Få Flammägare?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Få Flammägare?

Inlägg av Dave »

Om ni tittar på inläggsdatum, så är denna kategorin den minst besökta/inläggsaktiva som finns på forumet. Är vi en utdöende släkt?
Var ivart fall tvungen att skriva lite för att kolla.

" Mein Ehre heisst Treue"


MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
eldaren
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 19:20
Ort: Stor Göteborg

Flammägare?

Inlägg av eldaren »

Jag tror att många har kört "försäkringsracet" och fått byggt om sin Blue Flame till Jetflame. Själv gjorde jag detta för ca ett år sen och är väldigt nöjd med detta. :D Inga problem med varken brännkammare eller roster. Rostern är fortfarande som ny. Även brännkammaren ser helt oskadad ut. Än så länge verkar Jetflame vara lika drifsäker som en oljebrännare. :thumright:
Blue Fame
Panna CTC
Teddy
Gallringsobjekt
Inlägg: 28
Blev medlem: tis 26 dec, 2006 10:17
Ort: Stockholm

eldar på !

Inlägg av Teddy »

eldar på med BlueFlame med Älvsjömodden.

det vore intressant att se några bilder och beskrivning på Jetflame.

/b
CTC 1100 / BlueFlame
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Kör också Älvsjö, skulle bytt kammare nu i mars, men som vanligt så blir det strul, kommer (kanske?) ett byte i augusti :shock: .
Kammaren är snart uppeldad, duger inte ens som askopp längre, kör utan roster sedan ett halvår, har senaste året kört utan roster till och från, då min lev. inte orkar/vill skicka utan måste komma med dem personligen :roll: .

Förstår inte egentligen hur en firma kan köra med försäkringsköret då det helt klart är ett material/ konstruktionsfel...?!

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
eldaren
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 19:20
Ort: Stor Göteborg

---------------

Inlägg av eldaren »

Vadå försäkring!!
Kostnader för att repa en pelletsbrännare är småpotatis i jämförelse med kostnader för att fixa alla värmepumpar som kraschar stup i kvarten och försäkrinsbolagen betalar för.

Några bilder kan jag tyvärr inte fixa.
Själva brännkammaren är nu ett "rakt rör", alltså inte "stypt" vid utloppet. Även en ny elektroniklåda ingår i rep-satsen. Elektroniken håller bla koll på värmeutvecklingen i brännkammaren. Speciellt vid start och stopp, så att inga temperaturchockar uppstår.
Blue Fame
Panna CTC
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Vad jag menar är att, felet var kännt när jag köpte brännaren, ganska fult av dem att inte påtala detta , tycker du inte? Att sedan inte ta ansvar för det tycker jag är otroligt lågt. Visst gäller det mycket i det vi köper idag, VP,bilar eller elktronik, men jag tycker att när du vill vara ett företag som man tar på allvar så gäller det att vara mån om kunderna.
Kan annars påpeka att jag för övrigt är nöjd med brännaren, den har tickat på utan avbrott, kör året runt.

När det gäller kammaren så har du den "första" mod. på utbytes kammare, idag byter de till ett annat rör och byter ej elektroniken.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
eldaren
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 19:20
Ort: Stor Göteborg

Inlägg av eldaren »

Min beskrivning gäller Jet Flame.
Jag talade med Håkan för några veckor sedan. Enl. honom är det samma utrustning och system som de fortfarande kör med. Du kanske blandar ihop det med något annat alternativ. Att man byter lådan är bara för att de bla inte vet viken mjukvara som finns i den.

Nämnas kan, att Famac är helt bortkopplad från Jet Flame. Han har absolut inget med EnergiEkonomen (Jet Flame) att göra. Vad jag hörde, så försöker han att köra sitt eget race.
Blue Fame
Panna CTC
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Japp, fel av mig, det stämmer att jag kör med Famac-varianten,tyvärr. :(
Har haft kontakt med Håkan vid tidigare tillfällen, som du nämner så har de inget sammarbete och är inte så glada i varandra.

När jag köpte min brännare så var de sams och då var Famac det enda alternativet för oss som bor på denna sidan riket.

Men du verkar nöjd med den nya kammaren, hur länge har du kört den och finns det lufthål och svetsade skarvar?

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
eldaren
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 19:20
Ort: Stor Göteborg

Inlägg av eldaren »

Som jag nämnde ovan, i gott och väl ett år. Är helt nöjd. Ticka på som ett urverk. Både kammaren och rostern är fortfarande helt oskadade. Lufthålen är ungefär lika som i den gamla kammaren. Inga svetsade skarvar i själva brännkammaren. Den ligger helt lös i själva pelletsbrännaren. Som sagt och elektroniken håller koll på värmeutvecklingen i kammaren.

Vad jag kan förstå, är Jet Flame en helt färdigutvecklad pelletsbrännare. :roll:
Eller vad jag hoppas på i alla fall. :!:
Blue Fame
Panna CTC
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Ja det får vi hoppas, min kammare tog 2 1/2 år på sig att visa de skadorna som andra brännare fick efter ett tag...

Inget är ju för evigt, men med tanke på priset önskar man sig bättre mtrlutveckling.

Du får väl hålla oss underrättade, jag hoppas med info när och om det blir en kammare...

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Man kan ju diskutera olika tekniska lösningar hit och dit i det oändliga. Men det stora problemet är ju att Tunab (eller är det energiekonomen dom nu kallar sig nuförtiden?) bara är en liten källarfirma som inte har dom finansiella resurserna att ta hand om eftermarknadsproblemen. Och inte viljan heller för den delen. Ett seriöst företag provar ut och verifierar sin produkt innan den släpps på marknaden. I det här fallet verkar vi kunder ha fått agera utprovare åt Tunab.
När dom första problemen uppenbarade sig för mig tog jag kontakt med Tunab i Garpenberg. Men jag fick mest intrycket av att han pumpade mig på information om hur min brännare hade gått och hur skadorna såg ut. Inte hur problemet skulle lösa sig för min del. Detta gissar jag att det gjordes i syfte att kunna utveckla den nya brännaren.

Min återförsäljare har dragit samma slutsats som jag. Dom saluför numera Värmebaronens Viking bio istället. En måhända betydligt enklare och mindre effektiv lösning. Men när problemen uppstår, för det gör dom ju förr eller senare, så finns support och reservdelar lätt tillgängligt. Så "försäkringsracet" i min trakt verkar vara att slänga ut Blueflamen och sätta in en Viking bio istället.
Så den rekommendation jag vill ge till dom som funderar på att konvertera till pellets eller byta ut en befintlig anläggning är att väga leverantörens vilja/förmåga till eftermarknadssupport högre än eventuella tekniska finesser och fina siffror.

Det ska också nämnas att den hjälp som jag har fått har kommit från Älvsjödelen av Tunab. Hjälpen har väl kommit mer eller mindre motvilligt, men den har kommit. Jag kan förstå det eftersom han fick stå ensam kvar med alla problem när den andre pajasen sjappade.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Håller helt och hållet med dig Speedy, har haft samma problem och jag tycker mest det är svammel och ingen åtgärd. För min del så gör jag ett kammarbyte ( skall inte ropa hej ännu) och kör på den,. förhoppningsvis håller den ett tag, sedan får jag se vad som finns i framtiden.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
eldaren
Ungskog
Inlägg: 19
Blev medlem: tor 22 nov, 2007 19:20
Ort: Stor Göteborg

Inlägg av eldaren »

Den som ställde till med de flesta och största problemen i blueflamehärvan var "Älvsjömannen". Bara jag hör ordet Älvsjö, så stiger blodtrycket hos mig.

Förresten, att byta JetFlame mot Viking bio är samma som att byta en Rolls Royce mot en beg. trampcykel.
Blue Fame
Panna CTC
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Den som ställde till med de flesta och största problemen i blueflamehärvan var "Älvsjömannen". Bara jag hör ordet Älvsjö, så stiger blodtrycket hos mig.
Jag baserar mina åsikter på det bemötande och den hjälp jag fått av respektive person. Och min återförsäljare talar samma språk. Men du kanske bor i Garpenberg och tycker nåt annat ;)
Förresten, att byta JetFlame mot Viking bio är samma som att byta en Rolls Royce mot en beg. trampcykel.
Fördelen med den begagnade trampcykeln är att jag kan åka bort till lokala cykelverkstad en söndageftermiddag och köpa ett nytt ventilgummi för 50 öre och sen kan jag cykla i ett år till. Men när jag däremot behöver nya tändstift till min Rolls Royce så får jag vända mig till ett konkursbo där dom efter mycket tjat och vädjande motvilligt går med på att tillverka en liten serie specialtändstift för 5000kr styck!!
Sen är jag medveten om att att en Blueflame har bättre effektivitet än en Viking bio. Men den pelletsen jag sparar på två år genom att använda en Blueflame äts ju upp flerfaldigt efter några rosterbyten och ett brännkammarbyte (om jag överhuvud taget får tag i delarna). Jag måste göra ett brännkammarbyte på min Viking bio också under den här perioden. Men kostnaden är mindre än en fjärdedel. Och min lokala röris har dom på hyllan. Tacka vet jag en trampcykel :)

Det har sagts förut och det ska sägas igen. Föutsättningen för en lyckad produkt stavas EFTERMARKNADSSUPPORT

Blueflame heter numera Jetflame. Personen bakom företaget är densamma. Men om man kan bevisa att man tjänar in merkostnaden (den är mer än dubbelt så dyr som en viking bio i installationskostnad) över en livscykel, att slitdelar inte måste bytas i förtid, att slitdelar finns lätt tillgängliga och inte kostar skjortan, att företaget har kundfokus och ställer upp för kunderna, att företgaget är stabilt och finns kvar om ett antal år osv....... Då ska jag medge att jag har fel. Men till dess rekommenderar jag en Viking bio :)
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Inlägg av Torsten »

Men går det inte att svetsa sprickorna i garpenbergskammaren?
En Mig svets för 2500, gastub för 300 och svetstråd för 300 är ju avsevärt billigare än reservdelarna.

Men Speedy: gå från Flamma till Viking Bio är inte det att gå från pest till scharlakansfeber. Även den förbrukar väl många dyra reservdelar.
Kan ju inte bli någon vinst alls med pelletseldning om man måste köpa brännarrör för flera tusen som reservdel.

Jag har kört omkring 19 ton och brännaren ser fortfarande rätt ny ut.
Brännarhus 795:- och roster 495:- som reservdel om några år när det behöver bytas. :)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar