Brandvarnare

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
zaxter
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 20:42
Ort: Stockholm

Brandvarnare

Inlägg av zaxter »

Efter att fått baksug ett par gånger bestämde jag mig för att koppla en brandvarnare till IT-DUC:en.
Det var inte någon större operation. Köpte en från Håkan för 550 kr. Funkar dock i princip med vilken som helst 12V brandvarnare som har NC (normally closed = normalt sluten) anslutning. Den bör vara optisk.
Förrutom varnaren behöver man en kabel med tre trådar. Använde vanlig 4-trådig telekabel.

Eftersom brandvarnaren funkar med en NC-slinga, så bör larmet gå när den bryts. Testade att koppla loss signalkabeln från brandvarnaren, och mycket riktigt gick larmet på IT-DUC:en efter några sekunder och brännaren stängdes av.

Nu kan jag sova bättre, behöver inte längre vara lika rädd för baksug plus att jag lär veta om dammsugaren skulle fattar eld efter en rengöring. :D
Blue Flame
Veckoförråd
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Brandvarnare

Inlägg av Dave »

zaxter skrev:Efter att fått baksug ett par gånger bestämde jag mig för att koppla en brandvarnare till IT-DUC:en.
Det var inte någon större operation. Köpte en från Håkan för 550 kr. Funkar dock i princip med vilken som helst 12V brandvarnare som har NC (normally closed = normalt sluten) anslutning. Den bör vara optisk.
Förrutom varnaren behöver man en kabel med tre trådar. Använde vanlig 4-trådig telekabel.

Eftersom brandvarnaren funkar med en NC-slinga, så bör larmet gå när den bryts. Testade att koppla loss signalkabeln från brandvarnaren, och mycket riktigt gick larmet på IT-DUC:en efter några sekunder och brännaren stängdes av.

Nu kan jag sova bättre, behöver inte längre vara lika rädd för baksug plus att jag lär veta om dammsugaren skulle fattar eld efter en rengöring. :D
Varför får du baksug? Har du dragbegränsare? Har också brandvarnare inkopplad, känns väldigt tryggt..desutom har jag kopplat alla brandvarnare med varandra, löser en så löser alla 8)


MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Inget fel på brandvarnare, men om man måste ha en brandvarnare för att känna sig trygg med sin pelletsbrännare så är väl något fel och borde åtgärdas ? det måste ju gå att få till en installation som är säker.
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

micke_932 skrev:Inget fel på brandvarnare, men om man måste ha en brandvarnare för att känna sig trygg med sin pelletsbrännare så är väl något fel och borde åtgärdas ? det måste ju gå att få till en installation som är säker.
Konstigt att det alltid dyker upp någon som påstår att någon är fel bara för att man råkar ha en annan brännare...?!?
Min installation är helt säker, och jag kan bara tala för min egen del. jag är väldigt nöjd med brännare och installation. Sedan är det väl ur säkerhetssynpunkt aldrig fel att gardera sig?

Säkerhetsystem är mig vetligen aldrig fel att ha,eller?


MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
zaxter
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 20:42
Ort: Stockholm

Inlägg av zaxter »

Inte kör jag utan säkerhetsbälte bara för att jag kör Volvo. Jag tycker det är vettigt att ha en brandvarnare kopplad till brännaren. Det är väldigt få brännare som har möjlighet till detta. BlueFlame har det och det utnyttjar jag.

Sen att jag fick baksug har inget med vare sig brännaren eller installatören att göra. Eget klanteri. Det hade samlats mycket aska i rökkanalen, så blev det inte tillräckligt med sug genom skorstenen. jag tror det vara detta som gjorde det i alla fall, för när jag hade gjort rent där så funkade allt bra igen.

Så brandvarnaren finns där för oss dödliga som inte kan ta hänsyn till precis ALLA egna och andras fel som kan orsaka brand.
Blue Flame
Veckoförråd
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Men då har du ju ändrat dig, för du skrev ju
Nu kan jag sova bättre, behöver inte längre vara lika rädd för baksug
Och det var det jag kommenterade, att du sen ändrar uppfattning nu har väl inte med det att göra.

Notera att jag sa att det var bra med en brandvarnare men om men att man borde se över sin anläggning om man inte känner sig trygg med den och det var du som skrev att du inte gjorde det, inte jag.
Konstigt att det alltid dyker upp någon som påstår att någon är fel bara för att man råkar ha en annan brännare
Vad är det för j--- påhopp, han sa att han ville ha brandvarnare för han orade sig för "baksug", då är det väl för h--- något som är fel någonstans ? jag sa att han borde se över sin anläggning och åtgjärda eventuella problem istället, jag har väl f--- inte sagt ett pip om vilken brännare han har eller klagat på brännaren han använder ?

Edit:Lite cencurering av vissa "fula ord". Såja nu tycker jag att vi ser över lite vad vi skriver..... och undvika vissa ord. Jag kan förstå att man kan bli sur men det gäller att vårda spårket, det vinner alla på.
Roli / Moderator
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
zaxter
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 20:42
Ort: Stockholm

Inlägg av zaxter »

Du har helt rätt micke_932. Läste ditt svar lite för defensivt. Ledsen för det.

Som svar till Daves fråga om dragbegränsare, så har jag ingen. Däremot har jag tänkt att skaffa en. Vet inte om det kan orsaka ännu mer problem med baksug, men nu har jag ju en brandvarnare som skriker till i så fall. :)
Blue Flame
Veckoförråd
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Jösses Micke , går du på stereoider? Lugna dig lite är du snäll!Vad jag menade är ( det har hänt förut) att en del tycker att de har de bästa anläggningarna och då ser de allt negativt, bara en erfarenhet jag har...visste inte att det skulle trigga dig på detta viset.

Blueflame har den funktionen att när brandvarnaren löser så stoppas matningen till brännaren, ganska tryggt , det finns bilder här på forumet som visar hur det kan se ut efter en bakbrand.

Ha en bra dag

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
micke_932
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2441
Blev medlem: tis 25 okt, 2005 13:49
Ort: Halmstad

Inlägg av micke_932 »

Edit:Lite cencurering av vissa "fula ord". Såja nu tycker jag att vi ser över lite vad vi skriver..... och undvika vissa ord. Jag kan förstå att man kan bli sur men det gäller att vårda spårket, det vinner alla på.
I så fall borde enhetliga regler för denna censur utformas, i arkivet förekommer h-----e 39 gånger, s---n 28 gånger, f-n 234 gånger (viss reservation för engelska fläktuttryck :? ), s--t 345 gånger och j---a 50 gånger. 8)
En Roslagsbrännare och en Nibe City, finns placerad i län N (Halmstad)
brännaren går året runt sedan 2006, har bara bytt tändelement 3 gånger 2011, 2015 och 2019, allt annat är originaldelar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4183
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Du kanske också vill ställa upp som moderator och gå in och göra ett bidrag ???
Jag tyckte att tre stycken "fula ord" på tre meningar i ett "aktivt" inlägg var i överkant.

Att gå och redigera i efterhand i gamla inlägg, för att ta bort ord som inte borde finnas där. Har iallafall inte jag tid med...

Och därmed sätter jag punkt för denna "tappa tråden diskusionen".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar