Hjälp!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Joones
Stor entusiast!
Inlägg: 184
Blev medlem: fre 19 sep, 2008 06:57
Ort: Degerfors

Re: Hjälp!

Inlägg av Joones »

Extrakol, om elektrikern behöver några att modifiera, brukar följa med då man köper billiga elmaskiner (typ meec) på jula, du kanske har några som ligger och "skräpar" i någon kartong i källaren. Skriv in i profilen var du bor. Det kan ju hända att någon på forumet bor så nära att hon/han kan kvista över med ett par kol (om hon/han har ett par liggandes). Små vinkelslipar brukar ju vara så billiga på jula att man köper en ny om man slarvar bort verktyget som man byter skiva med. 79kr för ett verktyg och 139 för den billigaste minsta maskinen.
Panna: Effetca 222c -14,
Brännare: Viking Bio -06,
Dragbegr: Tigex 25
Skorsten: 9m tegel, med 100mm rostfritt "kondensrör" sista metrarna.
Tvåvåningshus ca 136m2 -1910, ouppvärmd källare.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Hjälp!

Inlägg av Icecap »

Som källa till kol kan laddningsregulatorer till bilar ofta vara en bra källa. T.ex. 63311009 eller liknande.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Hjälp!

Inlägg av bergatorparen »

Hur har det gått?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nettis
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 23 dec, 2012 14:50

Re: Hjälp!

Inlägg av nettis »

Hej på er alla!

jo, igår kväll försökte vi modifiera en tändpistol men det gick inte som vi ville.
men som tur var fick vi tag i en gammal som viserligen inte är helt ok men vi kan starta upp brännaren med lite trix. den kan inte riktigt tända om jämt men vi kan få ut väre under natten och det är till stor avlastning. i morgon blir det att ringa till vår lokala reperatör/montör för inskaffning av en helt ny. de brukar ha några på lager.

Tack alla som har kommit med hjälp och stöd, det gjorde min julhelg. det jag har fått lära mig utav er kommer nog att komma tillhands i framtiden.

Tack ännu en gång och jag hoppas att ni alla får ett gått nytt år (läs varmt)!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Hjälp!

Inlägg av bergatorparen »

Håller tummarna på att det löser sig. Det finns väl knappt något värre än en brännare som inte fungerar mitt i vintern - och som grädde på moset har det ju varit riktig långhelg i år så kvar av detta året är bara en enda arbetsdag. Det är som norske komikern Öystein Sunde säger: "Allt går sönder på en söndag, eller lördag eller fredag efter fyra - det går aldrig sönder på en onsdag mitt i arbetstiden med servicekillen på plats".

Hoppas du får ett varmt och gott nytt år med en brännare som fungerar :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
nettis
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 23 dec, 2012 14:50

Re: Hjälp!

Inlägg av nettis »

Hej! Jo, det är så sant.. och så kommer det att förbli.
Nu, när jag kom hem hade brännaren fått en sprillans ny tendpistol. Så nu är det varmt och skönt och så hoppas vi det förblir ett tag.
Tack, tack!
Teddy
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 26 dec, 2006 10:17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp!

Inlägg av Teddy »

låter som värmepistolen lagt av.
brukar ju vara kolen.

aktivera underhållsfyr genom meny:

program - kod (som är 1810 eller1018, minns inte riktigt)

ger dig tillgång till parametermenyn

välj "underhållsfyr"

tänd med lite pellets och tändvätska i röret

lycka till

/b
CTC 1100 / BlueFlame
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Re: Hjälp!

Inlägg av Dave »

Hej!

Om det är kolbyte eller rep/service på varmluftspistol så rekommenderar jag Piltorps,ligger i Göteborg,snabba,bra service och trevliga.
Montera ner pistolen och kör på underhållsfyr,har du tur så får du den fixad över dagen.

Piltorps Varmluft ABTel 031-583065Fax 031-583290 http://www.piltorps.se/

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Stockholmaren
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 27 mar, 2012 11:04

Re: Hjälp!

Inlägg av Stockholmaren »

Hej
Kol till varmluftspistolen kan du köpa från Piltorps (www.piltorps.se). Ringer och beställer, funkar fin fint. Piltorps är återförsäljare av varmluftspistolen Leister HotJet-S. Kolet är lite klurigt att byta men med lite tålamod går det. Köp några extra kolbitar så har du några i reserv, 2 st kol kostar ca 50 sek exkl frakt. Om kolet tagit slut fås inte det distinkta tändljudet, varmluftspistolen låter mer som en trögstartad bil med dåliga tändstift. Det går även att testa varmluftspistolen separat via systemmenyerna. Bäst är då att skruva loss varmluftspistolen (sladden måste givetvis vara kvar i brännaren) - kommer endast värme men ingen luft så är det kolen (eller hela motorn om man ha otur) som är slut, blåser det endast kallluft är det värmeelementet som är trasigt men inte kolen/motorn. Behöver du "administrationsmanualen" så lämna meddelande här så kan jag skicka den, har även gjort en egen manual för byte av kolen.
CTC Family 1100 -96 (inkl 6 turbulatorer), BlueFlame + Iduct rev 3.30.x.y, Tigrex x cm, veckoföråd, pellets från bioenergi, vattenburen värme, 2-glasfönster, ca 8 m skorsten, självdragshus om 2 plan 1921 (95 + 15 m2).
Teddy
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 26 dec, 2006 10:17
Ort: Stockholm

Re: Hjälp!

Inlägg av Teddy »

hej stockholmarn

du får gärna dela med dig av kolbytes manualen

tack

/björn
CTC 1100 / BlueFlame
Skriv svar