CTC1100/ Bluflame

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
gretalisa
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 19:25

CTC1100/ Bluflame

Inlägg av gretalisa »

Hej,
Haren CTC 1100 och har fastnat för bluflame som verkar funka bra med denna panna. Önskar lite fler referenser.
Har idag en 25KW oljebrännare och är lite orolig för effekten- klarar sig varmvattnet etc
Alla kommentarer och synpunkter tas tacksamt emot

Gretalisa
marask
Ungskog
Inlägg: 15
Blev medlem: tor 15 dec, 2005 16:34
Ort: Stenungsund

Inlägg av marask »

Jag kör med CTC-total -85, Bluflame brännar och har inte haft några problem, har haft brännaren sedan i aug -05.

Innan körde jag på el och har ingen uppfattning om oljeeldning.

Men som sagt med mina erfarenheter av Blueflame så är det en kanon brännare.
CTC Total -85, BlueFlame brännare, veckoförråd
Mårten Andersson
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 okt, 2005 19:26

Inlägg av Mårten Andersson »

Jag kör Nibe City vilken skall vara snarlik CTC 1100&1200.

Visst får vi varmvatten, men skall man duscha 4 stycken så får man planera lite, när min brännare gick på 9KW tappade jag 1 grad på 2 minuter vid duschning.
Jag sakar gärna suuuupertlåååånga duschar mot att tjäna 18000:-/år i drivmedel för värmeanläggningen. Det gör inte familjen så jag kollar fn på acctankar att koppla till pannan.

BlueFlame är nog den brännaren som är uppe i effekt snabbast, så vid val av brännare behöver du inte leta längre om du nöjer dig med..
- funktion
- stabilitet
- hög förbränning=lite aska=funkar bra i panna med litet askutrymme.

Lycka till med ditt val gretalisa.
|| NIBE CITY VX
|| BLUE FLAME
|| ITDUC
tonir
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 13 jan, 2006 15:33

Inlägg av tonir »

@ sprtivo
(Orlan 18kw på gång:)

Tänker du köra BlueFlamen i den?
I så fall får du berätta när du fått den installerad hur det går.

Ang varmvatten så beror det ju lite på hur långt ner man släpper tempen innan brännaren startar igen. Jag kör mellan 65 och 82 grader för tillfället. Jag har installerat brännaren själv så jag provar mig fram för bästa resultat.
Håkan ska komma och justera in den senare, jag har bara justerat lite på känn ännu.
(Har bara kört sedan nyårsafton 95-96, ca 20kg/dygn bor i Dalarna)
CTC1100, BlueFlame
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Inlägg av MP »

BlueFlame är nog den brännaren som är uppe i effekt snabbast, så vid val av brännare behöver du inte leta längre om du nöjer dig med..
Mårten kan du utveckla detta påstående lite mera.


BlueFlame har ju en av de lägsta toppeffekterna på hela brännarmarknaden, det är ju en bärande ide´ enligt deras marknadsföring.

Man brukar ju säga att en dusch kräver ca 15kW effektuttag.
Så BlueFlame kan ju aldrig komma ifatt effektmässigt när du duschar om vattnet i duschen blir kallt. Då måste du avbryta duschen om du inte vill köra "kalldusch". Alltså hur länge du kan duscha beror på hur mycket vatten din panna rymmer och vilken temperatur vattnet har när duschen påbörjas.
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Blueflame har ett "turboläge" som griper in efter en viss tid eller om temperaturen sjunker med en viss hastighet då nedre kopplingsgränsen är passerad (kan inte exakta detaljerna om detta, någon annan kanske?). Testade att tappa upp ett normalbadkar första kvällen (ca -5 grader ute). Pannan faller då även fast den går i normalt effektläge 10kw. Men när "turboläget" 13,5kw grep in så steg temperaturen sakta fast badvatten fortfarande tappades.
Känns som det fungerar, men jag ska kolla med installatören då dom kommer för att trimma brännaren längre fram om det inte går att korta tiden något för högeffekten att gripa in.

Om man inte tycker att varmvattnet räcker till ett bad så kan man ju alltid ställa elpatronen så den stöttar lite vid dom här tillfällena. Dom få antal tillfällen och den korta tiden då detta inträffar måste ju vara försumbar.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Mårten Andersson
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 okt, 2005 19:26

Inlägg av Mårten Andersson »

MP skrev:
BlueFlame är nog den brännaren som är uppe i effekt snabbast, så vid val av brännare behöver du inte leta längre om du nöjer dig med..
Mårten kan du utveckla detta påstående lite mera.
MP du har helt rätt, den kommer inte ikapp effektmässigt utan tappar ca 1 grad/2 minuter för mig. Därför funderar min familj på att kräva att en acctank investeras.


Huruvida BlueFlame startar snabbare än andra är hörsägen.
Från nysotad till 9KW på strax under 5 minuter, det går snabbare om den inte är tom i brännarskruven, kanske 3 minuter då.
|| NIBE CITY VX
|| BLUE FLAME
|| ITDUC
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Huruvida BlueFlame startar snabbare än andra är hörsägen.
Från nysotad till 9KW på strax under 5 minuter, det går snabbare om den inte är tom i brännarskruven, kanske 3 minuter då.
Enligt leverantören skulle den kunna starta på 45 sekunder! Detta torde vara ganska långt från sanningen. Dock verkar den starta betydligt snabbare än t.ex Viking bio som ett par bekanta till mig har.
Ska ta och "klocka" den när jag börjar elda på allvar senare.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Mårten Andersson
Ungskog
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 18 okt, 2005 19:26

Inlägg av Mårten Andersson »

SpeedySwede skrev: Enligt leverantören skulle den kunna starta på 45 sekunder! ...
Det gör den säker om man kör med underhållsglöd, men eftersom det sotar mer har jag stängt av den möjligheten.
Har dessutom genom ca 3KWh/dygn byggt bort kapacitetsproblem på varmvattnet.
Satte pellets+el på pannan vilket medför att familjen nu är nöjd.
Pellets står låg 60 grader samt hög 75 grader, elen kickar in med 9KW vid 54 grader.
|| NIBE CITY VX
|| BLUE FLAME
|| ITDUC
Skriv svar