Vem betalar spricka i brännarröret??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
larbo5
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 21:32

Vem betalar spricka i brännarröret??

Inlägg av larbo5 »

Har en välfungerande Blue-Flame sedan 2,5 år. Redan efter 1 år uppstod mindre sprickor i brännarröret. Har vid upprepade tillfällen påtalat detta för min leverantör. Nu är röret helt trasigt och brännaren kommer inte upp i normal temperatur.
Vid kontakt med leverantör föreslår man att jag kontaktar mitt försäkringsbolag för att få ekonomisk hjälp med bytet av rör (och styrehet som också behöver bytas??).

Uppfattar detta som mycket märkligt. Vill inte hålla försäkringsbolag om ryggen, men tycker faktiskt inte alls det är deras sak att täcka kostnaderna för en produkt som inte fungerar. Detta känns definitivt som något som borde täckas av konsumenttjänstlagen.

För att ytterligare komplicera bilden har tydligen bolaget som tillverkade brännaren mer eller mindre försvunnit. Har inte då min lokala lverantör ansvaret mot mig?

Uppfattar det jag beskriver som ett omfattande problem som alla med Blue-Flame brännare drabbats av. Hur har ni andra löst detta??


Tacksam för råd!
Diom C715; Tunab BF 14; Veckoföråd/småsäck

Lars B, Mölnlycke
*PeterS*
Ungskog
Inlägg: 18
Blev medlem: sön 14 sep, 2008 22:03
Ort: Tjörn

Inlägg av *PeterS* »

Har också en brännkammare som håller på att ge upp. Flera mindre sprickor och deformationer samt ett centimeterstort hål upptill i främre svetsfogen. Påtalade detta för leverantör och fick samma svar som du. Har inte gjort något vid det än då brännaren på något mirakulöst vis fortfarande går riktigt fint men är bara en tidsfråga. Jag har dock dålig koll på vilka försäkringsregler som gäller och har ju dessutom kört min blue flame i snart fyra år nu.

Dags för mig att ta tag i det här medans brännaren fortfarande går.
Brännare: Tunab JetFlame
Panna: Viessmann Vitotronic 100 (inst. 2004)
Veckolager, Acktank 500 liter
Trähus, byggår 1910, 90+70kvm
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

I nuläget verkar det inte finnas någon som tar nåt ansvar för våra brännare. Sitter i samma sits med en brännkammare som går på övertid. Tror inte att den lever så länge till när det börjar bli dags att köra ut värme i huset på allvar.
Har varit i kontakt både det "nya och gamla" Tunab. I Älvsjö får man ständiga löften om att "om nån vecka kan jag skicka en". Men efter flera månader av löften, ännu ingen brännkammare.
När man pratar med Garpenbergsdelen, eller "energieconomen" som dom kallar sig får jag till svar att man ska kontakta sitt försäkringsbolag (det trycks väldig hårt på denna punkt) Och sen ska han kunna leverera ett kit som bl.annat innehåller en ny styrdator (!), brännkammare mm. Men jag lyckades inte få nåt besked vare sig om pris eller leveranstid. Blev lovad besked om detta efter nån vecka. Gissa om nån har hört av sig? Icke........
Sist kan man ju nämna lite om återförsäljaren. Dom verkar inte heller få några vettiga besked nånstans ifrån. Men dom ville gärna att jag skulle höra av mig till dom om jag fick reda på något........

Jag har haft min brännare i 2,5 år. Och det redan är såna problem med reservdelsförsöjning, ja, hur blir det då om tio år?
Läxan man kan lära sig av detta tycker jag är att man ska köpa produkter av ett stort, känt och etablerat företag. Som har den finansiella styrkan att ta hand om eventuella problem på eftermarknaden. Inte stoppar svansen mellan benen och drar sig ur verksamheten som tycks vara fallet här.
Själv kommer jag nog att överväga att installera en Viking Bio från Värmebaronen istället. Då vet jag åtminstone att jag kan få tag i reservdelar när jag behöver dom.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
larbo5
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 21:32

Inlägg av larbo5 »

Hej!

Som jag misstänkte borde det finnas ganska många som befinner sig i samma situation som jag.
Problemet är inte att det inte finns reservdelar utan att det blir dyrt för producenten/leverantören att leverera dessa (som behöver ny styrenhet!) utan kostnad. Samtidigt tror jag inte konsumentlagstiftningen är riktigt så tandlös så de bara kan låta bli. Jag kontakatade mitt försäkringsbolag och handläggaren där bad mig kontakata kommunens konsumentvägledare först.
På kommunen verkade det helt klart att det som gäller är att produkten skall fungera 3 år (=garanti). Gör den inte det har leverantören (alltså inte producenten) ansvaret. Att försäkringsbolaget skulle ha med saken att göra tillbakavisade han. När jag fått ett besked från f-bolaget (som kommer att frånsäga sig ansvar och hänvisa till garanti) kommer jag att konfrontera leverantören med uppgifterna.
Då många har samma problem önskar man ju någon typ av gemensam lösning för oss alla.
Diom C715; Tunab BF 14; Veckoföråd/småsäck

Lars B, Mölnlycke
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Tunström i Garpenberg (han som vill köra försäkringssvängen) hävdar att han inte har något med gamla Tunab att göra längre. Dvs att det är Älvsjödelen som har garantiåtagandet. Det här tror jag att det är ett fall för någon med konsumenträttsliga kunskaper att titta på. Det övergår mina kunskaper. Men konstigt verkar det i alla fall.

För övrigt tror jag i alla fall inte att brännaren är något att satsa på i längden. Även om det nu komer att finnas nya brännkammare att tillgå så är prisindikationen jag fått ca 3000kr per styck. Till kostnaden dom 8 ton pellets jag förbrukat under två säsonger ska alltså läggas 3000kr för brännkammarbyte. Detta måste bli i särklass den brännaren som är dyrast i drift....
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

3000:- :?: Det måste vara självrisken du tänker på , alt. den "gamla"brännarkonstruktionen. Siffran jag fick av min lev. var 5(!)-siffrigt :shock: .Då är det ny brännkammare +styrenhet...
Han menade på att "de flesta föräkringsbolag" gick med på att betala, förutom Länsförsäkringar, vilket bolag tror ni att vi har? Jo, men då är det bara att byta bolag, konstig inställning tycker jag då det är i grund och botten ett produktfel, eller vad tycker ni?

När den dagen kommer, och den vet jag kommer, så blir det en ny brännare för min del, tror jag, surt iof. när man investerat pengar...undra vad man skall köpa då för brännare....hum, det får vi ta då.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag vill inte lägga mig i allt med garanti osv. men om man vill förlänga levtiden på röret kan en lokal svetsföretag säkert laga röret till en lägre kostnad än 3000:-.

Detta löser dock inte garanti-grejen eller så men kan förlänga levtiden.

Själv svär jag ju till en annan brännare av självklara orsaker (se signaturen) men då jag har svets själv och är allmänt händig tror jag inte att det skulle vara allt för svårt att laga.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Ja , det är också en tanke, svetsar själv, vet inte om du tittat in i en Flamma, det är små lufthål ( skall optimera förbränningen), det är oftast mellan dem det blir problem, även den bakre svetsfogen har sina brister...Men det är defenetivt ett kanontips, när garantin har gått ut blir det dags att ta fram svetsen och testa sig fram, billigare än att köpa nytt!

Är du nöjd med din JanFire? Det var den eller Flamman som valet stod sig till slut i vårt hem...

Och du Icecap, du lägger dig inte i , du ger tips och andra vinklingar och det är det som är det primära målet med ett FORUM som detta, att stötta varandra med idèer , tips och egna erfarenheter, då blir man glad :lol: , inte när det går till verbala angrepp om dåliga brännare och situtioner.

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Jag lämnade min brännkammare för svetsning då dom första skadorna uppstod (efter ca 1,5 år). Det har nog förlängt livslängden med ett år på den. Men den första generationens brännkammare är trång framtill för att vidga sig inuti. Det gör att det endast går att reparera skador i ytterkant. Skador längre in kommer man helt enkelt inte åt. Däremot tror jag att den nya typen av brännkammare komer att bli lättare att laga. Förhoppningsvis kommer den att hålla bättre också.

Det jag skulle önska mig är att brännkammaren var tvådelad. Dvs att man skulle kunna byta ut innerdelen. Men med tanke på att det inte säljs några brännare att tala om, så kanske inte ekonomin/viljan finns till vidare produktutveckling.
Eller kanske ett utbytessystem där tillverkaren skär loss ytterdelen och återanvänder den. Som jag skrivit tidigare så blir brännaren för dyr i drift om man måste byta en så pass dyr detalj så ofta. Synd på en annars kanon brännare.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Dave: jag är mycket nöjd med min brännare. Jag monterade den 2005-12-22 och den har tuggat på sedan, de enda fel som har uppstått är när JAG har gjort saker som "inte var planerat".

Jag utvecklar ju elektroniken och programmen åt Janfire enl. deras krav och när jag ser var vi har kommit med den utveckling har jag svårt att förstå att någon ens kan tänka sig en annan... men smak och tycke kan man ju diskutera i evighet.

Jag har dock med en blandning av fasa och förundran läst här om folk som ställer in förhållandet mellan luft och bränsle vid att strypa luftintaget med en plåtbit, någon som anser att ett litet *pooof* "hör till" när brännaren startar, effektreglering med brytare, sönderbrända delar av brännaren och att de delar ska ses som slitdelar, pinnar som faller av, slussvingar som ska bytas osv.

Janfire NH har ju haft deras problem, jag har fått veta en hel del från Janfire (jag jobbar alltså inte där) men mycket är ju ändrat för att få allting till att fungera smidigt, mest i programmet då mjukvara är lätt att byta, askskrapningen var i sin tid ett problem men efter lite mekaniska ändringar samt ett annat sätt att styra när den skulle skrapa ur askan har dessa nästan försvunnit.

Faktisk har min brännare börjat uppvisa ålderstecken: flamriktaren hade blivit lite sned! Inget problem som sådan, brännaren körde alldeles som vanligt, jag märkte det då jag askade ur. Ett par välriktade slag med en hammare med "städet" (har en bit grov I-balk) under och det var avklarat, jag kan faktisk acceptera att den blir lite slitet efter snart 3 års drift, med lite otur ska jag nog byta flamriktare om 4-6 år...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Icecap skrev:
Jag har dock med en blandning av fasa och förundran läst här om folk som ställer in förhållandet mellan luft och bränsle vid att strypa luftintaget med en plåtbit
Väl beprövad teknik inom ventilationsbranshen. Jag har justerat 100-tals sådana plåtbitar. Fungerar utomordentligt också på pelletsbrännare. Har samma fördelar dom digital tachostyrning dvs reproducerbarhet. Dessutom slipper man felkänslig elektronik där sådan inte är nödvändig. Nu är det ju inte någon plåtbit utan en speciellt utformad skiva som täcker mer eller mindre av fläktens inloppssida. Definitivt lättare och snabbare att ställa in fläktvärdet på det sättet än att knappa på digital display.
Ta en titt på pdf filen som handlar om TB-Mini brännaren från Torsbyugnen och begrunda en enkel men kanonbra lösning för att reglera en analog fläkt.
Att som på Janfire FlexA använda potentiometrar för att reglera den analoga fläktens avgivna effekt ligger däremot på verkligt låg teknisk nivå. Bör definitivt upp på svarta listan.

Konstigt nog nämns inget om fastnande askskrapor i uppräkningen av mindre bra tekniska lösningar.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Rayyan
Pannrumsnisse!
Inlägg: 727
Blev medlem: mån 24 dec, 2007 12:01
Ort: Almunge

Inlägg av Rayyan »

Strypning av luftflöde med spjäll är lika gammalt som...
Dessutom krävs mindre effekt ju mindre luft fläkten transporterar.

"Keep it simple"
Baxi Innova 30.
4x500 liter acktankar vid vedeldning.
1x500 liter med vvb vid pelletseldning.
Viking Bio -06.
Tigex 25.
KW Z150.
225 m² (125 boende, 100 källare)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Torsten: problem med synen? Citerar mig själv: "...askskrapningen var i sin tid ett problem..."

Och ja, att styra fläkten med potentiometer är "förkastligt" i den miljö en pelletsbrännare jobbar i, potentiometerna i en Flex-A är förvisso hermetisk slutna typer men likaväl en dålig lösning, precis som brytare och annat som det kan komma skit i.

Och i en NH ställer man inte fläkthastigheten, man ställer effekten vilket sedan justerar matning och fläkten enl. behov. Man kan även (i serviceläge) ställa fläkt och matning för olika effektsteg om man behöver trimma.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Som sagt, för att återkomma till problemet med brännkammare...22 000:- för en ny , det tänker inte jag investera i, synd som sagt på en annars så bra brännare!

Kanske på grund av att det inte säljs så mycket nya, så tar man ut hutlösa priser på resevdelar, det har de väl lärt sig från bilbranschen...?!?

Besviken på deras inställning blir Dave! :x

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Som sagt, för att återkomma till problemet med brännkammare...22 000:- för en ny , det tänker inte jag investera i, synd som sagt på en annars så bra brännare!
Kostar en ny brännkammare 22000kr??? :shock:
En Viking Bio med lucka för min CTC1100 samt ett Mafa förråd landar på under 20000kr........
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Skriv svar