Hur byta fläkt på Ecoflex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
andehans
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 28 dec, 2012 22:11
Ort: Uppsala

Hur byta fläkt på Ecoflex

Inlägg av andehans »

Hej,
På min CTC Ecoflex har nu fläkten gått sönder.
Jag ser att ämnet har diskuterats tidigare, med kommentaren att det är svårt att lossa fläkten då skruvarna sitter trångt till.
Nu till min fråga, hur lossade ni skruvarna, ni som har bytt fläkt?
Är jag tvungen att ta bort hela "pelletsmatningmaskineriet" som sitter utanför fläkten eller finns det enklare sätt?

Tacksam för snabbt svar!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Hur byta fläkt på Ecoflex

Inlägg av bergatorparen »

Jag har aldrig tagit i en sådan brännare, men utifrån det jag vet om den, så måste man sannolikt dela brännaren genom att lossa de fyra bultarna som håller ihop matningsmaskineriet med det rör som leder till brännkoppen. Om man tömt brännaren på pellets i förväg, skall det gå lätt att dra isär dessa två delar. Kom bara ihåg att ta loss el anslutningarna innan du börjar på skruvandet eftersom det kan vara frestande att vänta tills man får loss fläkten, men då riskerar man skada anslutningarna. De ser lite sårbara ut. Om det varit senaste versionen av BeQuem brännaren, skulle det varit barnlek att ta loss fläkten för där sitter den på sidan så att de fyra fästbultarna är lätt tillgängliga. Ariterm har nog fått peppar för den placering av fläkten de "ärvde" från Thermia :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Isterklister
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 29 jun, 2008 21:39

Re: Hur byta fläkt på Ecoflex

Inlägg av Isterklister »

Gammal tråd men jag lägger till detta om någon annan hittar sidan.

Det är bara att lossa tre kablar som sitter med kabelskor och lossa fyra stjärnskruvar. Det underlätta om man använder en böjbar arm på skruvmejseln/-dragaren. Man behöver inte montera isär något mer för att byta fläkten. Jag antar att det rör sig om Torin AU076282-fläkten.

/Pelle Hanses
cTc EcoFlex
Skriv svar