Hög pelletsåtgång och brännaren sotar

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Vad kör ni för densitet? Är det något man måste ändra vid dessa extrema temp.förhållanden?
Brännaren går perfekt,förutom mer aska/kolpartiklar pg.a att jag kör utan roster, tror att jag har 0.65 nu.

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

Du får mäta densiteten på dina pellets med hjälp av en 10 litershink och en bra våg.

Sedan kör du skruven i kalibreringsinställningen och mäter vikten på den pelletsen som har gått igenom efter en teskörning av skruven. Vanliga värden är densitet på 0.65 och 2.45 kg på en testkörning i skruven.
BlueFlame sedan -05
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

Ja nu missuppfattade du min fråga, jag vet hur man mäter volymen, men för den sakens skull får man inte fram densiteten per automatik, det får man ställa in själv....därav min fråga :wink:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Prova att gå upp i steg av 0.1 i mållambda
Testade att öka 0.1 för en tid sedan, men tyckte inte det gjorde någon skillnad. Kände inte att jag viste riktigt vad jag höll på med så jag fortsatt inte att justera.
Men tydligen kan jag fortsätta att öka ett par steg?
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Om du når 2.0 utan att sotningen försvinner måste du nog kontakta någon på företaget
vilket företag?? ;)
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

Dave skrev:Ja nu missuppfattade du min fråga, jag vet hur man mäter volymen, men för den sakens skull får man inte fram densiteten per automatik, det får man ställa in själv....därav min fråga :wink:
Densitet är som alltid vikt genom volym i detta fall lämpligast kg/liter. Du mäter alltså densiteten på din egen pellets med hjälp av en 10 litershink och en våg.
BlueFlame sedan -05
Mortel
Fröträd
Inlägg: 79
Blev medlem: tis 17 jan, 2006 00:28

Inlägg av Mortel »

SpeedySwede skrev: vilket företag?? ;)
Jag skulle ringa Åke i Älvsjö på 08-7491290.
BlueFlame sedan -05
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Dave skrev:Vad kör ni för densitet? Är det något man måste ändra vid dessa extrema temp.förhållanden?
Brännaren går perfekt,förutom mer aska/kolpartiklar pg.a att jag kör utan roster, tror att jag har 0.65 nu.
Densiteten har inget med förbränningen att göra (vad jag kommit fram till). Den används bara för att beräkna höjden av återstående pellets i pelletsförrådet.

Kalibreringsvikten 2.nånting, används möjligen för att ge brännaren den angivna effekten, men också för att ange förbrukad vikt per månad (tex). Den har jag justerat upp och ned något så att den månadsberäknade vikten överensstämmer med den verkligt förbrukade med bättre än en procents noggrannhet. Detta värde tillsammans med effekten måste vara det som bestämmer pelletsdoseringen och påverkar därmed förbränningen.

Vid ett tillfälle när jag bytte pelletsfabrikat började brännaren sota ordentligt. Vid byte av pellets kan det vara klokt att kolla CO2 halten.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
SpeedySwede
Entusiast!
Inlägg: 124
Blev medlem: tis 09 aug, 2005 14:56

Inlägg av SpeedySwede »

Vid byte av pellets kan det vara klokt att kolla CO2 halten
Då är det en rökgasanalys vi pratar om alltså?

Jag har hittat en inställning i skruvens meny där man kan juster ett procenttal. 30% är fabriksinställning. Kan man justera matningen med den parametern? Någon som vet?
115M2 boyta + källare och garage
CTC1100 Miljö -94 + Blueflame
Furetör
Stor entusiast!
Inlägg: 185
Blev medlem: tor 05 okt, 2006 16:30
Ort: Dalarna

Inlägg av Furetör »

Ja, om du har tillgång till något instrument. Om man måste betala för tjänsten kan man prova sig fram som alternativ. Såg av din inledning att du inte bytt pelletsfabrikat.

Skruvprocenten har jag inte laborerat med, vet inte vad det påverkar.

Normal brukar det fungera med att öka luften stegvis till sotningen upphör, men det är mycket lättare med hjälp av instrument.
CTC 265B med Blueflame
125 kvadrat + varm källare, 1976
gretalisa
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: tis 27 dec, 2005 19:25

Ger upp

Inlägg av gretalisa »

Har haft den nu i 4 eller fem säsonger kommer inte ihåg, men med brandlarm nu för 4e gången denna vinter och att den bara klarar några dagar utan att sota brännaren så ger jag upp. Huset är för stort.
Har numer (när VP är installerad) en bluflame med nya grövre brännarröret till SALU- bud mottas!
Användarens profilbild
Dave
Pannrumsnisse!
Inlägg: 780
Blev medlem: ons 12 apr, 2006 14:57
Ort: Ale

Inlägg av Dave »

...den blir inte lättsåld,du får nog nästan ge bort den :roll:

MVH// Dave
CTC EcoAir 406 + CTC EcoZenith i250/L install.17-10-10
10 m. skorsten
Hus byggt-31 130kvm boyta+120 biyta
2 vuxna+ 1 tonåring
thomasx
Energiprofet!
Inlägg: 501
Blev medlem: tis 24 maj, 2005 20:09

Inlägg av thomasx »

SpeedySwede skrev:Och ovanpå det ett pelletspris som går stadigt och omotiverat uppåt varje år.
Du menar till skillnad från el- och oljepriserna... ;-)

Jag är fortfarande rätt nöjd med min pelletsbrännare, men det kanske beror på att jag kör en Bequem, som iofs inte är utan servicebehov, men det är överkomligt och har hittills kunnat göras med gratisprylar ur diverselådan :-)
Skriv svar