Shuntmotor ecoflex

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Shuntmotor ecoflex

Inlägg av schrunken »

På senare tiden har jag haft lite strul med shuntmotorn, får intrycket att den inte orkar vrida runt ventilen.
Ibland skickar den ut högre eller lägre temperatur än börvärdet, då har jag vridit den några gånger fram och tillbaks manuellt, (jag har sedan återställt den i auto) och då funkar den bra en stund. Men ibland kommer jag ner i pannrummet och hör hur motorn jobbar utan att det händer något, tycker att den låter riktigt risigt till och med, ungefär som ett knastrande ljud. Den har alltid låtit en del när den jobbar men tidvis låter den väldigt mycket.
Är det någon som har lossat motorn från ventilen? Hur gör man det enklast? Tänkte prova om ventilen lätt går runt när inte motorn sitter på.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Du har väl radiatorkretsen igång så at vattnet flödar? Annars kan det bli lite konbstiga värden när vattnet står still i systemet. Har inte behövt pilla på den än. Den går ofta men tyst (utan knaster). Du kan ju testa motorstyrningen genom att köra den i servicemenyn. Jag har i alla fall för mig att det går att få den att stänga eller öppna shunten.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
schrunken
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: mån 03 apr, 2006 20:45
Ort: Åsbro

Inlägg av schrunken »

Direktcitat borttaget! Tryck på besvara längst ner istället för citera / Stugsittaren

Jodå, pumpen är igång och jag har provat att köra den genom servicemenyn men den låter väldigt illa i vissa lägen och då har jag hjälpt till med handkörning för den verkar fastna. Någon som vet hur man lossar den från ventilen? Jag vill konstatera om det är motorn eller ventilen som kärvar.
CTC Ecoflex , 1 plans tegelhus från -58, 90 kvm + delvis uppvärmd källare. Utanför Örebro,
Skriv svar