Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Nytt roster och leverantörer

Inlägg av Dave »

Teddy skrev:Jag har haft kontakt med Åke i Älvsjö, den senaste tiden.
Jag har fått bra hjälp och de nya roster Åke har, är en plåtbit med frästa spår.
Jag vet inte ännu inte om de håller längre än de gamla.
Hittills tycker jag rostrena oavsett typ håller väldigt olika.

Jag tycker det är olyckligt att det är som det är med parterna i Tunab/BlueFlame.
Jag hoppas och tror att det reder ut sig snart.

De omtalade sprickorna börjar synas i mitt brännarrör, så det är nog snart dags att byta.


/b
Enligt Håkan så är de nyaste rostrarna gjorda i ett keramiskt mtrl. de var de rostrarna jag syftade på , det LÅTER lite mer hållbart än de jag har provat innan...
Tror också att det löser sig till det bästa, det är en bra produkt om än under utveckling, men defenitivt helt i framtidstänket.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Andreas 0499
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 sep, 2007 14:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Andreas 0499 »

Hej, ny här!

Vad jag förstått har båda ex.partners samma rättigheter till mekanisk design av brännaren. Dock är mr "Älvsjö" den som utvecklat, och kan supporta (+uppdatera) styrenheten.

Har kört ca 6 ton sedan jag köpte flamman dec -06. Inga sprickor i min brännkammare. Problemfri drift sånär som på taffliga sotare o dyl som inte förstår sig på att montera tillbaka dragavbrott på rätt sätt :evil: Måste se till att få brandskyddsprotokollet prickfritt så man kan ansöka om att sota själv. Det är ju ändå det man håller på med i tid o otid :lol:

Har dock lite problem med displayen som stundtals visar kråkfötter istället för information. Inget som påverkar funktionen dock. Åke jobbar med problemet :)
Blueflame -06+CTC1100 35KW -95+Toshiba l/l vpump -04+Flexit ventilationsanl. m v-växlare -95, 90+90+45 kvm.
zaxter
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 20:42
Ort: Stockholm

Inlägg av zaxter »

SpeedySwede skrev:
Roster kör jag numera utan. Dom brinner ju upp i samma takt som pelletsen :lol:
Jag funderar på om det är så bra att köra utan. Är inte en av funktionerna med roster att förhindra korrosion av brännarkammaren? :scratch:
Blue Flame
Veckoförråd
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Jag funderar på om det är så bra att köra utan. Är inte en av funktionerna med roster att förhindra korrosion av brännarkammaren?
Jag trodde rostrets uppgift var att förhindra att oförbränd pellets ramlar ut i pannan. Men jag kanske har fel. Förklara gärna dina tankar med korrosionen.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
zaxter
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 25 mar, 2008 20:42
Ort: Stockholm

Inlägg av zaxter »

Det var förra ägaren till huset och brännaren som sa det. Har googlat lite med hittar inga belägg för det påståendet.

Nån annan som vet om det ligger något i det?
Blue Flame
Veckoförråd
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Nej, har aldrig heller hört det påståendet, tror också rosterns primära uppgift är att samla ihop pelletsen så att det blir en samlad brandhärd?!

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar