styrkort/extern skruv ecoflex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av schrunken »

Hej på er!
Jag har under en längre tid haft problem med att externskruven inte startar, den står bara och surrar. Efter ett ca en halv minut har den dock startat och går runt några varv. Jag har provat att byta kondensator utan märkbar skillnad.
Det konstiga är att om jag kopplar skruven direkt till ett vägguttag så startar den direkt.
Än så länge har det funkat genom att jag vid varje uppstart efter påfyllning av pellets kör skruven manuellt via ett uttag för att sedan när pannan kommit igång flytta över kabeln till pannans anslutning.
De flesta gångerna har detta fungerat tills det är dags att fylla på i förrådet igen. (Jag har ökat gångtiden till externskruven till 60 sek)

Det verkar helt enkelt som att pannans inbyggda styrkort inte lämnar full spänning till skruven.

Är det någon som har liknande erfarenhet?
Eller har en aning om vad ett nytt styrkort kostar?
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Ovebest
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: sön 13 dec, 2020 10:36

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av Ovebest »

Hej har liknande problem med min panna på min startar varken externa skruven eller den interna skruven fläken står oxå still och allt bara surrar oxh det kommer ett lätt dånande ljud inne i pannan där all elekronik sitter! Har fått svar här på forumetav en klok nänniska att det är en liten kondensator på brännarens styrkort som är dålig som åst bytas ut av en som kan löda eller köps nytt styrkort som då kostar typ 10000:- kondensatorn kostar typ 40- 50 kronor med frakten! Väntar på den nu!

Mvh Ove Å
peldah2
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 15 okt, 2021 10:01

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av peldah2 »

Hej,
Ordnade det sig för er?
Har samma problem nu med min panna.. ingen av motorerna vill spinna igång, utan brummar bara.
Efter ett tag kan jag få igång en av dem, men inte samtidigt.

Tacksam för snabb hjälp.
Mvh Pelle
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av Stugsittaren »

Hej Ovebest.
Skulle vara kul med mer info om kondingen/a på styrkorten som krånglar. Kondingen till den externa motorn får man byta ca vartannat år. Jag har samma fel men har löst det med relä som strömförsörjer de motorer som styrkortet ger rätt spänning till men inte orkar med strömstyrkan.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av Stugsittaren »

Antar att det är Stegtorparen som hjälpte till. Han verkar kunna ALLT i detalj gällande Ecoflexen (kanske mer åxå).

Jag har problem med styrningen som driver motorn i brännaren och den externa skruven. Hittar inte rätt relä så jag har två SSR-relä som styr. De styrs från styrkortet men då strömmen från kortet inte kommer upp i rätt styrka tar jag spänningen till motorerna från annat håll.

Tackar på förhand om du kan ha några tips. :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av Stegatorparn »

Bild

Sannolikt är det kondensatorn nere vid pilen som behöver bytas. Det är en elektrolytkondensator på 100µF 25V som fungerar som glättningskondensator i nätdelen. Värmen från pannan bidrar till att förkorta livslängden för kondensatorn. Därför är det viktigt att välja kondensatorer för 105°C. Det går utmärkt att välja en kondensator med större kapacitet, vilket kan förlänga funktionstiden ytterligare. Glöm inte att notera vilken ledare som är + och - . Det är viktigt att det blir rätt.
Kondensator 100µF https://www.electrokit.com/produkt/yxf- ... 05c-o8x11/
Kondensator 220µF https://www.electrokit.com/produkt/yxf- ... 5c-o10x16/

Externmotor, internmotor samt fläkten styrs av var sin triac till vänster i bild, inte relä. Fel på en triac också kan inte uteslutas, men är inte sannolikt om samtliga motorer börjar brumma samtidigt.
Triac BTA12-600 SW https://www.electrokit.com/produkt/bta1 ... -600v-12a/
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av Stugsittaren »

Väntar på delar från Electrokit. Posten är lite långsam numera med lev varannan dag. Byter på kortet när de kommer och kollar om triacarna var ok.

Superbra med ditt svar och din medverkan här på forumet.

Fortsätt så. Återkommer då kortet är uppdaterat.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Mazchi
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 12:33
Ort: Halmstad

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av Mazchi »

Jag har råkat ut för vad jag tror är samma sak.
Kan köra externskruven på nätspänning utan problem men när jag kör den från pannan så står den bara och brummar.
Kan mäta 230V på matningen ut till den men det känns precis som att den den inte kan leverera effekten.
Var inte omedelbart såhär utan jag hade också fenomenet under en tid att den går extremt långsamt ett antal sekunder för att sedan gå normalt.
Idag när jag vaknade så fungerade det inte alls längre och efter att jag fått hjärtattack av reservdelspriserna så hittade jag denna tråden. Krävs tydligen en käftsmäll för att man ska förmå sig att ta tag i det. :lol:

Har beställt ny kondning jag med. Mitt kort ser inte exakt lika dant ut, mitt är från 2011, men en 25V 100µF kondensator sitter i hörnet på mitt med så det är värt en chansning. Återkommer med resultat.

Bifogar en bild på kortet.
9BB9D031-3493-4A38-8637-720F04DA1DB9.jpeg
9BB9D031-3493-4A38-8637-720F04DA1DB9.jpeg (120.17 KiB) Visad 2561 gånger
Senast redigerad av Mazchi den fre 09 sep, 2022 14:08, redigerad totalt 1 gånger.
Mazchi
Gallringsobjekt
Inlägg: 24
Blev medlem: tis 15 feb, 2011 12:33
Ort: Halmstad

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av Mazchi »

Då har man lött i den nya kondningen och allt fungerar som det ska. Tolv spänn plus frakt. Herregud, man vet ju inte om man ska skratta eller gråta.
Tänk de stackare som måste ringa en reparatör som sen byter hela kortet.

..och tack som sjutton för informationen här!
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av Stegatorparn »

:thumleft:
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Wikingen
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 23 nov, 2022 11:50

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av Wikingen »

Jag är så tacksam för tipsen i denna tråd. Jag har haft samma problem med min CTC Ecoflex, men igår satte jag dit en ny liten kondensator och vips fungerade båda skrivarna och fläkten som de skulle. Jag beställde några extra kondensatorer och Triacs för att ha som reserv hemma.

Är det någon som har tips på andra reservdelar som man bör ha hemma?
CTC Ecoflex från 2007. Bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av Stugsittaren »

Äntligen har jag haft tid att byta den lilla kondingen. :shock: Pannan verkar nu fungera utan mina hjälp-SSR. Allt normalt kopplat just nu och peppar peppar... ser bra ut. Tänk att det lilla gör så stor skillnad. Stort tack Stegatorparen!!! :D :D

Hoppas allt fungerar till vintern oxå.
Funderar på att skaffa några i reserv. Någon som vill sälja ett gammalt kort??
Förhoppningsfull. :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
FlatMM
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tor 12 okt, 2023 21:50

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av FlatMM »

Registrerade mig enbart för att säga tack :) Samma fel här med motorer som brummade innan de till slut kom igång och som till slut inte kom igång alls.

För den som ser det här och inte är bekväm med el och elektronik ska det påpekas att kortet är både lätt att komma åt och ta ur. Några skruv, några kontakter som inte går att misslyckas med. Gott om plats och komponenten som ska bytas är lätt att byta för den som har minsta vana av att löda. Inställningar påverkas dessutom inte, utan finns kvar. Så inget att vara rädd för.
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av Stugsittaren »

Kul att det tips som vi använt kommer till nytta för fler.
Ytterligare förbättring av tipset är att köpa plastkondingar. De håller livet ut och kostar inte mycket mer.
😄
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Helge
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 21 jan, 2022 22:21

Re: styrkort/extern skruv ecoflex

Inlägg av Helge »

Hej er helt ny här på forumet!
Är de nogon som vet om en slik som kan fixa et ecoflex i norrland
de strular på samma zett som dom som beskrivs här och jag börjar tröttna på det här och när
jag tänker på priset för att få kortet bytt + arbete kommer det till 20 k, så det måste väl kunna fixas på ett billigare sätt?
Tack i förskott från en frusen från norrland!
Skriv svar