Vad kostar en blueflame?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
johbro
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: tor 29 sep, 2005 19:33
Ort: Boden

Vad kostar en blueflame?

Inlägg av johbro »

Det pratas om blueflame och det har frågats förr, vad kostar en blueflame brännare? Nu menar jag inte på öret, om det inte råkar vara någon på forumet som är återförsäljare. Alltid intressant att höra från olika håll vad folk fått för prisuppgifter alternativt betalt.
/
Johan
sportivo
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 jun, 2005 15:32
Ort: Vårgårda

Inlägg av sportivo »

Jag betalade 26000:- precis när den kom gör 2 år sedan men nu så verkar folk få betala upp mot 32000:- till 34000:-

Jag frågade tillverkaren vad motiveringen vad för en sådan kraftig prishöjning och han sa att det var tillverkningskostnader som hade ökat.

Tycker det låter märkligt för dom tillverkar ju fler brännare nu än när dom började och då sjunker ju oftast kostnaderna ju fler man gör.

Dom kanske skulle flytta tillverkningen till Kina istället så den kommer ner på en bättre prisnivå och så kanke dom kunde sälja ännu fler brännare.
Diom 25 EL/VED -82, BlueFlame, 750 L Acktank, Solkungen Vakumrör Solfångare, Laddomat 21, 5 m3 bulkförråd.(Vindkraftverk på gång när dom hamnar i rätt pris)
gretalisa
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 19:25

Inlägg av gretalisa »

Priset är nu tydligen 38800 installerat o klart inkl veckoförråd, skruv mm.
För rökdetektor& batteribackup tillkommer 1500:-

/ Greta
sportivo
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 jun, 2005 15:32
Ort: Vårgårda

Inlägg av sportivo »

Just batteri backupen beställde jag innan jul och trodde det var en riktig hitech pryl eftersom den kostade 1500:- men när jag fick den så visade det sig att den bara innehöll ett batteri och en plåtlåda med hållare och kontakt.

Jag kollade upp vad för batteri dom hade i lådan och det visade sig och det går att köpa på Biltema för 100:- med dom rätta måtten och amp styrka så jag skickade tillbaka den så nu kör jag med Biltema batteriet och det funkar kanon. Kontakten fanns att köpa på Elfa för 50:- :)

Undrar hur man motiverar ett pris på 1500:- när kanske prylarna sammanlagt kostar några hundringar att tillverka.
Diom 25 EL/VED -82, BlueFlame, 750 L Acktank, Solkungen Vakumrör Solfångare, Laddomat 21, 5 m3 bulkförråd.(Vindkraftverk på gång när dom hamnar i rätt pris)
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Motivet är: "går det då går det", det ger ju ganska hygglig TB på det viset.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Vad är det för partnummer på batteri respektive kontakt?
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
sportivo
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 jun, 2005 15:32
Ort: Vårgårda

Inlägg av sportivo »

Biltema Batteriet har nr : 80-406

Kontakten på Elfa har nr : 44-196-02

sedan får man välja passande stift och dragavlastning

Jag har även tagit lite bilder på isärplockad batteri backup så man ser hur dom byggt den..
Diom 25 EL/VED -82, BlueFlame, 750 L Acktank, Solkungen Vakumrör Solfångare, Laddomat 21, 5 m3 bulkförråd.(Vindkraftverk på gång när dom hamnar i rätt pris)
sportivo
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 jun, 2005 15:32
Ort: Vårgårda

Inlägg av sportivo »

Icecap skrev:Motivet är: "går det då går det", det ger ju ganska hygglig TB på det viset.
Pris motiveringen är ju ändå att det är billigare än Olje eldning så folk tjänar ju ändå på det mer eller mindre.

Men problemet tycker jag är att även dom tillverkare med mest sålda brännarna i Sverige tar ut ett hutlöst pris för något som är så simpelt i sin konstruktion och material kostnad att bygga. Men dom försöker väl också tälja guld nu i dessa tider.

Problemet är för min far där han vill gå ifrån gratis vedeldning till pellets och man vill hitta en så billig och bra brännare som möjligt och tänkte rekommendera Blue Flame men 38000:- är ju inte motiverat fast det är en bra brännare.

Dessutom måste han ha typ 50kw brännare och då blir prissättningen ännu värre på dom flesta brännare fast dom inte har mer teknik m.m
Diom 25 EL/VED -82, BlueFlame, 750 L Acktank, Solkungen Vakumrör Solfångare, Laddomat 21, 5 m3 bulkförråd.(Vindkraftverk på gång när dom hamnar i rätt pris)
Skriv svar