Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
strizze
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 18 okt, 2011 10:44

Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av strizze »

Hej pelletsvänner!

Nu har precis säsongen börjat för mig och kom på när jag startade i veckan att jag hade ett litet retligt problem från förra säsongen.

En CTC Ecoflex med automatshunt som inte shuntar ut rätt temperatur!?

I menyn i pannan står det då exempelvis 23° (31°) men även fast pannan vill få ut varmare vatten så löser inte shunten det. Detta händer ibland, och avhjälps (oftast) med att starta om hela pannan.

Någon som har något tips? Ska man göra nån service på shunten? Det har jag nämligen inte gjort.
Bifogar en bild på hur shunten ser ut.
shunt.jpg
shunt.jpg (90.94 KiB) Visad 3399 gånger
//Johan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av Stegatorparn »

Om inte ställdonet står i manuellt läge (utdragen ratt) så kolla om det finns 230 Vac mellan plint 28 och 30 på pannans kopplingsplint. Finns där spänning så fungerar pannans regulator och felet finns i ledningen till ställdonet eller i själva ställdonet.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
strizze
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 18 okt, 2011 10:44

Re: Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av strizze »

Tack för tipset. Ska kolla ikväll.

//Johan
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av Stegatorparn »

Ska tillägga att ovanstående gäller om det är ett värmebehov, alltså regulatorn vill att ställdonet skall öppna.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Dennis76
Gallringsobjekt
Inlägg: 26
Blev medlem: lör 10 dec, 2016 00:01

Re: Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av Dennis76 »


[quote=strizze post_id=147576 time=1411581032 user_id=64710]
Hej pelletsvänner!



Nu har precis säsongen börjat för mig och kom på när jag startade i veckan att jag hade ett litet retligt problem från förra säsongen.



En CTC Ecoflex med automatshunt som inte shuntar ut rätt temperatur!?



I menyn i pannan står det då exempelvis 23° (31°) men även fast pannan vill få ut varmare vatten så löser inte shunten det. Detta händer ibland, och avhjälps (oftast) med att starta om hela pannan.



Någon som har något tips? Ska man göra nån service på shunten? Det har jag nämligen inte gjort.

Bifogar en bild på hur shunten ser ut.shunt.jpg



//Johan
[/quote]


Hej.

Ser att det är väldigt länge sedan detta inlägget gjordes men är ändå nyfiken hur det gick, löste sig problemet?

Har nämligen precis samma fel just nu, dvs framledningen står på 17 (32). Det verkar som att i mitt fall reglerar inte ställdonet alls men shuntventilen går att vrida manuellt. Kan det vara så att ventilen kärvat under lång tid och på så vis bränt motorn i ställdonet? Tips och trix någon?

CTC Ecoflex 2006
Tigex 25
Timmerhus 280m²
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

Re: Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av Sachs340 »

Någon som vet om det är svårt att byta ut shunten? tror min har gett upp.
Gissar jag måste bort med ena sidokåpan?
Sitter den fast med skruvar på baksidan eller bara framsidan?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av Stegatorparn »

Varför tror du den gett upp?
Vad är det som är fel?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

Re: Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av Sachs340 »

Stegatorparn skrev: tor 23 dec, 2021 12:42 Varför tror du den gett upp?
Vad är det som är fel?
den reglerar inte temperatur själv längre utan jag måste ställa det för hand
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av Stegatorparn »

Om du ställer den i mittläge och automatik, går den åt något håll?
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

Re: Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av Sachs340 »

Stegatorparn skrev: tor 23 dec, 2021 16:12 Om du ställer den i mittläge och automatik, går den åt något håll?
försöker fortfarande lära mig systemet, hur ställer jag ställer den i mittläge och automatik samtidigt?
ställer jag den i mitten så rör sig den inte.
vrider jag den i botten igen så vredet hoppar ut så den ska vara i automatisk läge så rör den sig inte och vi får kallt i huset
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av Stegatorparn »

Shuntmotorn kan vara sönder, men inte så sannolikt.
Kontrollera först kopplingsplinten i utegivaren att det inte är korrosion i plinten utan god kontakt.
Säkrast att lossa kablarna och putsa av trådändarna och smörja in trådarna med vattenfri vaselin.
Utegivaren brukar sitta på husets norrsida.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

Re: Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av Sachs340 »

Stegatorparn skrev: tor 23 dec, 2021 17:39 Shuntmotorn kan vara sönder, men inte så sannolikt.
Kontrollera först kopplingsplinten i utegivaren att det inte är korrosion i plinten utan god kontakt.
Säkrast att lossa kablarna och putsa av trådändarna och smörja in trådarna med vattenfri vaselin.
Utegivaren brukar sitta på husets norrsida.
tog loss locket på utegivare och inspekterade lite snabbt och det såg fint ut där under. men kan vara så det är lite korrosion på kablarna. kan man koppla ur kablarna fast system är igång?

men om vi nu har sådan otur att motorn har gett upp, hur svårt är det att byta den?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av Stegatorparn »

Inga problem att meka med utegivaren under drift. Väldigt svaga strömmar det rör sig om.

För en normalhändig person är det inga svårigheter att byta en shuntmotor om den byts mot en exakt lika dan.
Viktigt att matningsspänningen stämmer 24 eller 230 volt samt styrsignal vilket framgår av typbeteckningen.
Din shuntmotor kanske är utgången och då finns här en guide till en motsvarande typ.
https://www.esbe.eu/storage/5F8065D3197 ... ide_SV.pdf
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Sachs340
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tis 30 okt, 2018 22:04

Re: Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av Sachs340 »

Stegatorparn skrev: tor 23 dec, 2021 20:33 Inga problem att meka med utegivaren under drift. Väldigt svaga strömmar det rör sig om.

För en normalhändig person är det inga svårigheter att byta en shuntmotor om den byts mot en exakt lika dan.
Viktigt att matningsspänningen stämmer 24 eller 230 volt samt styrsignal vilket framgår av typbeteckningen.
Din shuntmotor kanske är utgången och då finns här en guide till en motsvarande typ.
https://www.esbe.eu/storage/5F8065D3197 ... ide_SV.pdf
Tack för länken. Beställde ny shunt och bytte så fungerade allt igen.
Inga svårigheter att byte när man listade ut hur allt satt ihop, behövde bara lätta lite på sidokåpan för dra fram kabeln
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Ecoflex shunt som ej shuntar ut rätt temp

Inlägg av Stugsittaren »

Stort tack Stegtorparen.
Det är sådant som underlättar för oss pelletseldare. :)
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Skriv svar