Flera problem med ecoflexen

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Flera problem med ecoflexen

Inlägg av schrunken »

Har just beställt 4 st. slussvingar från pelletsbilen.se får när de dyker upp.
Det har rykt ett tag, så nu har jag fått nog.

Rörstiften har börjat trilla av ungefär en gång i veckan, ska ge det några försök till innan jag ger mig på en ombyggnad. Tar den till en riktigt verkstad och borrar i en dimension större rörsprintar. Konvertering till kedjedrift verkar vara sista utvägen. Är det någon som vet vad "kittet" består av och var dessa enklast inhandlas? Funderar om det är standarddrev som går att handla på tex momentum.

Ett ytterligare problem som jag har med pannan är att varje gång jag startar upp den efter sotning så står motorn till matarskruven bara och surrar utan att gå runt. Om jag kopplar den direkt till ett vägguttag så går den runt på en gång, typ som att pannan inte ger full spänning till skruvmotorn via styrkortet. Jag blir inte klok på det problemet, jag har mätt upp spänningen från pannan och får runt 225 VAC, helt normalt alltså men det kanske sjunker under belastning?! Otroligt störande är det iallafall.

Ett sista problem som jag haft har varit med shuntmotorn (Ok, det är en ESBE så jag ska inte klandra CTC) Ventilen har kärvat vid några tillfällen och några sköra plastkuggar i motorn har knäckts, jag tog isär den och skakade rent och nu har den reglerat helt ok sedan dess.

Det var ungefär det som denna panna har drabbat mig sedan jag installerade den för snart fyra år sedan, kommentera gärna om ni känner till problemen eller har förslag på lösningar.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
horvan
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: tor 03 jan, 2008 18:51
Ort: Hultsfred

Inlägg av horvan »

Hej jag hade liknande problem på hösten att motorn inte gick med fullt varv. Resultatet blev att brännaren stannade på grund av pellets brist.Efter kontakt med servicekille som kontaktade ARITERM som inte hört talas om liknande problem fick jag ett nytt styrkort sedan var problemet löst.
Thermia BeQuem 15 d 2004
Focus D2 Miljö 2010 Hembyggt föråd 2,5 ton
Stockhorva pellets storsäck.
nissetib
Stor entusiast!
Inlägg: 223
Blev medlem: tor 09 feb, 2006 17:22
Ort: Skövde

Inlägg av nissetib »

Jag hade också ledsnat på rörstiften, och hur mycket dom krånglade. Har nyligen byggt om till kedjedrift och har inget att klaga på. Funkar bra.
Jag köpte min sats via min installatör, vet ej om den går att köpa direkt hos CTC.
Själv kollade jag med Rinkabyrör, dom kunde beställa men vill ha ett art.nr eller ett RSK nr. Då tyckte dom att jag själv kunde ringa CTC för att sedan ge dom nummret så dom kunde beställa....Snacka om kundservice!!!!!

Jag byggde om den själv och man får en ordentlig bruksanvisning med. Dock är det något moment som är utebliven helt samt att allt inte stämmer exakt. Dock är det inga konstigheter utan det kan man göra själv.

Satsen är dyr. Den kostade lite drygt 2100:- men det är med en del grejer så jag förstår priset. Dock inte att själv grejjorna skall vara så himla dyra...men men....

Nä, så kasta Du rörstiften åt h....e och konvertera Du också :D
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Skriv svar