Vem betalar spricka i brännarröret??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
"FLAME"
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 20:18
Ort: LERUM

Famac

Inlägg av "FLAME" »

Ja, det gäller Famac i Mölndal som har installerat den här pelletsbrännaren.

Tunab Miljökosult AB ligger i Garpenberg och Famac i Mölndal är återförsäljare.
anivision
Entusiast!
Inlägg: 127
Blev medlem: ons 19 mar, 2008 15:10
Ort: Tjörn

Inlägg av anivision »

FLAME, håll oss underrättade här på forumet med svar och resultat av reklammationen.


Visserligen har jag ingen BF själv men är vansinnigt intresserad av konsumenträtt. Jag kanske är en liten Sverker-wannabe :D
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
"FLAME"
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 20:18
Ort: LERUM

Blue Flame- urgröpningar,hål,sprickbildningar mm.

Inlägg av "FLAME" »

Hej anivision,

Jag kommer att återkoppla så fort jag har fått något svar från Famac i Mölndal. När det gäller klagomål och reklamation osv brukar inte företagen vara så snabba i sin handläggning.
Det är väldigt bra med ett sånt här forum och ju fler som kan gå samman desto bättre för varje enskild användare.
Blue Flame//CTC-Total-86
larbo5
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 21:32

Inlägg av larbo5 »

Hej!

Jag tor det är helt rätt att göra som "Flame", dvs helt enkelt reklamera brännaren och göra detta skriftligt till den lokale leverantören. Jag har också gjort detta i dag. Förotom att lagstiftningen står bakom reklammation tycker jag sunda förnuftet också gör det. Produkten håller inte måttet och säljaren har garantiansvar.

Skulle vilja göra ett påpekande till. Det sägs här och var att då det konstruerande företaget (Tunab) i praktiken inte längre finns, kan det inte ställas till ekonomiskt ansvar. Mycket få av oss har väl köpt vår brännare direkt från Tunab. Det är den lokale säljaren ni alla har ett avtal med och så länge dessa företag finns kvar bär de det ekonomiska garantiansvaret. Relammationen riktas till säljaren - inte till konstruktören.
Diom C715; Tunab BF 14; Veckoföråd/småsäck

Lars B, Mölnlycke
"FLAME"
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 20:18
Ort: LERUM

Reklamation

Inlägg av "FLAME" »

Hejsan igen,

Ja och dessutom vad det gäller reklamationsrätten så när du gör en anmälan till företaget så förlängs reklamationstiden tills företaget åtgärdat felet, allt enligt konsument-tjänstlagen.

Än har jag inget hört från Anders på Famac i Mölndal, jag gjorde en anmälan15/10.
Har jag ingenting hört på 7 arbetsdagar gör jag en ny påstötning per tel och undrar hur han tänker göra med den här frågan.

När jag tänker på sista samtalet att det är bara att köra på, försäkringsbolaget tar hand om detta, hål i brännkammaren kan det bli mm, så undrar man lite hur är det ställt med ansvarsfrågan igentligen.

Dom måste ta sitt ansvar, inte enskild användare eller försäkringsbolag.
Om det blir hål, sprickbildningar, försvagningar i materialet på flera Blue Flame på väldigt kort tid (inom 1-2år) så måste företaget ifrågasätta kvaliteten själva, eller??
Blue Flame//CTC-Total-86
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Hej Flame!

Jag har som du Famac som leverantör, gjorde en anmälan efter att han var hos mig (Anders) , då han sa att "jag bör byta försäkringsbolag" ?! Hur seriöst är det, på en skala? Han tyckte också att min kammare såg "ovanligt" fin ut, men sa jag , sprickorna och hålen blir fler och större, dess öde står skrivet i stjärnorna, ounvikligt förfall... då fällde han ovanstående kommentar, jag blev stum :shock: Kan säga att han fortfarande inte hört av sig, han brukar i vanliga fall vara snabb på mail och telefon, men inte nu...

Gjorde anmälan på mail, men skall även göra en skriftlig, så att man garderar sig.

Skall också dra ett samtal i veckan, han måste ta sitt ansvar tycker jag!

MVH// Dave
Senast redigerad av Dave den mån 20 okt, 2008 21:48, redigerad totalt 1 gånger.
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
"FLAME"
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 20:18
Ort: LERUM

Famac//Mölndal

Inlägg av "FLAME" »

Hej Dave mfl,

Jag har pratat idag med Anders på Famac och han vill komma hem och titta på brännkammaren om han nu blir klokare på det, jag har beskrivit problemet i reklamationen och nu i tel-samtalet. han säger att det är en förslitningsvara........ Jag köper inte den förklaringen överhuvudtaget utan hänvisar att produkten är ca 2 år gammal bara och att det flera Blue Flame användare med samma problem, på dessa har det redan uppkommit efter ca 1 år. vi pratar om en produkt som prismässigt handlar om 25000-30000.
Får jag ingen skriftlig garanti på att Famac ersätter min brännkammare till en ny så får väl ARN pröva ärendet.

Det är det ända som hjäper att fler går samman så att det blir ett tryck mot företaget! Så ni andra--gör en skriftlig anmälan så måste Famac agera, eller hur??
Blue Flame//CTC-Total-86
larbo5
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 21:32

Inlägg av larbo5 »

Hej Dave, Flame mfl!

Jag har också talat m Anders. Min brännare levererades av Mölnlycke Energi & Miljö, som står Famac mkt nära. Det var Anders som föreslog "försäkringssvängen". Har med min reklammation bifogat ett utlåtande fr mitt försäkringsbolag som koncist säger att en försäkring inte gäller om det finns ett garatiåtagande.

För övrigt fungerar det så att när hålen i brännaren blir tillräckligt omfattande kommer brännaren inte upp i optimal arbetstemperatur. Så är läget för mig. Den tar helt enkelt in för mycket luft. Då kan man inte hänvisa till att "den ser fin ut" eftersom den arbetar ineffektivt och därmed oekonomiskt.

Tror också en regelrätt reklammation är det bästa. Sedan får vi se vad som händer. Kanske en ny kontakt med en konsumentsekreterare eller en jurist hos "villaägarna" kan vara på sin plats innan nästa drag. Bra om vi alla rapportar vårt aktuella läge i detta forum.
Diom C715; Tunab BF 14; Veckoföråd/småsäck

Lars B, Mölnlycke
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Hej!

Bra som du säger, att vi informerar varandra om läget,landstäckande. Och ni som precis har införskaffat en Flamma, vill jag råda att konfrontera detta problem med leverantören. Skickade ett mail till min lev. den 13:e , ett mail skickades igår med en klar reklamation, idag har jag även skickat ett med bifogad fil där en formell reklamation finns. Den skall skickas idag med post, underskriven.
Skall försöka ringa under veckan. Det är mycket märkligt att de tycker att det är bara att köra och tro man är dum, min brännare har förvisso inte visat några temp.förändringar, men sprickorna och hålen blir fler och större efter varje sotning. Förloppet vet vi redan och det värsta är att lev. också vet, men försöker frånta sig allt ansvar och istället "erbjuda" en lösning som är katastrofal, inte minst sagt för ekonomin. Vet inte hur man skall räkna hem en sådan investering, och vem kan tycka att det är rimligt att lägga en sådan stor investering på en "begagnad" produkt.Jag vet att det är en slitdel vi pratar om, men detta är absurt!

Keep on! Perfer,obdura!

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Tre års reklamationstid, är det detsamma som garanti enligt konsumentköplagen? Eller är det olika villkor?

Sedan till frågan om slitdelar. En så dyr och komplicerad del som brännarröret kan knappast betraktas som slitdel även om det naturligtvis slits. Den är en viktig komponent och bestämmer brännarens livslängd.

Jag tror det sagts tidigare här, brännarröret skadas på två sätt. Dels förbrukas insidan på brännkammaren vilket leder till att en felriktad luftström kommer in i kammaren. Genom att minska fläktvarvtalet kan skadan till viss del kompenseras.

Det andra felet beror på temperaturspänningar och syns dels genom att svetsen i nosen på brännaren spricker. Det leder till att luft pyser ut i pannans eldutrymme som kyls onödigt. Det finns också en svets inne i labyrinten som inte syns utifrån. Den spricker vilket leder till att luften inne i brännaren inte förvärms på avsett sätt. Leder till sämre effektivitet.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Reklamationstid är väl den tid där man har garanti på fabrikationsfel.

Att röret är en förbrukningsdel är ju klart men då ska priset av utbytesdelen vara i proportion med detta, ska man betala en halv brännare var 3'dje år är det INTE en förbrukningsdel enl. mitt tycke.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Jag håller med i ovanstående. Om man skall betrakta brännarröret som förslitningsdel så skall det definitivt synas på priset och då inte som ett 5-siffrigt belopp.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
"FLAME"
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 20:18
Ort: LERUM

Förslitningsvara

Inlägg av "FLAME" »

Hej Dave, Larbo mfl,

Jag tycker begreppet förslitningsvara när man pratar om prisklasser runt ca 25000 är rent horribelt, om det är en utbytesdel som i det här fallet brännkammaren , bör denna hålla ca 8-10 år och inte kosta användaren en summa som nästan motsvarar en helt ny brännare.

Dessutom känns det som Famac "mörkar" bekymmret genom alla konstiga bortförklaringar, detta har dom vetat om i flera år gissar jag.
Anders på Famac har fortfarande inte ringt för ett "hembesök".......

Ett exempel är att förut när jag bodde i ett annat hus så hade jag där en bergvärmepump som nyinstallerades och installatören informerade bla att kompressorn kunde vara en dyr historia och byta om den skulle gå sönder, ca 10 000 , men den borde hålla i minst 10 år och längre kanske.
Det är också en utbytesdel och man kunde dessutom teckna en försäkring i samband med köpet .

Det känns inte seriöst på långa vägar när det gäller utbytesdelar på en Blue Flame brännare, eller hur??
Blue Flame//CTC-Total-86
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Hallå Flame!

Ja, där är vi alla kunder eller konsumenter helt överrens,varför han inte hör av sig till dig , mig och flera är antagligen därför att det är en del som har gjort anmälan och reklamerat, hoppas jag!

Det är en ohållbar situation som de måste lösa, om de har någon heder kvar i kroppen!?!
Eller så tar de juridisk hjälp för att köra den hårda stilen.

Min vecka är tyvärr totalbokad, men nästa vecka skall jag ringa upp, har skickat reklamation både via mail och brev, har även skickat över bilder, har inte fått ett enda livstecken.
Anders argumentation är att min kammare ser fin ut trots sprickor, han säger att när tempen blir sämre är det dags att byta. Han vet och jag vet att den krackelerar till slut, men det verkar som han vill förhala det hela, allt för att slippa stå för kostnaden och köra försäkringssvängen!

Tycker att vi alla skall ligga på, inte bara mot Famac utan även andra leverantörer, för de resonerar väl lika? Eller är det någon i landet som har andra erfarenheter? Isåfall kan ju vi andra använda det som exempel mot de oseriösa leverantörerna.


MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
"FLAME"
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 20:18
Ort: LERUM

Hej Dave, Larbo mfl,

Inlägg av "FLAME" »

Är det någon som har fått respons från Famac?

En ny vecka med nya påstötningar!!
Blue Flame//CTC-Total-86
Skriv svar