Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Micke
Skogvaktare
Inlägg: 816
Blev medlem: lör 09 okt, 2004 20:30
Ort: Skellefteå

Vilka fel har ni hittat/åtgärdat

Inlägg av Micke »

Här kan ni lägga vilka problem ni har haft ... :wink:
Moderator
CTC 265 - 74
Janfire Flex-A - 02
Pellistore -04
sportivo
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 01 jun, 2005 15:32
Ort: Vårgårda

Vilken programvara kör ni i era Blu Flames

Inlägg av sportivo »

Vilken programvara kör ni i era Blue Flames

Jag har en tidig variant som heter Rev B2.36 2004-06-22 vad har ni ???

Problemet med min version är att den inte klarar att köra mot en Ack tank på grund utav att den utgången för ack tank inte verkar funka med den program versionen jag har, valet finns som sagt i inställningarna.

Så nu kör jag min ack tankgivare inkopplad som panngivare (funkar det också men har då ingen koll på min pannvatten temp)

Jag har haft ett jäkla strul som sagt med att få Håkan på Tunab att få fram en ny programvara där denna funkar.

Ca 1 år nu. :(

Efter mycket mailande och ringande (mail svarar han oftast aldrig på fast när man sedan ringer så vet han om att jag mailat !!!???) så fick jag till slut innan jul ett nytt program med nya funktioner och där Ack tank nu skulle funka.

Glad som man var efter mycket väntande så satte jag in det nya chippet så funkar inte den heller med Ack tank styrning grrrrr :(

Ringer Håkan igen och då har han samma problem hos en annan kund samma dag (om du kunden finns i detta forum tror du finns i Göteborgs trakten så hör av dig)

Finns det fler som har haft strul angående Ack tank styrningen.
Nu kanske det inte är så många som kör mot ack tank men någon måste det ju finnas.

Inget ont om Blue Flame är ju lysande i sin konstruktion, teknik och nytänkande i förhållande till dom andra (mest sålda brännarna på marknaden) som jag varit i kontakt med som har krånglat på ett eller annat sätt, tjuvstannat, poffat m.m

Problemet är som sagt utvecklaren eller supporten som jag inte är nöjd med.

Återförsäljaren Kumla Oljesevice där jag köpte brännaren har varit kanon när man behövt hjälp.
Diom 25 EL/VED -82, BlueFlame, 750 L Acktank, Solkungen Vakumrör Solfångare, Laddomat 21, 5 m3 bulkförråd.(Vindkraftverk på gång när dom hamnar i rätt pris)
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Rev C 3.30 050606 D.
Verkar vara förberedd för ackstyrning såvitt jag kan se. Ingen funktion jag tänker att använda, åtminstonde inte till att börja med.

Vad gäller barnsjukdomar så försökte jag att pumpa leverantören på om det funnits sådana. Det enda dom råkat ut för var att matrialet i brännkammaren under en period har varit nersnikat till något billigare, men att dom blivit tvugna att återgå till den bättre kvaliteten pga sprickbildningar. Hoppas detta stämmer :shock:
PeterBlomberg
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: fre 04 feb, 2005 12:37
Ort: Bromma

Inlägg av PeterBlomberg »

Jag fick byta ut min brännkammare för ca ett år sedan och då hade jag haft brännaren i ca ett år. Nu upptäckte jag för några veckor sedan ett hål även i den nya brännkammaren som varit i drift ca ett år.

Någon annan som råkat ut för liknande? Det kommer att bli dyrt i längden om de fortsätter att brännas upp så fort.

I övrigt är jag mycket nöjd, har inte haft något annat problem på över två års drift.

/Peter
Tunab BlueFlame i en Diom olja/ved
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Tar inte Tunab en trasig brännkammare på garantin om det sker inom två år? Det borde dom hursomhelst!

På vilket sätt har dom gått söder och vad kostar en ny?
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Upptäckte igår när jag askade ur att det har börjat spricka i brännkammaren, det är sprickor mellan lufthålen, de bakre närmast skruven :cry: djävligt tråkigt ...mailade till dem idag, hoppas de kommer och byter snart.
Skall byta roster samtidigt, det har kommit en ny, i keramiskt material som skall hålla bättre :)

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
eldaren
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 19:20
Ort: Stor Göteborg

Inlägg av eldaren »

Den sprickan som du beskrev har ingen betydelse. Blir det inga sprickor eller hål på andra ställen, så kan du fortsätta att använda brännkammaren i princip hur länge som helst.

Förresten, vem mailade du till. Är det till Famac------------Bättre ta Håkan direkt.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Japp, fick det beskedet att dessa sprickor är spänningssprickor och att det är svetsskarven man skall passa... inget fel på Famac , har en otrolig bra support därifrån, inget fel på Håkan heller , men oftast hänvisar han ändå till Famac :roll: , då blir det enklare med den lokale , eller hur?

Annars är jag otroligt nöjd med Flamman, fantastisk låg förbrukning , plus en mild vinter och konverteringsbidrag gör att man snart får ihop kalkylen...om inte det blir hysteriska priser och skatter på pellets/biobränsle.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

eldaren skrev:Den sprickan som du beskrev har ingen betydelse. Blir det inga sprickor eller hål på andra ställen, så kan du fortsätta att använda brännkammaren i princip hur länge som helst.

Förresten, vem mailade du till. Är det till Famac------------Bättre ta Håkan direkt.
Förresten, borde du inte uppdatera din profil, vad har du för anläggning och ort etc. ?

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Den sprickan som du beskrev har ingen betydelse. Blir det inga sprickor eller hål på andra ställen, så kan du fortsätta att använda brännkammaren i princip hur länge som helst.
Någon som vill släta över problemen? :wink:

Kan väl konstatera som dom flesta här att brännaren är helt fantastisk, men att det finns två stora bekymmer. Det ena är ju att brännkammaren inte håller. Min har både spänningssprickor och rena hål i matrialet. Detta efter ca 4,5 ton :shock: Har iofs fått en ny brännakammare på garantin, men den lär ju inte leva mycket längre den....Roster kör jag numera utan. Dom brinner ju upp i samma takt som pelletsen :lol:
Det andra är att jag fortfarande inte riktigt vet vem som garanterar min brännare, och vem som kommer att ge support och leverera reservdelar i framtiden. Kanske skulle den av ägarparterna som känner för dessa frågor, göra ett utskick till ägarna av Blueflamebrännaren och tala om hur det ligger till.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

SpeedySwede skrev:
Den sprickan som du beskrev har ingen betydelse. Blir det inga sprickor eller hål på andra ställen, så kan du fortsätta att använda brännkammaren i princip hur länge som helst.
Någon som vill släta över problemen? :wink:

Det andra är att jag fortfarande inte riktigt vet vem som garanterar min brännare, och vem som kommer att ge support och leverera reservdelar i framtiden. Kanske skulle den av ägarparterna som känner för dessa frågor, göra ett utskick till ägarna av Blueflamebrännaren och tala om hur det ligger till.
Eller skjuta över skulden på någon annan?

Jag håller med SpeedySwede, här finns ju stora PR och Goodwill vinster att hämta.

Vad jag förstår så har de två ursprungliga parterna gått åt varsitt håll, och utvecklar var och en med nya partners nya system.

Tunab som sålde Blueflame verkar var under avveckling. Då upphör väl garantin därifrån? Varumärket Blueflame verkar ägas av Älvsjö-delen?

Som sagt, vem vill ta hem PR-vinsten?
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

SpeedySwede skrev:
Den sprickan som du beskrev har ingen betydelse. Blir det inga sprickor eller hål på andra ställen, så kan du fortsätta att använda brännkammaren i princip hur länge som helst.
Någon som vill släta över problemen? :wink:

Kan väl konstatera som dom flesta här att brännaren är helt fantastisk, men att det finns två stora bekymmer. Det ena är ju att brännkammaren inte håller. Min har både spänningssprickor och rena hål i matrialet. Detta efter ca 4,5 ton :shock: Har iofs fått en ny brännakammare på garantin, men den lär ju inte leva mycket längre den....Roster kör jag numera utan. Dom brinner ju upp i samma takt som pelletsen :lol:
Det andra är att jag fortfarande inte riktigt vet vem som garanterar min brännare, och vem som kommer att ge support och leverera reservdelar i framtiden. Kanske skulle den av ägarparterna som känner för dessa frågor, göra ett utskick till ägarna av Blueflamebrännaren och tala om hur det ligger till.
Har du testat den nya rostern, W-rostern som är av keramiskt mtrl. ?

JetFlame heter den "nya" brännaren som Tunab marknadsför. Tycker själv det verkar luddigt med vad som kommer att gälla med support osv. , men än så länge finns det bra support hemma hos oss...

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
eldaren
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 19:20
Ort: Stor Göteborg

Inlägg av eldaren »

4 års tid har jag kört nu med en Blue Flame. Har förbrukat under tiden 2st brännkammare, även den 3:de är nu på G, samt ett stort antal roster.

Måste säga att förbränningstekniken hos Blue Flame är enastående och helt överlägsen övriga pelletsbrännare som finns på marknaden. Det stora problemet med brännaren var, när den släpptes på marknaden, och är fortfarande att den inte är färdigutvecklad.

Det sägs att Håkan på Tunab har dragit sig ur det gamla bolaget och startat ett nytt. Kan det vara för att slippa de höga garantikostnader för Blue Flame????????????
Jet Flame som han nu säljer nu, skall vara en kopia av Blue Flame. Om den även har samma svagheter som Blue Flame, kan jag inte uttala mig om. Men risken är stor.

Förresten så sägs det att Håkan på Tunab tillhandahåller reservdelar för Blue Flame. Vad exempelvis en brännkammare kostar hos honom, kan jag däremot inte svara på.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Hur mycket kostar en brännkammare??? Är det INGEN som har provat det nya rostret? :shock:


MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Teddy
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 26 dec, 2006 10:17
Ort: Stockholm

Nytt roster och leverantörer

Inlägg av Teddy »

Jag har haft kontakt med Åke i Älvsjö, den senaste tiden.
Jag har fått bra hjälp och de nya roster Åke har, är en plåtbit med frästa spår.
Jag vet inte ännu inte om de håller längre än de gamla.
Hittills tycker jag rostrena oavsett typ håller väldigt olika.

Jag tycker det är olyckligt att det är som det är med parterna i Tunab/BlueFlame.
Jag hoppas och tror att det reder ut sig snart.

De omtalade sprickorna börjar synas i mitt brännarrör, så det är nog snart dags att byta.


/b
CTC 1100 / BlueFlame
Skriv svar