Viking B16 Tog eld!

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Viking B16 Tog eld!

Inlägg av frosten »

Hej!

Jag har haft en ganska smärtsam tid och har inte orken att felsöka eller kunskapen, och skulle hemskt gärna vilja anlita bort detta till någon av er som är duktig, mot betalning självfallet.

Nu idag så gick jag ner i pannrummet av händelse och matarröret till skruven brann för fullt och det rökte in. Finns det någon av er jag kan få anlita för detta? För att hitta orsaken till varför. Överhettningsskyddet hade inte slagit till.

Tacksam för hjälp, hör av er här eller skriv ett meddelande så skickar jag mitt nummer. Jag bor i Strängnäs.

Tack!
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Viking B16 Tog eld!

Inlägg av nyman »

Brann inte plastslangen mellan skruven och fallröret av?
Fungerar brännare och PLC som vanligt om du provar och går fläkten igång? Om fläkten fick tvärdtopp kunde man tänka sig att elden gick baklänges. Är det en brännare med 24 volt ställbar fläkt eller en 220 volt med vridspjäll?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Viking B16 Tog eld!

Inlägg av frosten »

Hej,

Jo plastslangen brann av, PLC'n verkar fungera. Fläkten låter mer än normalt, kanske är som du säger att fläkten la av, jag har inte kollat så noggrant.

Det är en 24v fläkt som man kan ställa i PLC'n
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Viking B16 Tog eld!

Inlägg av nyman »

Är det någon "praktisk" kokseldare som haft brännaren tidgare kanske det lagts ett mellanlägg mellan plåten och överhettningsskyddet eller kanske överhettningsskyddet medvetet har kortslutits.
Är det original överhettningsskydd fastsatt med 2 skruvar? Finns ju andra versioner som ser lika ut men stänger vid 120 grader också
Är det mycket sot och aska under luckan ovanpå pannan så röken inte kommer fram?

Om du startar brännaren och den börjar Tändning ändras varvtalet då om du ställer om värdet för Tändfläkt?
På de gamla programmen tror jag inte det gick att ställa om tändfläkten.

Om fläkten går hela tiden på absolut högsta varv blir det ett himla liv och då är det någon glappkontakt eller komponentfel. Man brukar lätt höra skillnaden.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Viking B16 Tog eld!

Inlägg av frosten »

Fläkten fungerar, vid normal eld så provade jag att ändra fläktläge och den reagerade. Den går inte på högsta varv. (Dvs jag lyste med ficklampa på eldvakten, medans jag testade)

Ja du tänkte uppe i luckan för turbulatorerna? Jag brukar bara rengöra och aska ur där uppe varannan gång jag tömmer pannan ungefär. Jag ska kolla.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Viking B16 Tog eld!

Inlägg av frosten »

Finns det någon motsvarande slang till skruven på vanliga varuhus, typ Jula, biltema, byggvaruhus?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Viking B16 Tog eld!

Inlägg av frosten »

Hur testar jag överhettningsskyddet? Det har fungerat tidigare. Kanske för beställa ett nytt?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Viking B16 Tog eld!

Inlägg av frosten »

Jag har då hittat orsaken, turbolatorerna var helt täppt, aldrig sett något liknande. Jag höjde effekten för ett tag sedan, från 10kW till 13kW för att sotaren sa att det var helt blött i skorstenen. Så jag får nog börja rengöra turbolatorerna och sota rören varje gång jag tömmer ur aska.

Men jag måste fortfarande reda ut varför överhettningsskyddet inte löste ut.
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Viking B16 Tog eld!

Inlägg av frosten »

Nu beställer jag ny slang från pelletsteknik och nytt överhettningsskydd. Kan det vara så att överhettningsskyddet är en förbrukningsvara och ska bytas när det har löst ut en gång?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
Skriv svar