Hur går det?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Hur går det?

Inlägg av Dave »

Har uppmärksammat att inga nya inlägg har kommit in sedan 28 nov.-06 :shock:
Är vi så få på forumet som har Flamman eller har vi inget att tillägga?Det var en intressant tråd som tog upp detta med mtrl. på rostern, hur går det med det :?:
Själv har jag bara kört sedan sept-06, det tuffar på :lol:

Ha det gott / Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
gretalisa
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 19:25

Inlägg av gretalisa »

Tja,det tuffar på MEN imorgon byter dom brännarröret som är felkostruerat. Materialflytning och det går hål.
4 veckor efter reklamation kommer dom , så de verkar ta ansvar. Det är bra.
Greta
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Matrialflytning? Hur och var i brännarröret går det hål, och efter hur lång tids drift? Är lite nyfiken eftersom att jag själv har upptäckt något som jag tycker ser konstigt ut i min brännare. Efter knappt ett års drift så ser det vid ett par ställen ut som om det försvunnit lite matrial. Ungefär som begynnande rost. Dock inte hål än. Det är vid två svetsskarvar ganska långt fram i brännarröret jag upptäckt detta.
Skulle vara intressant med en bild på er trasiga brännkammare.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

Sent svar, antar att du har fått ett hål redan vid det här laget men det du beskriver är precis så mina två brännkammare har sett ut innan de gått sönder.

Brännaren går ganksa bra även med trasig kammare men det känns inge vidare.

/Peter
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Var nyligen och svetsade igen hålet.....Ett litet dock...Efter ca 4,5ton.
Fast det som gör mig mest bekymrad är att det blivit någon fnurra på tråden mellan konstruktören till denna brännare och tillverkaren. Verkar som om det kan bli svårt med reservdelsförsörjningen framöver. Syn för den går verkligen bra.
Ska sägas att jag fick en ny brännkammare på garantin. Men om jag behöver ytterligare en om några år kan det vara kört.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

SpeedySwede skrev:Var nyligen och svetsade igen hålet.....Ett litet dock...Efter ca 4,5ton.
Fast det som gör mig mest bekymrad är att det blivit någon fnurra på tråden mellan konstruktören till denna brännare och tillverkaren. Verkar som om det kan bli svårt med reservdelsförsörjningen framöver. Syn för den går verkligen bra.
Ska sägas att jag fick en ny brännkammare på garantin. Men om jag behöver ytterligare en om några år kan det vara kört.
Tycker det låter oroväckande, Tunabs sida har varit stängd länge nu , de svarar inte på mail heller...

Det här med att det blir hål, vart skall man titta på , vart uppträder dessa?
Har haft min flamma i ett år på dagen imorgon och ej upptäckt något, det ända som är knepigt är att den äter rostrar :shock: , har köpt nya nu men av de kraftigare formatet ( 4 pinnar)...få se hur det går :roll:
Annars har den gått som en klocka, inte ett enda driftstopp, och efter att dragregulatorn kom på plats har den dragit mindre pellets :lol:

MVH/ Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Äter rosterpinnar som f-n gör dom. Det senaste tipset jag fick av installatören var att köra utan. Fungerar faktiskt. Håll bara ett öga på att den inte spottar ur sig oförbränd pellets.
I mitt fall gick det hål i höger bakkant av urtager för rostret. Syntes länge som en grop i matrialet. Till slut gick det hål. Dessutom var en svetsfog i brännkammarens bakkant sprucken. Men för att se det måste man ta bort brännkammaren.

Det är väl bara att konstatera att det spelar nog ingen roll hur innovativa och kluriga konstruktioner man tar fram. Ska man bli framgångsrik på marknaden så måste support och eftermarknad fungera också.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Tack för tippset,testar det när jag har förbrukat de sista pinnarna.
När det gäller sprickor , gorde en stor inspektion i sommras, tömmde silot, kollade skruv samt plockade ner brännaren, upptäckte som sagt inget då, men det kanske är värt att göra detta ofta?

Håller med om support,installatören som jag har är ok, fast de också har en websida som inte fungerar :shock: , verkar vara vedertaget när det gäller blueflame?
MVH/ Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Lazze
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: lör 31 mar, 2007 15:56
Ort: Landvetter
Kontakt:

Inlägg av Lazze »

Hej
Det är ingen fara med Bluflame den lever fortfarande och reservdelar finns .
Ring och prata med Håkan och fråga i stället för att spekulera .
Tel 0225-204 90
varmer huset med Kakelugnspannan och Sfnixsolar
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Lazze skrev:Hej
Det är ingen fara med Bluflame den lever fortfarande och reservdelar finns .
Ring och prata med Håkan och fråga i stället för att spekulera .
Tel 0225-204 90
Ursäkta , men jag spekulerar INTE, jag har min support hos Anders på Famac som jag är MYCKET nöjd med! Det är Tunab jag syftade på, har man en websida som är under kontruktion i mer än ett halvår och man där har en länk till en mailadress, så kan man minst förvänta sig att de svarar?!

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
gretalisa
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 19:25

De är i luven på varandra

Inlägg av gretalisa »

Hej,
Enligt uppgift så har dom lite otalt med varandra, han i Garpenberg och dom i Älvsjö. Har från Älvsjö fått ett nytt roster med lite ny konstruktion och i någon form av plåtmaterial. Återkommer när jag testat.
Har fått bra kontakt med Älvsjö- han som programmerat PLC:n tror jag.

Greta
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Låter intressant (rostern), återkom gärna med mer info, spännande... :wink:
MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar