Viking B16 brännarhuspackning

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Viking B16 brännarhuspackning

Inlägg av frosten »

Hej!

På ovansidan av brännarhuspackningen kan jag se hål. Vad fyller den för funktion? Bör jag byta den?
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Viking B16 brännarhuspackning

Inlägg av nyman »

Skaffa ett tunnt platt kaminsnöre på Biltema och dra loss torxskruvarna till brännarhuset lite lagom så du får emellan snöret och dra åt. Inte så noga om det finns en millimeter glapp heller det är ju brännarens tätning mot pannan som är viktig. Nymobrännaren har ingen packning alls utan bara metall mot metall.

Större tätningsproblem tycker jag det blir vid genomföringen där tändelementets sladdar går in. Särskilt med de nya korta tändelementen. Har man inte uraskning går det att trycka i mineralull men med uraskning får man ta Gungum eller annat temperaturtåligt packningsklister.
Hörde förra året att en ny bättre tändelementslösning var på G men det hände visst ingenting.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
frosten
Stor entusiast!
Inlägg: 172
Blev medlem: mån 23 jun, 2014 00:09

Re: Viking B16 brännarhuspackning

Inlägg av frosten »

Ok, tack!
Tegelhus 210 kvm -72, CTC 1200 Family + Viking B16, Tigex 25 Dragbegränsare
mats.o
Ungskog
Inlägg: 11
Blev medlem: tis 29 okt, 2013 09:44

Re: Viking B16 brännarhuspackning

Inlägg av mats.o »

Elementen bör helst gå ut genom frontplåt för skydda kablarna som annars lätt bränns sönder.
Bytte fabrikat på elementen sista tiden när jag höll på och de har visat sig hålla klart mycket bättre.
Är uppe på mitt 4:e år nu med mitt :), ska bli kul se hur länge de håller.

(Finns värmebeständig Silicon Röd) på Biltema att täta runt kablarna.)
Skriv svar