Är Blueflame verkligen så bra??

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
larbo5
Gallringsobjekt
Inlägg: 20
Blev medlem: sön 29 jan, 2006 21:32

Är Blueflame verkligen så bra??

Inlägg av larbo5 »

På denna site, i reklamfoldrar och i mer seriösa publikationer lovprisas Blueflame. Finns det INGET negatvt att säga frånsett priset?

Finns det inte NÅGON som är missnöjd med NÅGOT annat?
Diom C715; Tunab BF 14; Veckoföråd/småsäck

Lars B, Mölnlycke
snillet
Pannrumstomte!
Inlägg: 1507
Blev medlem: tor 20 maj, 2004 12:08
Ort: Ytterby / Kungälv

Re: Är Blueflame verkligen så bra??

Inlägg av snillet »

larbo5 skrev:
Finns det inte NÅGON som är missnöjd med NÅGOT annat?
Var det en retorisk fråga :roll: *skrattar* ,finns alltid missnöjda kunder.

Det enda jag snappat upp någonstans är att Blueflame är känslig för Sintring(fastbränning av slagg) om man har för dålig pellets men i övrigt skall det nog vara en kanonprodukt vad jag förstår.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
sportivo
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 jun, 2005 15:32
Ort: Vårgårda

Inlägg av sportivo »

Sintring uppstår bara om man kör med för dålig pellets (låg asksmältpunkt) det hände ibland med mitt gamla styrprogram till BlueFlame men har man den nya versionen som alla har idag så är det inga problem vad jag hört.

Den stannar ju inte som andra kända fabrikat gör ibland om det sintrar.

Skulle det sintra ändå så damsuger man ju ut det sintrade när man sotar Panna/brännare vid 800kg pellets.

Även okänslig för spån i pellets som dom andra kända fabkrikaten har problem med.

Är en kanon brännare som bara tuffat och gått i snart 2 år nu utan problem.

Nackdelen är som sagt att dom har tokhöjt priset sen när jag köpte den och förklaringen var att den har blivit dyrare att tillverka.

Dom kanske skulle lägga tillverkningen i Kina istället så hade den ju kanske hamnat på 5 till 10000:- det hade ju varit lagom. :)
Diom 25 EL/VED -82, BlueFlame, 750 L Acktank, Solkungen Vakumrör Solfångare, Laddomat 21, 5 m3 bulkförråd.(Vindkraftverk på gång när dom hamnar i rätt pris)
PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

Dammsuga ut sintrad aska? Det hade garanterat inte fungerat för mig när jag råkade ut för det, det satt en stenhårt klump i brännaren och den hade dessutom gjort att brännaren stannat.

Menar du att du askar ur brännare först efter 800 kr pellets? Hur mycket skräp har du i den då? Jag rensar ur den en gång i veckan dvs efter ca 20-35 kg och då sitter det en del skräp i den.

/Peter
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
sportivo
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 jun, 2005 15:32
Ort: Vårgårda

Inlägg av sportivo »

Jag dammsuger och rengör brännaren vid 400kg och dammsuger brännare och panna som även sotas ur vid 800kg det brukar finnas lite sintring men den brukar oftast vara så porös så den går sönder när man dammsuger ur den, men nu kör jag med gammal programvara där det inte finns renblåsning och att man kan vikta pellets som det finns i den nya programmet som jag går och väntar på. Plus Ackstyrning som funkar.

Det kan vara dålig pellets som gör att du får hårdare sintring.
Diom 25 EL/VED -82, BlueFlame, 750 L Acktank, Solkungen Vakumrör Solfångare, Laddomat 21, 5 m3 bulkförråd.(Vindkraftverk på gång när dom hamnar i rätt pris)
Skriv svar