Ecoflexare, vad har ni bytt, problem etc..

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Ecoflexare, vad har ni bytt, problem etc..

Inlägg av vatsug »

Jag såg just att min Ecoflex startades den 15 maj - 09 . Hade ju bekymmer med " sotande Ecoflex" en säsong som det står om här på forumet, och några oförklariga " Pellets Avstängd" men förutom det har den rullat på. Har väl förbrukat mellan 25-30 ton under den tiden. Ingenting är bytt, men har en slussimpeller liggande utifall att. Kunde va kul att se vad ni andra Ecoflexare, har haft för bekymmer, om ni haft några. Glad sommar.
Mvh Vatsug.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Re: Ecoflexare, vad har ni bytt, problem etc..

Inlägg av nissetib »

Har haft lite problem med dom beryktande rörstiften. Men efter ombyggnad till kedjedrift så har inte pannan stannat pga av det iaf.
Har haft uppstartsproblem efter sotning 2-3 gånger. Då har den ej tänt, dvs nåt strul med tändelementet.

Nu på senare tid, läs 5-6 år, så lyser stoppen med sin frånvaro. Kan inte minnas ens när den stannade sist, eller vad det vad för orsak som gjorde att den stannade.
Har också på senare tid enbart hållt mig till pellets från samma leverantör.

Detta är ju min första pelletspanna och eldade tidigare med olja. Förutom sotningen så börjar ju den likna mer å mer en oljepanna vad det gäller antal besök i pannrummet.

Just nu är jag otroligt nöjd och har svårt att se vad jag skulle ha valt, eller kan välja nu, som skulle vara bättre.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Ecoflexare, vad har ni bytt, problem etc..

Inlägg av Stugsittaren »

Har sedan 2006 bytt impeller, fläkt, flamvakt (glaset hade gått sönder). Inget konstigt utan mest slitdetaljer.

Jag har däremot stopp ung varje månad. Det blir så mycket söndersmulad pellets i nedre matningsskruven att den orkar runt. Får rensa med skruvmejsel sedan går det bra igen. Ska plocka isär den i sommar för att se om det sitter sintring eller något som hindrar pellets att matas fram.

Har bytt ut stiften mot skruvar. Vilket fungerar mycket bra.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Ecoflexare, vad har ni bytt, problem etc..

Inlägg av Stugsittaren »

Efter lite noggrannare koll ser jag att den nedre skruvens sista varv innan brännkoppen nötts ner. det saknas ung 1 dm av det stål som skapar skruvens vingar. Det sista som är kvar för inte ens pelletsen framåt. Inte konstigt att det blev stopp där lite då och då.
Har beställt ny skruv. Det visade sig att leverantören ligger på vägen till jobbet :0)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Ecoflexare, vad har ni bytt, problem etc..

Inlägg av vatsug »

Hmm , sista decimetern borde ju vara i brännkoppen, det enda den kan nötas mot är väl botten på brännkoppen, så hur såg denn ut ? Eller har den varit något i pelletsen som har nött, bult el dyl ?
Skönt att du hittade felet iallafall.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Ecoflexare, vad har ni bytt, problem etc..

Inlägg av Stugsittaren »

Gissar på sintringar som hindrat pellets sedan har skruven runt axeln nötts bort så sakteligen. Då det bildats pelletsproppar har även det tryckt tillbaka mot skruvens rörelse. Men det är rejält gods som nötts ned.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Ecoflexare, vad har ni bytt, problem etc..

Inlägg av vatsug »

Kunde va kul om du kunde lägga upp nån bild på nya skruven. Jag gjorde sommarservice på brännaren och tyckte också att sista biten var mycket mindre , än nästa "stigning" men det var en del sinter på skruven , så när jag gjort ren m smärgelduk , såg det bättre ut. Men vet ju inte hur en ny skruv ser ut.
Mvh Vatsug.
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Re: Ecoflexare, vad har ni bytt, problem etc..

Inlägg av GunnarM »

Startade min nyinköpta panna hösten 2010 och har haft ett enda driftstopp sen dess, när det blåste utav h-e. Annars har den tuffat på utan knorr. Då startade jag om den utan problem. Jag rengör tre-fyra gånger om året, men annars är jag aldrig i pannrummet längre. Stor skillnad mot min gamla lösning (Ecotec i äldre panna), då sprang jag i pannrummet flera gånger i veckan, periodvis flera gånger om dagen. Eldar med pellets från Gotlndspellets (tror jag de heter), som de säljer på Byggmax här.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Ecoflexare, vad har ni bytt, problem etc..

Inlägg av Stugsittaren »

vatsug:
Här kommer bilder på nya och gamla skruven. Det ser ut att vara klenare (sämre) stål i de nya skruvarna. Den nya till vänster.

Bild
Bild
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Ecoflexare, vad har ni bytt, problem etc..

Inlägg av vatsug »

Oj , det var skillnad. Då ser jag även att min börjar bli lite sliten. Tack för bilden.
Mvh Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Re: Ecoflexare, vad har ni bytt, problem etc..

Inlägg av GunnarM »

Nu har även jag bytt nedre matarskruven. Jag har haft liknande symtom som några andra, att skruven nötts ned och att det bildas koksningar längst fram i brännarkoppen. Jag gissar att när skruven nötts ner så kan den inte röra om ordentligt längst fram. Nåväl, på sistone har jag också haft problem med att motorn inte orkar dra runt kedjan ordentligt. I stället har kedjan hoppat över kugghjulen med ett tydligt "pock!" som när det fortplantas genom radiatorsystemet låter "DUNK!" i huset. Nu är det lite oklart vad som egentligen var orsaken till detta: efter att jag monterat loss kedjan var egentligen alla tre dreven (övre skruv, slussvingar, nedre skruv) svåra att dra runt med bara handkraft. Jag monterade i alla fall isär brännaren, tömde ur och gjorde rent överallt och smorde lite här och där med någon droppe olja. Och så bytte jag ju skruven och fick bort lite beläggningar i matarröret som kanske bidrog till att bromsa skruven. Och banne mig, nu går brännaren som en symaskin. Najs! Hela projektet tog en timme och 45 minuter från att jag lyfte ur brännaren tills den var i drift igen.

Jag tror att det kan vara en bra idé att rensa ur hela brännaren lite mer regelbundet än jag gjort tidigare. Det verkar samlas en del damm och smul i de olika kamrarna på vägen ned.

Jag beställde en ny skruv från Löhr.se, och får säga att de var snabba. Beställde på hemsidan fredag eftermiddag före nyår och fick paketet på tisdagen, alltså två arbetsdagar senare.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Ecoflexare, vad har ni bytt, problem etc..

Inlägg av vatsug »

Kanske dags o byta t sommarn för mej med , men just nu tuffar den på så bra. Bytte gummi impeller i somras,den gamla m plastvingar var ganska nött. Gnällde ganska länge från dom nya gummivingarna, men nu går den så tyst o fint.
Med vänlig hälsning Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
GunnarM
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tor 16 nov, 2006 12:25
Ort: Gotland

Re: Ecoflexare, vad har ni bytt, problem etc..

Inlägg av GunnarM »

Uppdatering efter dryga tio års drift: bytte som sagt var stora matarskruven för ett par år sedan, och nu har jag bytt slussvingarna också samt förkortat kedjan med en halv länk. Kedjan hade blivit lite för lång och halkade över kuggarna då och då. Peppar peppar, men pannan tuffar på så problemfritt att de enda driftstörningarna brukar vara att vi glömt fylla på pellets eller tömma aska, kanske för att vi inte ens tänker på att pannan står där nere i källaren.
CTC Ecoflex med rums- och utegivare, installerad 2010, veckoförråd. 110+70 kvm 40-talshus med tunna väggar i ytong. Numera med klimatvind. Tidigare: Ecotec-brännare i gammal dubbelpanna, funkade i fyra år ...
Skriv svar