Instalerat begangnad viking b16gl. Fel?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
emil82
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 12:17

Instalerat begangnad viking b16gl. Fel?

Inlägg av emil82 »

Hej. Har instalerat en viking b16 i min künzel vedpanna. Har kommit så långt att den matar ner startdosen och tänder på men han kör aldrig igång fläkten på allvar. Bara väldigt lite. När jag drar ur sladden sen sätter i den igen så drar fläkten på i ett par sekunder på hög hastighet. Vad kan felet vara?hittar inget i instruktionerna och flamriktaren är ett hål i så känns som det kan varit så förut. Ser att det brinner däri men helt utan tryck
stereotypen
Energiprofet!
Inlägg: 407
Blev medlem: sön 01 jul, 2012 21:53
Ort: Nässjö

Re: Instalerat begangnad viking b16gl. Fel?

Inlägg av stereotypen »

Nu vet jag inte hur startfrekvensen ser ut för din brännare.

Jag har en Viking Bio och den gör följande:

Fläkt maxar i ca 5 sekunder
Startdosen trillar ner
Tänd-elementet blir varmt
Fläkten går mycket sakta i impulser
Pelletsen tänder
Fläkten fortfarande mycket lågvarvig

Det tar en stund innan fläkten varvar upp lite och sedan när startfrkvensen når sitt slut efter 4-5 minuter går fläkten upp på inställt värde.


Det är inte så att du är för ivrig?

Hur länge väntar du innan du drar ut strömsladden?
CTC1100 -00 (alla turbolatorer i) med Bio Viking -06 (A18)
Startdos: ca80 gr, RGT 140°
Veckoförråd, 6 m insatasrör 120 mm.
Hus: Tegelvilla 1 pl m källare, 2x89 kvm. från -63.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Instalerat begangnad viking b16gl. Fel?

Inlägg av Vednisse »

Av med kåpan och kolla om fläkten är 24VDC eller 230V, sitter det en motor på sidan av fläkten (den där inte fläktbladen syns) är det 230V. 24V fläkten är slät på den sidan, är det 24V fläkten så dra ut kabeln från plc'n och starta brännaren. Går fläkten på högt varv då så är troligen fläkten hel.

I det fallet är det troligaste kretskortet som är kass, mer långsökt datakabeln, plc,n eller trotts allt fläkten (varvtalsstyrningen).

Starfrekvensen på Viking Bio ger inget av värde för din brännare

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
emil82
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 12:17

Re: Instalerat begangnad viking b16gl. Fel?

Inlägg av emil82 »

Stereotypen. Jag väntade nog närmare 10min. För man kan se ayt det brinner och då borde ju fläkten gå igång med en gång kan man tycka. Men jag e iof ny med pellets. Men skall testa igen sen får jag kolla upp det vednisse säger. Tack för hjälpen
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Instalerat begangnad viking b16gl. Fel?

Inlägg av Vednisse »

Eller ännu enklare bläddra runt i plc'n med "A"-knappen och se om du kan justera fläkten där, då är det 24V. Kolla även om det står P-Teknik någonstans, så vet vi om du har deras eller Bionordics programvara.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
emil82
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 12:17

Re: Instalerat begangnad viking b16gl. Fel?

Inlägg av emil82 »

Det är en 24V. Kan inte hitta P.teknik någon stans
Senast redigerad av emil82 den lör 20 dec, 2014 22:17, redigerad totalt 1 gånger.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Instalerat begangnad viking b16gl. Fel?

Inlägg av nyman »

Om du inte kan tala om vilken typ av fläkt du har så beskriv vad dedt står i de olika menyerna.
Gissningstävlan ger sällan några bra svar.
Vilken inställning har du på hysteresen Till och Från
Vilka inställningar har du under rubriken Fläkt
Vilka inställningar har du för skruvens gångtider.
Vilken inställning har du under Startdos
Finns det någon inställning för UH eld ställer du den till 0 minuter.
Är den trepoliga kontakten för fläktens sladd ordentligt nedstucken i kontakten på styrkortet?
Är den 24 poliga D-sub kontakten ordentligt ditstucken i brännaren och i PLC:n
Är fotocellen monterad och aluminiumcylindern som den sitter i monterad i titthålet för elden?
Kontrollera att den svarta fotocellen sticker ett par millimeter utanför aluminiumcylindern så att den ser elden ordentligt.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
emil82
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 12:17

Re: Instalerat begangnad viking b16gl. Fel?

Inlägg av emil82 »

Och plötsligt händer det. Väntade en stund. Ryckte ur fläkten o satt i den ställde ner fläkten i plcn och då hoppade det igång. Jag tackar för hjälpen. Blir att finljustera imorgon
Senast redigerad av emil82 den lör 20 dec, 2014 22:16, redigerad totalt 1 gånger.
emil82
Ungskog
Inlägg: 17
Blev medlem: ons 26 nov, 2014 12:17

Re: Instalerat begangnad viking b16gl. Fel?

Inlägg av emil82 »

Fläkten är på 24volt och UH har jag inte men var nog det att jag ställde ner fläkten. Detsamma som hysteres? Eller är det gångtider?
Skriv svar