Trasigt tändelement

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
*PeterS*
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 22:03
Ort: Tjörn

Trasigt tändelement

Inlägg av *PeterS* »

Hej på er.
Jaha, då verkar det som tändelementet gått sönder för andra gången... (utbytt för knappt två år sedan). Vaknade i morse till ett illavarslande varningspip nere från källaren och hittade brännkammaren proppfull med pellets.

Någon som råkat ut för samma problem?

Blir till att "elda" med elpatronen X antal dagar nu... *suckar*

Go' helg på er!
/Peter
Brännare: Tunab JetFlame
Panna: Viessmann Vitotronic 100 (inst. 2004)
Veckolager, Acktank 500 liter
Trähus, byggår 1910, 90+70kvm
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Tändelementet är en värmepistol. Det finns info under rubriken Tekniska fakta ovan. Jag har hört att det händer att kolen i motorn tar slut. Finns säkert att byta. Det är enkelt att skruva isär pistolen.

Vad händer när brännaren försöker tända? Surrar pistolen igång?
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
*PeterS*
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 22:03
Ort: Tjörn

Inlägg av *PeterS* »

Hej Furetör,
Jo pistolen fungerar i övrigt, endast tändelementet som är trasigt verkar det som. Jo, det är lätt att plocka ut elementet och ett nytt är beställt men jag tyckte det var himla konstigt att det gått sönder så pass snabbt efter senaste elementbytet. Förklaringen jag fick från återförsäljaren vara att det sannolikt var något som blockerar det "optiska öga" som sitter i värmeelementets fäste. När jag plockade ur pistolen imorse så visade det sig mycket riktigt sitta små partiklar framför linsen i en ganska kletig massa.

En ny fråga: Det var ganska smetigt, något oljelikt, runt optiska linsen och infästningen (stiften). Dessutom, när jag askade ur pannan efter den stannat såg jag även små spår efter ett par oljelika droppmärken långt in i pannan som till stor del avdunstat. Vet du om detta är något som kommer från värmeelementet som frigjorts när det gick sönder, eller kan det komma från något annat, och i sin tur ha orsakat att elementet gick sönder?

Hursomhelst, då det endast är ett par minuters jobb att lossa fem små skruvar och kontrollera att det är rent och fint inne i värmepistolen ska jag nog ta för vana att göra det åtminstone inför varje eldningssäsong för att slippa köpa nytt element varje år...
Brännare: Tunab JetFlame
Panna: Viessmann Vitotronic 100 (inst. 2004)
Veckolager, Acktank 500 liter
Trähus, byggår 1910, 90+70kvm
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Det kan inte finnas så mycket olja i pistolen så att det skulle märkas i panna om något gått snett.

Kan det vara luftfiltret som blivit igensatt av damm?

Jag visste inte att det fanns ett optiskt system i pistolen, vaktar den temperatur eller rotation tro?
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
*PeterS*
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 22:03
Ort: Tjörn

Inlägg av *PeterS* »

Jag vet inte riktigt hur förloppet har gått till men jag blev lite förvånad när jag såg att det var så pass kletigt (typ fett/olja) och partiklar som fastnat innanför tändelementet. Det var när jag såg det som jag kom ihåg droppmärkena inne i pannan. Har aldrig sett det tidigare så det känns ju osannolikt att det är två skilda orsaker. Jag ska hålla lite mer koll på pistolen i framtiden för att försöka förstå förloppet.

Vad jag förstår vaktar optiken temperaturen i elementet och när ögat blev igensatt registrerades en lägre temperatur än den faktiska och elementet brändes sönder.
Brännare: Tunab JetFlame
Panna: Viessmann Vitotronic 100 (inst. 2004)
Veckolager, Acktank 500 liter
Trähus, byggår 1910, 90+70kvm
eldaren
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 19:20
Ort: Stor Göteborg

Inlägg av eldaren »

Ett tips.

Du kan hämta här res.-delar till din varmluftpistol. Fakturan får du sedan från din återförsäljare.
Där kan du även få svar på dina problem.

Finns även kol i pistolen som behöver bytas efter ett antal år.

Piltorps Varmluft AB
Backa Bergögata7
422 46 Hisings Backa

Tel 031-583065
Blue Fame
Panna CTC
*PeterS*
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 22:03
Ort: Tjörn

Inlägg av *PeterS* »

Hej.
Har pratat med Piltorps om pistolen (Tack för tipset eldaren!) och det verkar inte som det i övrigt är något fel med den. Om kolet böjar läcka ut är det en mer utdragen process enligt dem och lägger sig som ett koldamm överallt i pistolen. De trodde helt klart att det är något i förbränningen som bildat tjära och han tipsade om att man kan titta på fläkthjulet bakom tändelementet för att se om det bildats under tiden pistolen varit i drift eller vila. I mitt fall tyder det helt klart att det skett under uppstart eftersom kladdet är väl utsmetat runt hela fläkten och inte bara enskida avtryck.

Nåväl, vet inte vad man kan lära sig av det här. I vilket läge och varför bildas tjära i brännkammaren? Något "orent" som följt med pelletsen?
Tacksam för input.
Brännare: Tunab JetFlame
Panna: Viessmann Vitotronic 100 (inst. 2004)
Veckolager, Acktank 500 liter
Trähus, byggår 1910, 90+70kvm
Skriv svar