Pelletsbrännare Blue Flame

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
JLarsson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 21 dec, 2018 08:54

Pelletsbrännare Blue Flame

Inlägg av JLarsson »

Hallå!

Vi köpte en kåk för 2 år sedan, och den har pelletseldning. Men nu dom senaste veckorna så har panna börjat bete sig underligt. Den går bara 2-3 dagar åt gången och sedan så stannar den. Larmet är brännare slocknat inget mer :shock: . Har sotat ur gjort rent allt och då går den några dagar igen. Men nu idag när jag startade den så går den upp i max läge men då visar den att brännartemp är 38-40 grader under hela tiden då den jobbar, tidigare så har den visat runt 200.
Väldigt tacksam på tips som gör att denna funkar 2-3 månader till, tills den nya pannan kommer förhoppningsvis.

Detta är all info som jag har om pannan finns på bilden. Hoppas det är ok att länka bild på detta sätt då ja inte riktigt fick ordning på hur man gör på sidan här.
https://imgur.com/a/YpqQhkM
Brännaren sitter i en gammal Ved/oljepanna från 1965
Brännaren är installerad 2005
Pellets från Scanbio.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Pelletsbrännare Blue Flame

Inlägg av msh16 »

Har du elpatron i kombipannan från 1965? Annars sitter du illa till.
Tittar du i tråden om Tunab så inser du snabbt att det inte är någon mening att reparera brännaren eller styrningen. Delarna var dessutom tokdyra. Tunabeldarna har gett upp och du är nog en av de sista som eldat med brännaren.
Tror det är bäst att "tänka utanför boxen".
Går det att annulera den panna du beställt och hitta en annan pannleverantör som kan komma direkt? Enklaste lösningen. Eller då skaffar du en fungerande begagnad bränare på Blocket som kan hålla pannan varm i vinter. Pengarna får du tillbaka när du säljer den införskaffade brännaren.
Monteringen av brännaren grejar du själv med hjälp från forumet. Jag kan Iwabo och Bionordic bra, brännare som är enkla att hålla på med.
Eldar i en CTC 265 kombipanna.
Till jul ska det bli ganska kallt. Har du ordnat med elbackup så inte rören fryser?
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
JLarsson
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 21 dec, 2018 08:54

Re: Pelletsbrännare Blue Flame

Inlägg av JLarsson »

Har nu fixat så att Elpatron finns tillgänglig i systemet, samt kom över en brännare billigt som har ersatt nuvarande. Så ska klara mig tills nya pannan kommer :D. Kollade igenom Tunab tråden mycket att läsa.
Det jag beställt är en helt ny kompletta laddpanna med brännare, så allt kommer att bytas ut inom snar framtid så avbeställa är inget alternativ då allt behöver bytas ut. Men det är dem sämsta tiderna att få saker levererat p.g.a. jul/Nyår m.m. :santa:

Mvh
Bilen
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: lör 12 jan, 2019 09:45

Re: Pelletsbrännare Blue Flame

Inlägg av Bilen »

Har det gått bra under julledigheten med pannan.
Jag har upplevt samma problem som du men för stunden går den. Om du funderar på att avveckla själva blueflame brännare och vill sälja den för en billig peng kan jag vara intresserad då jag kan behöva lite reservdelar. Är i samma sits att jag skall byta men befintligt skall hålla lite till.
Skriv svar