Vem betalar spricka i brännarröret??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Hej Eldaren!

Där måste jag faktiskt försvara Anders, han har varit väldigt snabb på mail och telefon, han har även gjort ett antal besök hemma.

Att han har dröjt med detta ärende är antagligen dess omfattning, att vi alla ligger på är viktigt.

Han vet att jag inte är nöjd med situtionen, vi får se vad han har på gång. Mina krav rubbar jag inte, har även poängterat kund/garanti och produktansvar.


MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
eldaren
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 19:20
Ort: Stor Göteborg

Inlägg av eldaren »

Hej Dave!

Om man jämför dina tidigare inlägg med det senaste, så motsäger du dig själv.
I övrigt vill jag inte gå in med dig i en diskussion ang. Famacs support. Jag med flera bara konstaterar att den är urdålig.

MVH
eldaren
Blue Fame
Panna CTC
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Hej Eldaren!

Jag förstår att du tycker så, men om du har läst mina tidigare inlägg noga , så kan du läsa att jag fram tills detta med sprickorna , var (är) väldigt nöjd med Famac.

Detta med sprickorna ser jag som ett nytt kapitel, vi får som sagt se hur de sköter detta, hittils har det skött det helt katastrofalt, så DÄR håller jag med dig och andra om att det måste VI kämpa emot.

Tror och hoppas att vi alla står enade om att de skall ta sitt ansvar.
Har som sagt skickat ett reklamationsbrev både per post och mail, sparat datumen och även alla mailsvar från Famac.

Sköt om dig / MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
eldaren
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 19:20
Ort: Stor Göteborg

Inlägg av eldaren »

Hej Dave!

Hur går det ? Har du haft något besök av Famac ??! Och vad blev resultatet :roll:

Hälsningar
Eldaren
Blue Fame
Panna CTC
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Hallå där!

Har varit bortrest, hade många mail i inkorgen men inget från Famac...vad förvånad jag blev :wink:

Den här veckan är kaotisk, hoppas kunna sätta mig ner och ringa nästa vecka, vill gärna höra en förklaring på hans mail.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

Nu har det varit helt tyst i denna tråden på nästan två veckor.

Hur går det för alla er som reklamerar era brännarrör? Några framsteg?
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Tycker också det blev skrämmande tyst :shock: , det var ju ändå en del som skulle agera...

För egen del har Anders och jag ett möte inplanerad i Dec., jag får återkomma efter det mötet. Han lovade att allt var under kontroll och att jag inte skulle bli besviken, en kovändning från första gången jag tog upp problemet... :?
Har en förhållandevis hel brännkammare, jämfört med andra, men förfallet är ändå oundvikligt, om än senare.

Är det fler som har nyheter ang detta så dela med er.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Brännarrör och kontrollenhet

Inlägg av Mortel »

Det är en konflikt mellan TU(n)AB Älvsjö och Energiekonomen i Garpenberg.
Energiekonomen vill att du skall byta kontrollenhet eftersom det är Teleutveckling AB (TUAB) som äger rättigheterna till IT-DUCen (och konstruerat 99% av den gamla BlueFlamen). Billigaste lösningen lär vara att ringa Åke i Älvsjö (08-7491290). "Försäkringslösningen" är inte gratis eftersom det lär affektera din premie.
BlueFlame sedan -05
*PeterS*
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 22:03
Ort: Tjörn

Inlägg av *PeterS* »

"Försäkringslösningen" är inte gratis eftersom det lär affektera din premie.
Nej det är givetvis inte gratis men om det i praktiken ger mig en ny brännare till kostnaden av en självrisk + eventuell premieaffekt så ser jag det som en mycket fördelaktig lösning på den situationen som uppstått.

Fick f.ö. reparationen utförd av FAMAC igår.

Mvh,
Peter
Brännare: Tunab JetFlame
Panna: Viessmann Vitotronic 100 (inst. 2004)
Veckolager, Acktank 500 liter
Trähus, byggår 1910, 90+70kvm
Anders.s
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 19:37

Inlägg av Anders.s »

Talade med representanten i Garpenberg i sommras och han var VÄLDIGT angelägen om att man skulle göra försäkringssak av det hela. Dock lyckades jag inte få någon vettig förklaring till varför styrdatorn var tvungen att bytas för att man sätter dit en ny typ av brännkammare. I min värld så lägger man in nya parametrar i den gammla om så behövs.
Har ni som kört den här varianten kollat om ni inte kan får köpa brännkammaren utan styrdator? Som försäkringstagare i det stora försäkringskollektivet vet jag inte om jag vill vara med och betala för sånt här..........
*PeterS*
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 22:03
Ort: Tjörn

Inlägg av *PeterS* »

Antingen har man garanti kvar på brännaren eller inte, och jag kan inte tänka mig att det finns försäkringsbolag som träder in när garantiåtagande från leverantör finns kvar. Så då kan han vara hur angelägen som helst, mellantinget finns ändå inte.

Angående det moraliska i att "belasta försäkringskollektivet" så har i alla fall jag min villaförsäkring hos ett vinstdrivande företag och de bedömer i första instans själva om de ska göra en utbetalning eller inte i ett försäkringsärende. I mitt fall upplevde jag det som att de inte såg några som helst tveksamheter i att detta skulle täckas av den försäkring jag köpt av dem, och således tänker jag inte ha dåligt samvete för att jag utnyttjar min försäkring. Försäkringsbolagets sakkunnig har givetvis själv tagit ställning till om det är ett rimligt reparationsförslag, där styrdatorbytet ingår. Hans svar var ja.

Mvh,
Peter
Brännare: Tunab JetFlame
Panna: Viessmann Vitotronic 100 (inst. 2004)
Veckolager, Acktank 500 liter
Trähus, byggår 1910, 90+70kvm
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

*PeterS* skrev "Försäkringsbolagets sakkunnig har givetvis själv tagit ställning till om det är ett rimligt reparationsförslag, där styrdatorbytet ingår. "

Svårt att veta om den sk. sakkunniga visste att man från den ursprungliga tillverkaren kan - för en mycket rimlig penning - köpa brännarrör som funkar med styrdatorn som redan finns?

Dålig affärsmoral att uppmana till halvt om halvt försäkringssvindel.
BlueFlame sedan -05
Teddy
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 26 dec, 2006 10:17
Ort: Stockholm

Mer info om reparation

Inlägg av Teddy »

Hej

Jag tycker det skulle vara intressant med bilder på det nya brännarröret och den nya styrningen.
Jag har själv Älvsjö "modden" på brännaren.
http://www.teddylites.se/tunab/

Funkar bra, lättare att sota, och jag märker ingen ökad förbrukning.

God Jul och Gott Nytt År
CTC 1100 / BlueFlame
Anders.s
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 19:37

Inlägg av Anders.s »

Jag tycker oxå det skulle vara intressant med bilder på det nya brännarröret och den nya styrningen.
Jag har själv Älvsjö "modden" på brännaren.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Mer info om reparation

Inlägg av Dave »

Teddy skrev:Hej

Jag tycker det skulle vara intressant med bilder på det nya brännarröret och den nya styrningen.
Jag har själv Älvsjö "modden" på brännaren.
http://www.teddylites.se/tunab/

Funkar bra, lättare att sota, och jag märker ingen ökad förbrukning.

God Jul och Gott Nytt År
Hej Teddy, god fortsättning.Hur funkar rostern på din, äter den också rostrar eller är den bättre än den gamla?


MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar