Hög pelletsåtgång och brännaren sotar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Hög pelletsåtgång och brännaren sotar

Inlägg av SpeedySwede »

Dax att slänga in en tråd här igen. Om det nu är nån kvar som läser detta forum :)
Det är så att min brännare har börjat att vara väldigt sotig invändigt varje gång jag askar ur den. Dessutom så har pelletsförbrukningen ökat. Ligger på 20kg per dygn senaste dagarna. Har tidigare inte avläst mer än 17kg per dygn, och då har det varit betydligt kallare än var det är nu. Det verkar inte som om brännaren går så bra som den borde. Inte ens innan jag bytte brännkammare så gick den särskilt dåligt. Har kört med samma pelletsfabrikat hela tiden.

Någon som har nån ide? Om man ska justera någon parameter. Vad ska man börja med i så fall?
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Hallå Speedy!

Hur går det för dig? Är det inget annat som är galet, kanske dragregulatorn?

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Tittade lite närmare på problemet. Och det verkar vara det gamla klassiska: brännkammaren är sprucken. Igen..... Ett år gammal.

Hörde lite med återförsäljaren. Dom har visst börjat byta ut Blueflamen mot andra fabrikat. Funkar tydligen inte med reservdelsförsörjningen. Och även om det går att få tag på delar, vem vill köpa en ny brännkammare för 3-4000kr varje år.......
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Fasiken vad tråkigt, vad blir det för brännare då? Eller funderar du på luft/vatten VP?

Jag har haft väldiga problem med min lev. , ja du kanske har läst tråden, nu senast fick han sig ett ryck och skulle komma förbi och prata om en "ny" kammare som de lovade 5 års garanti, jag ger ju inte mycket för det, min reklamation som jag lämnade för ett år sedan har de inte velat ta tag i...
Sedan blev det ju den välsignade försäkrings-skiten, nu skulle han ha kommit till hösten...han har inte dykt upp ännu :roll:
Han har inte ens behagat att skicka en roster till mig, kör utan roster nu för tiden.

Du kan väl uppdatera mig hur du gör och vad du väljer, jag tittar nämligen lite på om jag skulle byta till ett annat fabrikat så länge, har en kompis som jobbar med bl.a värmepumpar, han kommer att hjälpa mig med installationen.

Ha det gott.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Jag ska återkomma när jag betsämt mig om framtiden. Hade väl hoppats på att den här brännaren skulle fungera ett antal år till. Men en sak är säker. Och det är att blir det en ny brännare så blir det någon av dom stora och etablerade fabrikaten.
Man undrar ju om det överhuvud taget installeras nån pelletsutrustning i Sverige längre? Man vill väl inte direkt rekommendera energislaget till någon. Kvalietetsproblem med brännarutrustning, tillverkare som inte tar sitt ansvar. Och ovanpå det ett pelletspris som går stadigt och omotiverat uppåt varje år.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Håller med, min lev. hade mage att fråga om jag ville bli ambassadör för varumärket,eftersom min anläggning för övrigt har varit bra...jag gick upp i taket och undrade hur han tänkte där?
Har haft flera kompisar som jag har rekomenderat att välja annat än pellets och ff.a ingen liten brännarfabrikat som BlueFlame.

Och det är ju ganska tydligt på forumet, titta hur många inlägg som har skrivits på Flamman efter mitt i feb-09...

Nåväl jag håller koll på vad som händer med ditt projekt, så rapporterar jag om vad "tomten" gör med mitt.

MVH//Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Jag minns när BF kom fram, då var det entusiastisk så det visslade om det, bättre förbränning fanns inte osv.

Nåväl, jag undrar om röret inte går att få lagat? Är det "bara" en spricka eller är det materialen som har blivit "ätit"?

Jag skulle tro att den lokala smeden kunde laga röret eller tillverka ett nytt i material som faktisk tål värmen (iaf. bättre) för det pris.

Och nej, jag vet inte om det är någon speciell utformning av det rör så det kan ju vara att det är jättekrångligt (= dyrt) men är det någon som har kollat?

Vad jag menar är att visst kan man skaffa sig en annan brännare/uppvärmningsform men det ville ju vara vettigare rent ekonomisk att förlänga livslängden om man kan göra det på ett vettigt sätt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

För min del är det både spricka och material som försvunnit, vet att det finns någon på forumet som försökt laga/svetsa men det håller inget bra.

Att förlänga vore det bästa, men om det är annat som går sönder? Var hittar man reservdelar då, om du läser tidigare tråd om brännkammare så förstår du nog att ingen vettig människa lägger en fem-siffrig summa på att få en ny reservdel.
Då lägger jag hällre pengar på en helt ny brännare=samma pengar, eller på ett nytt värmesystem.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Jag minns när BF kom fram, då var det entusiastisk så det visslade om det, bättre förbränning fanns inte osv.
Brännaren är kanon! Väldigt stabil. Hög effektivitet. Snabbstartad (har aldrig haft varmvattenbekymmer i min CTC1100).
Problemet är brännkammaren, som är en komplicerad konstruktion och är är tillverkad i ett temperaturhållfast rostfritt material. Det är inte precis något man "snor ihop" med några plåtrör man hittat i en skrotcontainer. Problemet med brännkammaren är bl.annat att den spricker, men även att det äts hål med tiden. I fallet med min brännare så är det inte bara brännkammaren som börjat ge sig utan även det rör som som den interna matarskruven går i. Den är en del av brännarens chassi och går inte att byta ut enligt min installatör. Ovanpå detta så har jag även haft problem med värmepistolen.
Jag kommer nog att kunna hålla brännaren vid liv ett tag till. Men på sikt så måste det hittas en annan lösning. Redan nu så verkar inte levernatören vara säskilt intresserad av att leverera reservdelar. Problemet blir väl knappast bättre i framtiden. Dessutom så kommer jag från och med nästa år att ha åldersavdrag när jag låter hemförsäkringen ta kostnaden för reparation.
Visst kan man plocka isär brännaren och låta en TIG-svets kunnig person reparera den emellanåt. I alla fall till en viss gräns. Men frågan är ju hur mycket jobb och pengar man vill lägga ner på sin pelletsanläggning. Utöver reparationsjobb kommer ju jobb med Uraskning, sotning, kånkande på säckar mm. Och sen är det ju pelletspriset...... Från början kände man väl att man hade lite betalt för tiden man la ner på sin pelletseldning. Men så känns det ju inte längre.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Nu anser jag inte det för stabilt när brännkammaren går sönder efter ett år men jag förstår vad ni menar.

Jo, är det en komplicerat historia är det knappast en väg fram att lappa/laga.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

SpeedySwede skrev:Tittade lite närmare på problemet. Och det verkar vara det gamla klassiska: brännkammaren är sprucken. Igen..... Ett år gammal.
Om brännaren sotar med samma luft och bränsleinställning som tidigare, tyder det på att de sprickor du rapporterar är i nosen på brännaren så att luft går direkt ut i pannan utan att gå genom brännkammaren där förbränningen sker. Kan det stämma? Ser du sprickor på utsidan av brännaren. I såfall skulle du enkelt kanske kunna svetsa igen dessa utifrån.

Att sprickorna är inne i brännkammren tycks inte påverka effektiviteten speciellt. I min brännkammare är taket praktiskt taget borta, ändå går den med samma effektivitet som tidigare. Tyder på att brännaren är ganska okänslig för skador.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Nej, inga yttre sprickor som jag kan se. Det var det däremot på den gamla pensionerade brännkammaren. Men jag upplevde att den fungerade bättre. Återstår garntätningen bakom brännkammaren.......... Ska ta en titt på den.
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Re: Hög pelletsåtgång och brännaren sotar

Inlägg av Mortel »

SpeedySwede skrev: Om man ska justera någon parameter. Vad ska man börja med i så fall?
Det verkar ju vara något fysiskt problem med läckage precis som många andra varit inne på men du kan alltid öka mållambda i inställningarna även om det inte löser grundproblemet.

Jag valde BF huvudsakligen för att ingen annan kunde garantera att det skulle funka i min panna. Tror att huvudorsaken till sammanbrottet är den konflikt som uppstod mellan Garpenbergdelen och Älvsjödelen. De stämde varandra tydligen.
BlueFlame sedan -05
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

men du kan alltid öka mållambda i inställningarna
Hur mycket ska man justera?
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

Prova att gå upp i steg av 0.1 i mållambda. Om du når 2.0 utan att sotningen försvinner måste du nog kontakta någon på företaget. INNAN du gör detta förutsätter jag att du noggrant kollat densitet och kalibrerat matningen.
BlueFlame sedan -05
Skriv svar