Få Flammägare?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
eldaren
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 19:20
Ort: Stor Göteborg

Inlägg av eldaren »

Jag talar om JetFlame och inte BlueFlame. Detta är två olika pelletsbrännare. JetFlame har en helt annan konstuktion av brännkammare. Och även styrenheten är inte jämförbar med BlueFlame.
Jag har kört med JetFlame ett helt år utan minsta problem. Både brännkammaren och rostern är fortfarande helt oskadade. :)

Jag förstår, att du inte har någon kunskap alls ang. JetFlame. Det är därför som du biter dig fast vid BlueFlame och bara kommer med en massa svammel.
Beklagligt att du har dragit ner diskussionen i den här tråden till sandlådenivå. :cry:

För min del är detta mitt sista inlägg i den här tråden.
Blue Fame
Panna CTC
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Beklagligt att du har dragit ner diskussionen i den här tråden till sandlådenivå.
Sandlådenivå är när två vuxna människor som driver ett företag tillsammans inte kommer överens och lämnar kunderna i sticket.

Jag förstår om personer med intressen i Jetflame brännaren tycker jag är trist när jag delger mina erfarenehet. För det är ju ingen snygg reklam att man som kund till marknadens dyraste och mest påkostade brännare står helt utan eftermarknadssupport efter några få år! Erbjudandet jag fick var att till det facila priset av 27626kr bygga om min Blueflame till en Jetflame. Så att så stor är nog inte skilladen på brännarna. Tittar man på illustrationer på Jetflame så ser den likadan ut.....

Återigen: Köp av en etablerad tillverkare!
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Teddy
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 26 dec, 2006 10:17
Ort: Stockholm

kom igen nu grabbar !

Inlägg av Teddy »

OK

Nån tycker Tunab Älvsjö är dåligt
En annan tycker JetFlame Garpenberg är en idiot
en tredje tycker Famac luras.

Jag tycker det är synd att vi inte får se bilder på Jetflame.

Vi kan nog enas om att vi alla är besvikna efter att ha lagt upp en hel del pengar på en produkt som inte varit färdigutvecklad.
Men att försöka reda ut vem som är mest idiot i den här härvan tjänar ingenting till. Viktigast är att få våra brännare att fungera.

@eldaren, klart att du kan fixa bilder, vi andra vill verkligen se.

mina bilder på älvsjö modden.
http://gallery.me.com/bjorn.eriksson#100354

själv tror bara att det inte är konstigare än att brännarröret måste vara rakt för att klara temperaturväxlingen, och den nya styrdatorn måste till eftersom Tunab Alvsjö har koden till original datorn.

Jag har själv hört Håkan på sitt "ödmjuka" sätt tala om att mäta temperaturen flera gånger i sekunden !!???
Varför då ? Vi eldar träflis inte uran235

För min del har allt bara blivit bättre med hjälp av Alvsjö Tunab.
JetFlame Håkan och Famac har mest snackat.

Jag kollade på många brännarfabrikat innan jag slog till på Blue Flame.
JetFlame Håkan sålde in den, men det var AlvsjöTunabs styrning som
avgjorde.
Jag har fått bar hjälp av ÄlvsjöTunab med modifieringar, programuppdatering reparationer allt till det bättre.

Än så länge funkar det bra, men jag bävar för den dag ÄlvsjöTunab ger upp.


imho

/björn
CTC 1100 / BlueFlame
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Än så länge funkar det bra, men jag bävar för den dag ÄlvsjöTunab ger upp.
Jag med! Men vi kan ju alltid får ett "ödmjukt" förslag att bygga om våra brännare till JeFlame för 27 papp...... Eller så skaffar vi nåt annat :lol:
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

...och jag väntar på min kammare, katastrof! Har inte ens fått rostern som jag blev lovad i april :shock:
Det är nog den längsta perioden som jag någonsin har kört utan roster, i.ovs så verkar det inte spela någon roll, kanske att jag tycker förbrukningen blir något högre...

Förhoppningsvis så blir det ny kammare, sedan när den krakelerar får det bli något annat, under förutsättning att brännaren går förstås, du milde om den lägger av, hur blir det med reservdelar då?

"" Finis malorum! "" "" Slut på eländet!""

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

eldaren skrev:Den som ställde till med de flesta och största problemen i blueflamehärvan var "Älvsjömannen". Bara jag hör ordet Älvsjö, så stiger blodtrycket hos mig.
Jag har fått bra hjälp av "Älvsjömannen" (Åke) och tycker att det är en trevlig och kunnig man. Det var ett rejält bråk med Håkan och splitten var inte snygg så jag kan förstå att han delvis vill gå vidare med andra grejer istället. Kundsupport ligger normalt hos försäljningsorganisationen och inte hos konstruktören.
BlueFlame sedan -05
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Teddy: "...att mäta temperaturen flera gånger i sekunden..."
Rent faktisk är detta en programmeringsteknisk sak för att minska störningar.

I vilket sammanhang det blev använd som ett argument för förträffelighet eller annat vet jag inget om men det är helt enkelt alldeles otroligt vanligt, det är faktisk svårare att mäta mer sällan...

Jag har INGET med "era" brännare att göra, dock med en annan och där mäts ett antal temperaturer MÅNGA gångar per sekund (runt 300 gg/sekund), alla mätningar jämnas sedan ut till en genomsnittlig temperatur och dessa värden sparas till de behövs vilket just kanske är någon gång per sekund.

Så det är ganska vanlig programmeringstekning och jag kan bara hålla med om att det är ett konstigt argument för att något skulle vara speciellt häftigt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

...det ända häftiga med den är priset :roll:

Mvh// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Hmm
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 19 dec, 2010 12:41

Inlägg av Hmm »

Jag har en Jetflame sedan ett par år men nu verkar elpistole ha lagt av. Jag har försökt få tag på Håkan T i flera veckor utan resultat, finns det någon som vet hur jag kan få tag i honom eller om det finns någon annan som skulle kunna hjälpa mig? Det är kallt ute nu...
eldaren
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 19:20
Ort: Stor Göteborg

Inlägg av eldaren »

Kolla ditt PM.
Blue Fame
Panna CTC
Andreas 0499
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: tis 25 sep, 2007 14:27
Ort: Stockholm

Inlägg av Andreas 0499 »

Eltändaren behöver nya kol med jämna mellanrum, typ 2år. Intervallet beroende på hur stort temeraturspann/accumulatortank man har. Med stor acctank håller den säkert en livstid.

De som byter brännkammare i sin Blueflame (Älvsjövarianten), tänk på att Lambdavärdet måste justeras upp rejält. Annars bränner den sönder och samman på några månader! Jag missade det men upptäckte det i tid.
Blueflame -06+CTC1100 35KW -95+Toshiba l/l vpump -04+Flexit ventilationsanl. m v-växlare -95, 90+90+45 kvm.
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

De som byter brännkammare i sin Blueflame (Älvsjövarianten), tänk på att Lambdavärdet måste justeras upp rejält
Vad kör du för värden?
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: Få Flammägare?

Inlägg av johblo »

Hej
Jag vet att detta är en gamma tråd men jag saknade svar på den sista frågan om vilket lambdavärde som används med den nya Älvsjö insatsen. Jag har STORA problem med att den blåser ut oförbrända pellets när jag går upp lite i effekt (låg eff. 12kW och turbo 15kW, jag har 18kW modellen). Just nu kör jag med ett lambda på 1.38 vilket är långt under vad Åke tycker att jag ska köra med men går jag upp högre blir askavlagringarna kritvita och massor med utspottade pellets. Jag har provat att stega mig ner från 1.80 och tycker att nuvarande värde är den bästa kompromiss jag kommer fram till utan att ha löjligt täta uraskningsintervall vintertid.
Tack och lov ställer fortfarande Åke upp med support och reservdelar men jag längtar efter en brännare som brinner mer optimalt. Den nya brännarinsatsen sänkte mitt betyg på Blueflame REJÄLT! Den håller kanske längre men spottar mycket mer pellets.
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Re: Få Flammägare?

Inlägg av Furetör »

Jag har ett Älvsjö-rör från i somras. Lambdavärdet är inställt på 1,20 för att få 12% C02. Jag funderar på att höja för att möjligen blåsa lite renare för nu verkar det bli lite mycket sintrat i röret och lufthålen sätts igen, vilket leder till att askan blir mörkare efter ett tag.

Utan roster blir röret renare, men mer oförbrända pellets blåser ut. Nu använder jag roster och måste rensa röret varje vecka (ca 200kg), det är oftare än med det gamla originalröret.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
johblo
Gallringsobjekt
Inlägg: 33
Blev medlem: ons 03 okt, 2007 09:56

Re: Få Flammägare?

Inlägg av johblo »

Wow, det var lågt! Jag har tyvärr ingen CO2 mätare utan får gå på askans färg. Tyvärr kompliceras det hela lite då jag fick en ganska smulig pellets vid den sista leveransen och då är det ju förståligt att det blåser ur mer oförbrännt material.
Vilken effekt kör du på?
ULMA 2000 tca pelletsbrännare
Mini-Q laddpanna (fast av Effecta)
500L Effecta tekniktank med solslinga
Värmer 340m2 (sisådär isolerad) villa + VV
Årsförbrukning c:a 8ton
Nytt sedan 2011; 100st vacuum rör på taket, U-pipe
Skriv svar