Värmepistol

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Värmepistol

Inlägg av Dave »

Någon som vet om man kan genom inställning ändra så att värmepistolen håller längre än ett år?
Min senaste höll i 131 timmar :shock: :shock: :shock: motorerna på dem går som smör... på Piltorps sade de att det förr ändrades i inställningen av Anders (Famac) så att de höll längre. Jag går in på installatörskoden och får fram att pistolen förvärmer i 30 sek. om jag inte minns fel så gjordes den inst av Anders när jag bytte till den "nya" mjukvaran. Skall man öka eller sänka tiden?

Hur mycket förvärmningstid har Ni andra?

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Johlen
Frö
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 23 jan, 2013 23:05
Ort: Göteborg

Re: Värmepistol

Inlägg av Johlen »

Hur kollar jag det?
Blueflame på en Pellmax VX
Hus byggt-62
Boyta 120kvm Biyta 80kvm
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Värmepistol

Inlägg av Dave »

Man ställer in installatörskoden och sedan på menyn " brännare " och sedan "upps "

Mvh / Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Re: Värmepistol

Inlägg av SpeedySwede »

Tror tyvärr att det sorgliga svaret är att den värmepistolen man har valt inte är dimensionerad för den typen av drift som den utsätts för i våra pelletsbrännare. Pratade nyligen med Piltorps varmluft då jag råkat ut för mitt andra motorhaveri på åtta år (trasig statorlindning). Dom säger att de maskiner dom säljer till golvläggare (maskinen är ursprungligen avsedd för svetsning av mattskarvar) I stort sett aldrig går sönder. Medan maskinerna som sitter i våra pelletsbrännare går sönder på löpande band.

En teori som jag har är att fläktmotorn blir mättad med koldamm från motorkolen över tid. Och att detta koldamm skapar kortslutning. Jag har börjat att blåsa ur motorn med tryckluft ett par gånger om året. Kanske hjälper det......
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Värmepistol

Inlägg av Dave »

Ja den teorin kan stämma, fast i mitt fall så började skiten när Famac installerade den nya mjukvaran, har sedan brännaren var ny blåst både den och fläkten. Som du nämner så har golvläggarna inga problem med det fabrikatet.

Mvh / Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Re: Värmepistol

Inlägg av SpeedySwede »

Skulle vara intressant att veta vad som skiljer mjukvarurevisionerna åt. Någon som vet?
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Värmepistol

Inlägg av Dave »

Vet inte riktigt, men det finns lite mer installationsmöjligheter, bl.a som jag har skrivit i en annan tråd en som heter "dusch ". Vet inte om man kunde ändra värmepistolen på förra mjukvaran men på den nya kan man det.

Mvh / / Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Re: Värmepistol

Inlägg av SpeedySwede »

Någon som har provat att mecka dit någon annat (billigare) varmluftpistol än den svindyra Leistern som sitter i Blueflame? Har sett att det finns kinatillverkade 1000W plastsvetsar på Ebay för ca en femhundring. Ställde man ner effekten på en sån och tillverkade ett nytt fäste så kanske det fungerar? Jag har fått byta fläktmotor á 2000kr ca en gång om året senaste tre åren så jag börjar att tröttna. Kvaliteten är helt säkert sämre än på Leister men priset är ju ca en tiondel......
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Värmepistol

Inlägg av Dave »

2000:-???? Jag betalar 1000:- och sedan jag ändrade starttiden på pistolen och i och med att jag nu för tiden kör pellets bara på höst/vinter så sparar det motorer. Annars är det drygt med dessa motorhaverier och den modellen tillverkas ej mer utan man lever på lagervaror :shock:
Har också tänkt tanken på bygga eget...men så länge man får tag på motorer och brännkammare så kör jag på to the bitter end!

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Skriv svar