Hjälp!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
nettis
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 23 dec, 2012 14:50

Hjälp!

Inlägg av nettis »

Hej på er alla
Hoppas att ni kan hjälpa mig nu i juletider. Min brännare vill inte starta om, den idikerar på stoppad pga timeout! efter flera försök att starta om blir slutresultatet timeout igen. tråkiga med detta är ju att jag inte får någon värme i huset och alla har stängt till torsdag :(

jag har en blueflame BF-14 som ska kunnas växla över till ved men hur gör jag detta?
snälla är det någon där ute som kan hjälpa mig?
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Hjälp!

Inlägg av stereotypen »

Vad har du för brännare?

Lägg upp bilder på anläggningen på tex photobucket och länka, så är det lättare att hjäpa till.
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
nettis
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 23 dec, 2012 14:50

Re: Hjälp!

Inlägg av nettis »

tack för ett snabbt svar men du får ursäkta mig vad är photobucket och hur länkar jag.. koorten är nu tagna iaf
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: Hjälp!

Inlägg av Taxen »

Kör med http://www.forumbilder.se i stället
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
nettis
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 23 dec, 2012 14:50

Re: Hjälp!

Inlägg av nettis »

Hej igen!
http://s1304.beta.photobucket.com/user/ ... 3849925857

här är en länk med bilder på panna och brännare

brännaren är en TUNABs blueflame BF 14

Tack på förhand1
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Hjälp!

Inlägg av broberg »

Vanligaste felen när en brännare vägrar att starta är defekt tändanordning eller dålig eller ingen pelletsinmatning.
Finns det pellets oförbränd inne i brännarens rör efter ett misslyckat startförsök?
Har förstått att tändanordningen är en sorts varmluftspistol som blåser in het luft. Blir det varmt inne i brännaren efter ett misslyckat startförsök?
Om tändanordningen är trasig kan man blanda lite smårivet tidningspapper och pellets, slå på med tändvätska, tända och stoppa in brännaren på plats. Hur din avancerade IT Duct styrning reagerar på att bli lurad på det sättet vet jag inte.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Hjälp!

Inlägg av bergatorparen »

Säger manualen något om vad som föranleder "Time Out"?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nettis
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 23 dec, 2012 14:50

Re: Hjälp!

Inlägg av nettis »

Hej
tack för att ni försöker hjälpa mig så här i julestöket och allt

bergatorparen-
i manualen står det att stopp pga timeout = "i detta fall har brännaren stoppat för att någon av funktionerna ej indikerat klart trotts flera försök. försök återstarta brännaren och notera felindikeringar från styrsystemet." efter omstart får jag tyvärr ingen ny info utan det blir timeout igen.

broberg-
ja, matningen verkar fungera för den fyller på med pellets men den blir inte varm efter ett misslyckat startförsök.
när det gäller din ide om att lura brännaren har jag en följd fråga. min brännare går ju i intervaller allt eftersom den kommer upp vid en viss grad. då går den ner i vila för att sedan starta upp igen . måste då denna procedur upprepas igen efter varje vila?

tack igen för snabba svar
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Hjälp!

Inlägg av bergatorparen »

Då är det klart vad som hänt: Varmluftspistolen som tänder brännaren, har lagt av. Nu vet inte jag huruvida detta är en standard varmluftspistol som du kan köpa på bygghandeln eller om den är modifierat för ändamålet. Jag skulle tro att det går att anpassa en standart varmluftspistol att fungera ihop med brännaren. Nu är ju detta ett elektriskt problem, så kolla om det finns någon elektriker jour där du bor. Kanske en elektriker kan hjälpa dig? Det är oavsett helt sanlöst om du skulle bli sittande utan värme i pannan nu som det är långhelg och det hela. Pannan är en vedpanna från början, så den skall det i värsta fall gå att elda med ved. Men ved innebär som regel att brännaren måste tas bort och anslutningshålet för denna måste pluggas - så det är tyvärr inte plain sailing som de säger på nysvenska. Det bästa är om du kunde få lagat tändningen så att brännaren åter börjar fungera.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Hjälp!

Inlägg av broberg »

De flesta brännare går i intervaller men en del har också underhållseld eller pauseld. Tror inte din brännare har det.
Då får man tända om varje gång det behövs. Om det går att sänka effekten så lågt att det svarar mot energiförbrukningen kan man kanske få den att gå mycket långa tider.
Går det att mäta motståndet genom tändanordningen om man tar loss anslutningstrådarna så går det kanske att avgöra om felet ligger där. Står det ingenting om felsökning i handboken?
Seriös support gick visst att få från "Åke i Älvsjö" när jag läste här. Ingenjör Thunström var visst en skojjare.
Finns mycket om problemen att läsa men Åkes websida verkar också vara försvunnen.
Går det inte att tända brännaren är det stora problem och reservdelarna till tunabbrännaren var fantastiskt dyra.

På forumet är det Dave och SpeedySwede som kan det här och fortfarande är aktiva så vi får hoppas att de snart kommer in.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Hjälp!

Inlägg av bergatorparen »

Kan detta vara den "Åke" det är tal om? http://www.121.nu/onetoone/foretag/tuna ... bolag-24AE

Brännaren HAR möjlighet för underhållsfyr när den först är igång: http://www.wv.fi/folder/04_398_Tunab_folder.pdf sidan 3
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Re: Hjälp!

Inlägg av Furetör »

Om startpistolen inte värmer, är det troligen kolen som tagit slut, det händer med jämna mellanrum. Nya kol finns att köpa, men det kan vara svårt att hitta leverantör snabbt. Åke i Älvsjö har. I nödfall går det att tillverka själv, jag har gjort det. Ta ett kol ur någon utrangerad elmaskin och slipa till rätta mått. Kanske kan man använda blyertsen från en snickarpenna. Det är lite pill att göra, inget drömläge på julafton, men det är inte svårt.

Om startförsöken proppat brännarröret fullt måste du tömma det först. Om det är aktuellt att demontera startpistolen kan du få mer instruktioner här. Kolla att fläkten går, och att matningsskruvarna rör sig, de kan också ge upphov till time out-fel.

Det går att styra brännaren till alternativen varmstart eller underhållsfyr. Då kanske du slipper fixa med pistolen just nu, om du tänder brännaren manuellt som föreslagits.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
nettis
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 23 dec, 2012 14:50

Re: Hjälp!

Inlägg av nettis »

Å, tack för alla snabba och bra förslag!

Bergatorparen- Jag har pratat med en vän som är elektriker och han ska komma förbi i morgon så vi kan kolla om det går att anpassa en standard varmluftspistol ihop med brännaren. vedeldning har jag haft i tankarna och av montering är inte svårt men igenpluggningen är ett större problem då eldningsluckan verkar vara isär plockad.

Broberg- felsökning ska ske automatiskt vid om start annars kunde jag inte hitta något om en manuell felsökning. att reservdelarna är dyra har jag redan erfarat och pelletsbrännare ligger inge så bra till hos mig för tillfället.

Furetör- ja, tömt bränningsröret har gjorts varje gång och fläkt och matningsskruvarna verkar röra sig som se ska. det verkar väldigt intressant med att kolla upp det där med kolen. och tar gärna emot intruktioner om demontering av startpistolen, allt som kan komma till användning är varmt välkomnat.

nu hoppas jag på att vännen kan hjälpa mig i morgon och tackar gud för att det är relativt millt ute och kupevärmarens uppfinnare. Hoppas ni förstår hur glad jag blir av alla era svar och vilja att hjälpa.
fortsättning följer
och god jul på er alla
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Re: Hjälp!

Inlägg av Furetör »

Under rubriken Tekniska fakta om blueflame kan du med lite letande hitta sprängskiss på värmepistolen. Lyssna först om pistolen surrar/snurrar som den brukar vid tändning. Om den snurrar som den ska kan det vara fel på värmeelementet eller en fotocell. Då hjälper det inte att byta kol.

Lossa pistolen med två lite större torx-skruvar. Därefter tre lite mindre torx på handtaget (om jag minns rätt?). Dra tillbaka handtaget så friläggs motorn. Kolen sitter inspända med en liten fjäder, använd pincett eller smal tång. Kolen har inga trådanslutningar så de är ganska lätta att tillverka. Använd fint sandpapper för att skapa rätta måtten. Tvärsnittet är 3x4,5mm, längden 8,5 som nya. Kolen ska vara minst 4 mm långa. Lite ovanligt julpyssel.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Hjälp!

Inlägg av bergatorparen »

Jättefint att du kom på banan, Furetör. Det där visste inte jag - det om kolen. Brukligen är ju så i våra dagar att när något stannar, så är det för att det är uttjänat och slut. Bra att det fortfarande finns saker det går att få igång igen med enkla medel. Håller tummarna på att det här löser sig på bästa sätt. Jag kommer att titta inom forumet med jämna mellanrum under dagen och kvällen. Jag är ateist så jag firar inte jul, så nykter kommer jag vara :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar