Blueflame.

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Jag var hos Kumla oljeservice tidigare idag för att titta på en Blueflame. Den var i drift på en Viessmann oljepanna av nyare slag, och den verkar fungera bra på mottryckspannor. Dessutom har den det särklassigt snabbaste startförloppet vilket nästan är ett måste på CTC1100:a för att varmvattenkapaciteten ska räcka.

En fundering som dök upp är hur ni löste det med luckan på CTC1100:a? Jag blev förevisad luckan som medföljer Blueflame, och den är rejält mycket större an luckan som sitter på pannan orginal. Och den såg inte ut att kunna kapas ner något nämvärt. Hur gjorde ni? Du skulle inte kunna e-posta ett par bilder?
PetterA
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 02 okt, 2005 19:22

Re: Pris på blå flamma?

Inlägg av PetterA »

Stugsittaren skrev:
MikeTheBike skrev:... men efter att ha läst på lite och fått lite tips av speciellt en släkting till mig som är sotarmästare, så är det LÄTT värt pengarna.
Tack för ditt svar som dock väcker min nyfikenhet. Eftersom jag själv håller på att välja en brännare som jag skall ha under många år vill jag gärna ha information om olika alternativ. Varför är blueflame bättre än andra brännare? Tacksam för svar. :P
Jag har en Blueflame i CTC171B sedan 3 december 2004. Jag tittade runt en del innan jag bestämde mig för Blueflame. Här är några av de egenskaper jag uppskattar mest.
1. Den går med låg effekt=låga rökgashastigheter vilket gör att även en gammal oljepanna fungerar. Jag har rökgastemperatur på 120 grader med nyaskad panna och 135 grader efter 300 kg pellets. =lite värme till kråkorna och ingen kondens i skorstenen i och med långa gångtider.
2. Brännaren styrs med dator och man kan justera/optimera en mängd parametrar. Densiteten på pellets skiljer väldigt mycket. Ett parti jag fick vägde 0,6 kg/liter, ett annat 0,74 kg/liter. Om man vill ha anständig förbränning så måste luftmängden justeras. Den finns i programet en kalibreringsfunktion för pelletsens densitet. Då oljepannor normalt har ett litet utrymme för aska så gäller det att elda pelletsen precis lagom mycket. Lagom är när askan är ett grått pulver. Askan kan när brännaren inte är rätt inställd för den pellets man använder variera från att det är struktur i askan (små kolbitar som ser ut som pelletsenoch fyller askutrymmet i pannan snabbt) till att askan blir sintrad inne i brännaren.

Förbrukade 3,5 kbm olja före konverteringen. Med 2 månader kvar till att ha använt brännaren i ett år så tror jag att jag hamnar på strax över 6 ton pellets/år. Har hittills förbrukat 4,8 ton.

I och med den låga effekten så tror jag att fördelarna med Blueflame blir tydligare i hus som inte tar så mycket energi som mitt gör.
MikeTheBike
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 18:46
Ort: Trollhättan

Inlägg av MikeTheBike »

SpeedySwede skrev:Jag var hos Kumla oljeservice tidigare idag för att titta på en Blueflame. Den var i drift på en Viessmann oljepanna av nyare slag, och den verkar fungera bra på mottryckspannor. Dessutom har den det särklassigt snabbaste startförloppet vilket nästan är ett måste på CTC1100:a för att varmvattenkapaciteten ska räcka.

En fundering som dök upp är hur ni löste det med luckan på CTC1100:a? Jag blev förevisad luckan som medföljer Blueflame, och den är rejält mycket större an luckan som sitter på pannan orginal. Och den såg inte ut att kunna kapas ner något nämvärt. Hur gjorde ni? Du skulle inte kunna e-posta ett par bilder?
Jag tog min originallucka och satte upp i svarven i en fyrbackschuck och svarvade helt sonika upp hålet med det gamla hålets centrum som referens(indikatorklocka), sedan skötte instalatören resten.
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

OK!
Men då har du gått miste om svängarmen som sitter på Blueflames orginallucka? Fortfarande nyfiken på bilder som visar hur ni har löst det hela :roll:

MVH
/Anders
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Re: Pris på blå flamma?

Inlägg av Stugsittaren »

PetterA skrev:Förbrukade 3,5 kbm olja före konverteringen. Med 2 månader kvar till att ha använt brännaren i ett år så tror jag att jag hamnar på strax över 6 ton pellets/år. Har hittills förbrukat 4,8 ton.

I och med den låga effekten så tror jag att fördelarna med Blueflame blir tydligare i hus som inte tar så mycket energi som mitt gör.
Ett stort tack för ditt svar. Håller med om att det är en stor fördel är att den kan jobba med låg effekt. Framförallt för mig som har eldat 2 m3 olja årligen. Jag undrar bara hur snabbt man tjänar in merkostnaden på 10-20 000 jämfört med enklare fabrikat. Vad säger ni andra som eldar pellets? Håller ni med om att blueflame verkar ha lägre pelletsförbrukning än ni har som kör med andra fabrikat?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Re: Pris på blå flamma?

Inlägg av manin »

Stugsittaren skrev:
PetterA skrev:Förbrukade 3,5 kbm olja före konverteringen. Med 2 månader kvar till att ha använt brännaren i ett år så tror jag att jag hamnar på strax över 6 ton pellets/år. Har hittills förbrukat 4,8 ton.

I och med den låga effekten så tror jag att fördelarna med Blueflame blir tydligare i hus som inte tar så mycket energi som mitt gör.
Ett stort tack för ditt svar. Håller med om att det är en stor fördel är att den kan jobba med låg effekt. Framförallt för mig som har eldat 2 m3 olja årligen. Jag undrar bara hur snabbt man tjänar in merkostnaden på 10-20 000 jämfört med enklare fabrikat. Vad säger ni andra som eldar pellets? Håller ni med om att blueflame verkar ha lägre pelletsförbrukning än ni har som kör med andra fabrikat?
Det verkar tro på att Blue flame é nån om att snåla.
Det står brödtext att BF är 30% besparing med pellets än övriga HB
Men det kan man inte säga hundra %-ig, kan beror lite otur på vad man har för pannan.
Kan tro finns olika pelletsförbrukning hos olika HB märke, precis som det vill säga olika bilmärke har visst olika bensinförbrukning.
Så här tydlig vad man tro när man har läst på BF´s folder och André har kört tre olika HB http://www.pellets.info/viewtopic.php?p ... 65d3#11739

Jag hade gärna låna flera olika HB märke och kör på min panna för att se resultat, verkar intressant.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
manin
Pannrumstomte!
Inlägg: 1368
Blev medlem: sön 28 nov, 2004 10:13
Ort: Norra Skåne - Göinge

Inlägg av manin »

MikeTheBike skrev:
Tobben skrev:Jag skulle bli väldigt glad för lite detaljerade bilder när du fått den installerad.

Om du inte har någonstans att lägga upp dem, så skicka dem till mig.
Jag tar lite bilder under konverteringens gång, före/under tiden/efter. Tänkte jag kunde göra en lten "projekt-tråd i ämnet, men vet inte om jag kan lägga upp den här någonstans?
Vore fint om jag kunde skicka bilderna till dig sen, då jag inte har någonstans att lägga upp dom själv.
Tobben skrev:Färdig installerad nu då?
Var är bilder om jag få lov att se hur snygg är panna med blueflame. :wink:
Fråga är vilken typ panna?
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
MikeTheBike
Ungskog
Inlägg: 10
Blev medlem: tis 27 sep, 2005 18:46
Ort: Trollhättan

Inlägg av MikeTheBike »

Bilder kommer inom kort, minneskortet i kameran har strulat så en kompis håller på att rädda korten åt mig.
snubblaren
Entusiast!
Inlägg: 102
Blev medlem: tis 04 jan, 2005 18:00

Inlägg av snubblaren »

Njae... Blue Flame verkar leva lite farligt med sin marknadsföring.

Att jämföra sin egen brännare när den går som bäst - med övriga brännare tvingade att gå på det effektläge där de går som sämst och sedan basunera ut resultatet som någon slags sanning..!
Jag menar - inte tusan är det väl någon som tvingar sin anläggning att gå på ett sätt där den går som sämst???
Det är djävulskt tveksamt om det kan kallas som seriös marknadsföring, kanske t o m straffbart..?
Ett rättvist resultat får man ju om alla jämförda brännare får gå på det sätt de är byggda för - samt i optimala förhållanden för respektive brännare, sedan kan man börja titta på verkningsgrader... Då är knappast skillnaden i verkningsgrad så stor.

En annan tveksamhet i broschyren är att man påstår att knappast någon aska bildas. Tittar man sedan närmare så ser man att brännaren larmar redan efter 400 kg pellets för att stanna automatiskt efter 800 kg!!!

De mängderna är ju inte nån match för en modern pelletsbrännare, den jag hade kunde jag utan problem köra genom drygt 1,5 ton. Visserligen kanske inte verkningsgraden var den bästa i pannan efter den mängden - men å andra sidan är man ju tvungen att åka bort ibland. Då är det viktigaste att brännaren går så länge som möjligt innan den stannar.
Tobben
Energiprofet!
Inlägg: 500
Blev medlem: fre 10 sep, 2004 20:13
Ort: Skåne, Svalöv
Kontakt:

Inlägg av Tobben »

Det verkar va väldigt hokuspokus med denna brännaren... ingen verkar vilja lägga ut bilder på den, så man kan förstå hur dom konstruerat den.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
PetterA
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 02 okt, 2005 19:22

Inlägg av PetterA »

snubblaren skrev:Njae... Blue Flame verkar leva lite farligt med sin marknadsföring.

Att jämföra sin egen brännare när den går som bäst - med övriga brännare tvingade att gå på det effektläge där de går som sämst och sedan basunera ut resultatet som någon slags sanning..!
Jag menar - inte tusan är det väl någon som tvingar sin anläggning att gå på ett sätt där den går som sämst???
Det är djävulskt tveksamt om det kan kallas som seriös marknadsföring, kanske t o m straffbart..?
Ett rättvist resultat får man ju om alla jämförda brännare får gå på det sätt de är byggda för - samt i optimala förhållanden för respektive brännare, sedan kan man börja titta på verkningsgrader... Då är knappast skillnaden i verkningsgrad så stor.

En annan tveksamhet i broschyren är att man påstår att knappast någon aska bildas. Tittar man sedan närmare så ser man att brännaren larmar redan efter 400 kg pellets för att stanna automatiskt efter 800 kg!!!

De mängderna är ju inte nån match för en modern pelletsbrännare, den jag hade kunde jag utan problem köra genom drygt 1,5 ton. Visserligen kanske inte verkningsgraden var den bästa i pannan efter den mängden - men å andra sidan är man ju tvungen att åka bort ibland. Då är det viktigaste att brännaren går så länge som möjligt innan den stannar.
Blueflame är styrd med en dator och larmet för askmängden är givetvis programerbar. Angående verkningsgraden så tror jag inte de är helt fel ute. Genom att den går med låg effekt så kan man få hyfsade gångtider även när det är litet effektuttag (och därmed verkningsgrad). Min brännare gick på 3.2 kg per dygn i sommras. Skulle vara intressant att se vilka andra brännare som ens varit igång under sommaren.
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

PetterA skrev:
Min brännare gick på 3.2 kg per dygn i sommras. Skulle vara intressant att se vilka andra brännare som ens varit igång under sommaren.
Du är knappast ensam som kör pellets året runt.. :wink:

Vi hade 2,7 kg/dygn som snitt sommras (juni, juli, augusti 250 kg) då kördes de lite värme i juni..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!
Inlägg: 1184
Blev medlem: tor 22 sep, 2005 14:20
Ort: Norra Sörmland

Inlägg av Stugsittaren »

Hur var det med underhållet under denna tid? Sotade det igen flamkännare eller något annat?

Med tanke på din ack tank gick brännaren ganska sällan antar jag. Har du koll på hur ofta brännaren gick och hur länge den brann?
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Inlägg: 7173
Blev medlem: tor 09 dec, 2004 18:25
Ort: Bygdeå 4 mil norr om Umeå
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:Hur var det med underhållet under denna tid? Sotade det igen flamkännare eller något annat?

Med tanke på din ack tank gick brännaren ganska sällan antar jag. Har du koll på hur ofta brännaren gick och hur länge den brann?
Om inlägget va menat till mej så sotade jag brännare o panna den 10/6 o nästa gång den 13/10 pga att de va brandskydds koll den 14/10.. Om det inte varit för kollen skulle de varit dags att göra detta i slutet på denna vecka.. Annars rörde jag inget under denna tid.. 8)

Brännaren gick var 36-40:e timme o den gick 2 timmar/gång när det endast behövdes vv.. Hade tanken varit ordentligt isolerad skulle man klarat sej dubbelt så länge mellan varje driftstillfälle.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
svinevik
Gallringsobjekt
Inlägg: 22
Blev medlem: mån 22 nov, 2004 00:02

Inlägg av svinevik »

:( Råd och rön skriver en del om denna brännare :(
Skriv svar