Kugghjul lossnar (vid impellern)

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Kugghjul lossnar (vid impellern)

Inlägg av Stugsittaren »

Har vad flera tillfällen fått stopp pga att stoppskruven (M6*8?/10?) lossar så att kedjan från elmotorn bara driver kugghjulet men inte axeln vid impellern. Det får till följd att både tappdriften och gummiimpellern stannar.

Ett löjligt enkelt fel egentligen som jag försökt lösa med gänglåsvätska från Biltema men det lossnar ändå efter ett tag. Vad göra? jo jag har spänt den ganska hårt. Dax och byta skruv nu. Vågar man sätta dit en rostfri tro eller kan den fastna helt i gängorna?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Kugghjul lossnar (vid impellern)

Inlägg av Eldvin »

Brukar bli så om de koksar i koppen .
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Re: Kugghjul lossnar (vid impellern)

Inlägg av Roli »

Finns det plats så montera en lite längre skruv, som sticker ut från det material som den sitter gängad i så långt att du sedan kan låsa den med en mutter på stoppskruven.

Har själv gjort så på min brännare där brännarkoppen, som sitter med tre stoppskruvar, lossnade ett antal gånger. Fanns plats på skruven för en mutter och efter den "operationen" har inte koppen lossnat.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Kugghjul lossnar (vid impellern)

Inlägg av Stugsittaren »

Originalstoppskruven sitter så nära kedjan att det blir svårt. Däremot skulle jag kunna borra två hål till och gänga dessa. Tillsammans med en avfasning av axeln skulle det kunna bli bra.

Eller borra ett hål rakt igenom kugghjulets fläns och genom axeln skulle kunna vara ett annat sätt. Men är det lämligt med en så fast koppling ut ett säkerhetstänk. Ska det slira i vissa lägen?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Eldvin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1830
Blev medlem: ons 18 nov, 2009 20:14
Ort: Skogdalen

Re: Kugghjul lossnar (vid impellern)

Inlägg av Eldvin »

Tja,,Om du får in nått som inte ska va där och de blir stopp så kan de va rätt käckt att det slirar.I ditt fall så kanske du skulle undersöka varför det går tungt.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Kugghjul lossnar (vid impellern)

Inlägg av Stugsittaren »

Roli var inne på det i hans inlägg ovan. Det är antingen koksning eller pellets som smulas och stockas under den nedre skruven. Kanske smulas pellets pga koksning.
Har höjt luften lite men det blir fortfarande sintring i koppen.
Mer luft? Aller annat tips?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
vatsug
Energiprofet!
Inlägg: 677
Blev medlem: tor 24 feb, 2005 19:56
Ort: Rosersberg, 10km syd Arlanda

Re: Kugghjul lossnar (vid impellern)

Inlägg av vatsug »

Har du ny pellets ? Jag hade ju åtskilliga problem förut , men det var ju mer att den började sota pga "skidbacken" längst fram i koppen. Prova att lossa dom 4 skruvarna som håller rörkröken, ta bort rörkröken o brännkoppen och gör rent. Lossa primärluftröret, så att du ser det lilla röret från fläkthuset, kör ner ett tryckluftsmunstycke o blås ( brukar komma rejält m spån ) sätt tillbaks allt och försök centrera skruven så den går rakt genom rörkröken. Borde hjälpa om det är skruven som går trögt. Ang kedjan så ska det ju va ett visst spel på den.Jag brukar kunna trycka ner den ca 8-10 mm på längsta stället.
Lycka Till.
Mvh vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Kugghjul lossnar (vid impellern)

Inlägg av Stugsittaren »

En kollega har bu hjälpt mig med gänghål så jag får tre stoppskruvar på kugghjulet vid impellern.

Ev kan min halt uppslitna nedre skruv hjälp till att ställa till det. Den sista dm skruvstål var ned/bortslitet.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar