd, att den ökar framledningstempen med ca 5-7 grader efter strömavbrott, Efter ca 3 tim var allt som vanligt. Kan va bra att veta till nästa gång.
Hälsn Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Becker
Energiprofet!
Inlägg: 401
Blev medlem: fre 09 sep, 2005 23:11
Ort: Från Dalarna bor i Järbo

Re: Fråga, ecoflex vid strömavbrott..

Inlägg av Becker »

Hade inte temperaturen i huset sjunkit en grad? För om jag höjer önskad temperatur på min innegivare en eller någon grad så brassar pannan på ordentligt med temperatur på framledningen för att snabbt komma upp i önskad temperatur i huset.
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Fråga, ecoflex vid strömavbrott..

Inlägg av vatsug »

Nej , strömavbrottet var bara ca 30 min, så tempen inne han inte sjunka, dessutom var det inte så kallt ute.
Med vänlig hälsning Vatsug.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Skriv svar