Vem betalar spricka i brännarröret??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag får nog hålla med... 22.000:-????? Handbygger de det av guld eller platina? Eller är det en volfram-legering? Ockerpris!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
larbo5
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 21:32

Inlägg av larbo5 »

Har förstått att det är så att i dessa 22.000 kr ligger ny brännkammare + ny styrenhet. Ett av problemen anses alltså vara att en inte perfekt styrning bidrar till sprickbildningen.

Tycker ändå det är helt orimligt att man säljer en produkt som inte visar sig hålla måttet och ett par år senare behöver kompletteras med komponenter för mer än 20.000 kr.

Kommunens konsumentsekreterare tyckte i alla fall detta var ett av de enklaste ärenden han hört talas om. Han ansåg regelverket solklart. Säljaren (inte leverantören) har ett garantiansvar 3 år. Punkt slut! Möjligen kan man då hävda att den nya brännaren man får efter 22.000 kr är en förbättring, men å andra sidan går det ju inte att få en ny, oförbättrad brännare. Hur man kunde få ett försäkringsbolag att betala något överhuvudtaget fattande han inte. I alla fall inte inom garatitiden.
Diom C715; Tunab BF 14; Veckoföråd/småsäck

Lars B, Mölnlycke
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Jag har påtalat mitt missnöje till min lev. , hitills har de skött sig exemplariskt, men när man säger till mig att byta försäkringsbolag så tycker jag det känns oprofessionellt och otryggt!
Att sedan tycka att 22 000 är en rimlig kostnad för en modifierad brännkammare och styrning...och sedan påstå att denna senare version var den de ville ha från börjad, därav separationen av företaget...tror de gör Jetflame nu?

När min lev, var hos mig nu senast hade han varit hos en kund i Bohus ( känner någon igen sig?) och bytt till den nya kammaren... min fråga till dig i Bohus , hur gjorde du? Kan inte i min vildaste fantasi tro att du betalade detta ockerpris, och OM försäkringen täckte detta hur resonerade de då? :shock: Intressant för oss andra att veta, eller?

När det gäller min kammare så har jag kört i drygt 2 år nu och har en Ok kammare , lite sprickor i de bakre lufthålen... men jag vet när jag läser i forumet vad som väntar, kanske det är att måla fan på väggen, men man blir ju arg och besviken när andra och en själv blir behandlade såhär.!!!

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

larbo5 skrev:Har förstått att det är så att i dessa 22.000 kr ligger ny brännkammare + ny styrenhet. Ett av problemen anses alltså vara att en inte perfekt styrning bidrar till sprickbildningen.

Tycker ändå det är helt orimligt att man säljer en produkt som inte visar sig hålla måttet och ett par år senare behöver kompletteras med komponenter för mer än 20.000 kr.

Kommunens konsumentsekreterare tyckte i alla fall detta var ett av de enklaste ärenden han hört talas om. Han ansåg regelverket solklart. Säljaren (inte leverantören) har ett garantiansvar 3 år. Punkt slut! Möjligen kan man då hävda att den nya brännaren man får efter 22.000 kr är en förbättring, men å andra sidan går det ju inte att få en ny, oförbättrad brännare. Hur man kunde få ett försäkringsbolag att betala något överhuvudtaget fattande han inte. I alla fall inte inom garatitiden.
Hur skall du gå vidare , Lars? Förmodar att vi har samma leverantör?Kan vara bra om vi är några stycken på rätt sida fronten :wink:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Teddy
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 26 dec, 2006 10:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Teddy »

Det är verkligen tråkigt att det är så mycket oklarheter kring BF brännaren.
Om man googlar på tunab är den andra träffen denna:
http://www.iis.se/docs/beslut_tunab.pdf

Jag fick spricka i brännarröret efter drygt ett år, och fick ett nytt av Tunab i Älvsjö.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=8024

Brännaren har gått bra med det nya röret.
Ett roster är förbrukat.
Jag har fått bra support av Åke och också bytt programvara och brännarskruv.

Att Tunab/Älvsjö och Energiekonomen i Garpendal inte längre är partners
vet vi ju sen tidigare.
Att sprickorna i det gamla brännarröret skulle bero på styrningen, och att allt blir bra med nytt för material för 22000:- låter inte seriöst.
Det verkar i mina ögon mest som ett desperat påstående för att få sälja nytt, eller skapa panik och dissa en produkt man inte längre arbetar med.
Det kanske till och med är så att det inte finns nåt att köpa........?

Jag hoppas på en hållbar och långsiktig utveckling för BF brännaren.
Jag valde den för att mekanisk och elektrisk konstruktion verkade hålla hög kvalitet och förutom det gamla brännarröret och rostret tycker jag fortfarande att det är en kvalitetsprodukt som fungerar bra.

Vi får väl se hur denna eldningssäsong slutar, just nu är väl ställningen
Älvsjö - Dalarna 2-1

/b
CTC 1100 / BlueFlame
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Jag har haft min brännare i lite drygt två år. Det första brännarröret höll ca ett år. På garanti fick jag ett nytt förbättrat rör, lite större men färre lufthål. Detta rör höll fyra månader innan godset var igenombränt i taket. Det visade sig vara fellevererat och jag fick mitt nuvarande rör (typ jetflame), ett fabriksreparerat rör men med rätt antal och storlek på hålen. Allt har levererats av Håkan. Det var lite gnöl och motstånd och jag hörde argumenten om försäkringsbolaget, men jag har fått bra service tycker jag.

Frågan är om det går att få ut något från ett bolag som visserligen finns men inte är aktivt. Även om man kan kräva tre års garanti spelar det ingen roll om bolaget inte har tillgångar.

Nya Älvsjövarianten (kallas nog blueflame) av röret är rakt i sin konstruktion för att inte göra intrång på Håkans patent. Om röret håller återstår att se. Tanken med patentet är att brännaren ska vara extra effektiv. Jag tycker nog att vi som har en fd blueflame brukar rapportera lägre förbrukning än andra, men om det är bevisat vet jag inte.

Köper man Sveriges dyraste brännare vill man att den ska hålla. Och om den inte håller borde företaget ställa upp utan gnöl. Jag skulle vilja gå så långt att man begär 10 års garanti för att vara försökskanin.

Det går att svetsa ihop trasiga rör. Om det är lätt eller inte vet jag inte, men man måste kanske öppna ytterröret för att komma åt labyrinten inne i röret.

Den nya styrenheten (jetflame) behövs inte, men troligen har man lagt in justeringar i programmet så att temperaturspänningarna minskar.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Anders.s
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 19:37

Inlägg av Anders.s »

Har med intresse följt diskussionen om trasiga brännkammare och dålig support eftersom jag själv är i samma sits. Min brännkammare gick sönder efter mindre än två år, men jag lät en svetskunning bekant reparera den innan skadorna hann bli så stora. Men nu är den definitiv slut och behöver bytas.

Har sedan vårdagarna bearbetat Tunab i Älvsjö om att dom ska leverera en utbytesbrännkammare. Efter många ursäkter, levererades den slutligen förra veckan tillsammans med uppdaterad programvara. Parallellt med detta har jag pratat med Enegiekonomen i Garpenberg. Jag fick från första början ett väldigt oseriöst intryck av representanten. Istället för att försöka hjälpa mig pumpade han mig på var skadorna satt, och om det varit andra problem. Och även jag har blivit uppmanad att göra en skadeanmälan till mitt försäkringsbolag och köpa ny styrenhet och en ny brännkammare. Dock orkade han aldrig återkomma med pris på prylarna trots löften.

Min uppfattning är att den av parterna som trots allt anstränger sig lite för oss kunder är Tunab i Älvsjö. Förhoppningsvis kan han hänga i framöver och fortsätta att ge oss support.
Önskvärt vore, som nämnts tidigare, att man tog fram en lösning som med bättre hållbarhet. Dom fina värdena på effektivitet äts ju upp med råge om man måste genomföra ett brännkammarbyte vartannat år.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Hej Anders!

Upfattade inte om du fick betala (o.is.f hur mycket) , försäkringsbolaget tog smällen eller om du fick en på garanti?

Förstår inte riktigt hur man kan motivera ett sådant högt pris, som det har sagst tidigare , på en så redan dyr produkt?!

Sedan är det i det närmsta kriminellt att sälja en produkt, som man ( leverantören) vet har en så stor defekt, att inte informera om detta är som "ett dolt fel" vid husköp!! Jag vet idag att en del på forumet har haft sprickor och hål då jag köpte min brännare; och detta visste de som sålde flamman, fult gjort , tycker jag.

Skulle kanske tänka om ifall man påtalade att brännkammaren är en slitdel som KAN gå sönder inom en viss tidsram, skulle t.om kunna tänka mig att acceptera detta om priset var därefter...

Jag har ARN i mitt nästa drag,de vore något att få det prövat där.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Anders.s
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 13 okt, 2008 19:37

Inlägg av Anders.s »

Skulle kanske tänka om ifall man påtalade att brännkammaren är en slitdel som KAN gå sönder inom en viss tidsram, skulle t.om kunna tänka mig att acceptera detta om priset var därefter...
En brännkammare är väl definitivt en slitdel. Men om man, som i mitt fall, måste byta en brännkammare för 3000kr efter ca 8ton pellets så blir den inte så billig i drift. Här finns plats för en förbättrad konstruktion.
Senast redigerad av Anders.s den ons 12 nov, 2008 16:08, redigerad totalt 1 gånger.
*PeterS*
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 22:03
Ort: Tjörn

Inlägg av *PeterS* »

Vill bara inflika att jag varit i kontakt med konsumentvägledaren i kommunen för att bringa lite klarhet i det här med ansvar för kostnaderna, och i korta drag tyckte hon det lät helt befängt att koppla in försäkringsbolag inom garantitiden (vanligtvis 3år om man inte kontraktat något annat). Därefter är det sannolikt helt och hållet en försäkringsfråga och inte leverantörsansvar.

Därmed låter det helt riktigt med Daves ARN strategi. Själv får jag hoppas på ett snällt försäkringsbolag...

Kanske självklarheter men det här har ju blivit en riktig soppa där raka svar är en sällsynthet.
Brännare: Tunab JetFlame
Panna: Viessmann Vitotronic 100 (inst. 2004)
Veckolager, Acktank 500 liter
Trähus, byggår 1910, 90+70kvm
abene
Lärjunge!
Inlägg: 309
Blev medlem: ons 30 jan, 2008 00:10

Inlägg av abene »

Ett material som skulle hålla för påkänningarna är stellit. Tidigare kunde man beställa ämnen från Fagersta och sedan svarva till delen. Nu är inte Fagersta med längre men finnarna verkar ju ha sin basindustri kvar.
En gruppbeställning och efterföljande svarvning skulle nog bli både bättre och billigare än Tunabs pris.
Viking B16 GL brännare i en CTC 1100 panna
(tidigare Janfire flex)
Teddy
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 26 dec, 2006 10:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Teddy »

Jag tycker det verkar lite rörigt med de olika aktörerna i Tunab historien.

Det ursprungliga bolaget har delat sig till Tunab i Älvsjö (Stockholm) och Energiekonomen/Jetflame i Garpenberg (Dalarna).

När vi kommer med våra spruckna brännarrör bemöts vi olika hos de två.
Svaren vi får och åtgärderna, skiljer sig markant.

Det som stått klart för mig är att det i denna härva inte finns "nån" eller "någon" som tar leverantörsanvaret. Det finns Tunab eller Energiekonomen.
Det två har olika lösning på problemet både ekonomiskt och tekniskt.
Att vara kund eller återförsäljare i denna härva blir ju inte helt okomplicerat.

Kommer det att bli så att vi efter att ha åtgärdat våra gamla brännarrör har helt olika konstruktioner och från olika leverantörer ?

Jag tror inte det går att vända sig till båda av parterna och förvänta sig en samordnad åtgärd.

Jag tycker det är mycket olyckligt att situationen är såhär och hoppas att
de båda parterna, trots att man gått skilda vägar, kan komma överens och kommunicera till kunder och återförsäljare, hur bristerna skall åtgärdas och vilka garantier som gäller.

Vi har en gång alla satsat förtroende och pengar i en produkt vi trott på och många av oss säkert fortfarande tror på, bara vi kan komma tillrätta med konstruktionsproblemen.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg har jag fått bra support av Tunab Älvsjö, och jag får intrycket av att de har haft rätt jobbigt med att
göra upp med JetFlame/Energiekonomen, samtidigt som garantiåtaganden tar resurser och försäljningen sviktar(mitt antagande)

Jag tror att det blir svårt, för att inte säga omöjligt för parterna att komma vidare på varsitt håll om de inte kan kommunicera vad vi nuvarande Blueflame ägare har för möjligheter till service och reservdelar.

/b
CTC 1100 / BlueFlame
"FLAME"
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: tis 14 okt, 2008 20:18
Ort: LERUM

Blue Flame- urgröpningar,hål,sprickbildningar mm.

Inlägg av "FLAME" »

Hejsan alla Blue Flame användare,

Jag har läst alla inlägg om Blue Flame och kan bara konstatera att produkten inte håller måttet.
Jag köpte en Blue Flame BF 14 den 5 Juli 2006 och den har fungerat ua, lite småproblem med dåliga roster dock.
Sedan ett par månader tillbaka har jag upptäckt en urgröpning inne i brännkammaren som har ökat på sig för varje gång jag har sotat brännaren, den kommer max att hålla i något år till---anmärkningsvärt!!!!
Jag tog kontakt med Tunab i Mölndal och pratade med leverantören och förklarade problemet. Han sa att det blir så och att man så småningom får byta brännkammare. Jag frågade om priset, han sa att det blir ganska dyrt men att mitt försäkringsbolag tar på sig kostnaden---redan där börjar första varningsklockan att ringa, inte första samtalet om detta tänkte jag.
Jag har läst era inlägg här och kan då konstatera att produkten inte håller måttet, det verkar som dom allra flesta har ett "måndags-ex".
Jag har varit i kontakt med konsumentvägledningen i Lerum och det hela är glasklart, det är en reklamationstid på 3 år. Och har nu skrivit till Tunab i Mölndal och reklamerat brännkammaren och inväntar nu ett svar hur dom skall hantera detta ärende.

Ju fler som reklamerar desto bättre, eller vad tycker ni ??
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Inte undra på att försäkringspremierna går upppåt. Tänk om alla skulle behöva fixa dåliga produkters reparationer via försäkringarna.......

Dessutom undrar jag om alla försäkringsbolag är speciellt intresserade av att ersätta en produkts dåliga utformning.... slitage går väl inte på försäkringen ??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Teddy
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 26 dec, 2006 10:17
Ort: Stockholm

Inlägg av Teddy »

Hej "Flame"

Menar du Famac med "tunab i mölndal ?
/b
CTC 1100 / BlueFlame
Skriv svar