Hysteres och gångtider

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Hysteres och gångtider

Inlägg av Micke142 »

Kör själv mellan 50-87grader. Min panna rymmer 380liter inkluderat beredaren. Brännaren går ca 1tim 20 min på ca 12,5 kW och startar 1-2 ggr per dygn(lite beroende på väder o vind och om det ska hällas upp något eller några bad.

Vad kör ni med??
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hysteres och gångtider

Inlägg av Stegatorparn »

Min panna laddar en acktank på 500 liter från 40-80° på cirka 2 timmar med 15 kW brännareffekt.
I dagsläget går den 1 gång per dygn.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Hysteres och gångtider

Inlägg av Micke142 »

Din panna innehåller inte lika mycket vatten som min då. Har ju acktankar som jag använder när jag kör med ved.
Roligt att se någon som kör mot acktank. Jag har kört mot 500 liter innan men i år ska jag prova att köra bara mot pannan. Har ju även en annan brännare nu,innan janfire flex. Men är riktigt nöjd med min beg brännare.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5009
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hysteres och gångtider

Inlägg av Stegatorparn »

Finns ju ingen varmvattenslinga i pannan så jag är tvungen att köra mot tanken.
Pannan rymmer 150 liter så det är inte helt optimalt. När det blir kallare ute, står den 4-5 timmar och hinner bara kallna 5-10°.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Hysteres och gångtider

Inlägg av Micke142 »

ok. Ja jag har ju beredaren i pannan. Men har kört min brännare mot acctank ändå för att tycker den går bara bättre ju längre tider den går. Är ju därför jag är sugen på modulerande effekt. Men har haft brännaren bara i någon månad så ska testa den lite innan
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Hysteres och gångtider

Inlägg av psau »

Har du beredaren i pannan så är det bara att byta program till Pelletstekniks program :-)

När det är några minus ute går min brännare över och kör modulerande, funkar klockrent. Trots att du justerar brännaren på en effekt så funkar justeringen rätt bra när brännaren går ner i effekt, det är bara om man ställer in riktigt låg effekt som lägsta effekt som det inte funkar riktigt bra.

Vintertid drar jag upp min brännare till 13-14kW och modulerande ner till 6kW under detta märker man av för mycket att skruven matar ojämt, har funderat på en Matene skruv men inte kommit dithän, Ulmas doserskruv har en Merkele motor och låter massor, tyvärr!

Mitt hus har en max förbrukning på 9kW på årets kallaste dag så för det mesta kommer brännaren inte att gå oändligt länge men den brinner bra länge när det är kallt ute.

När jag har mätt in den så ser jag att det är egentligen bara när brännaren växlar effekt som jag får ojämna värden på rökgasinstrumentet.

Har du frågor hojta till vi är ju några som kör med Peters program här på forumet...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hysteres och gångtider

Inlägg av nyman »

Om du kör mot acktank behöver du knappast modulerande effekt. Får du inte problem med låg rökgastemperatur så ställ in brännaren på ungefär 11 kW.

Testade modulerande eldning ett tag. Lägre än 7-8 kW tror jag inte man ska elda. Har dock lyckats hålla liv i brännaren lång tid också vid 4,5 kW men då blir det naturligtvis både tjärbildning och kondens.

Den lilla acktank som fanns här gjorde jag mig av med. Skönt! Fick plats med en riktig Arboga borrmaskin och skåp för tillbehören.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Emma26
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 okt, 2014 09:17

Re: Hysteres och gångtider

Inlägg av Emma26 »

Jag eldar mot en 1000L acctank. Programmet jag har en hysteres på 10grader som inte går att ändra. :(

Jag vore mycket tacksam om någon här hade ett bättre lämpat program att dela med sig av. Jag vill inte ha något modulerande utan vill satsa på att elda sällan med en större hysteres.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Hysteres och gångtider

Inlägg av nyman »

De senare programmen från Bionordic hade ställbar hysteres och fungerade bra. Ock så finns det program från Pelletsteknik.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Emma26
Späd planta
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 okt, 2014 09:17

Re: Hysteres och gångtider

Inlägg av Emma26 »

Vet du var man kan få tag på program från bionordic med ställbar hysteres?

Använd svara-knappen vid svar rakt under det inlägg som avses. Annars blir forumet både svårläst och oöverskådligt. Direktcitering borttagen. / Roli moderator
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Hysteres och gångtider

Inlägg av psau »

De gamla Bionordic programmen finns eventuellt kvar hos Johan Björn som köpte Bionordic, han säljer idag BioBjörn brännaren som ska vara en vidareutveckling på Bionordics B16 brännare. Om han har gammel programmen kvar och om han isf har lusten att dela med sig av dem får du nog fråga....

Annars skulle jag rekommendera att köra pelletstekniks program som funkar toppen och I mitt tycke täcker in de brister som Bionordic programmen hade.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Micke142
Stor entusiast!
Inlägg: 198
Blev medlem: fre 01 feb, 2013 20:39

Re: Hysteres och gångtider

Inlägg av Micke142 »

Har kört en annan brännare mot mina acctankar och tycker att brännaren gick bättre när den väl fick brinna på i långa stunder. Viking b16 som jag kör med nu har jag bara testat att köra mot pannan. Ja beredaren är i pannan och den totala vattenvolymen blir 380 liter. Så är väl därför jag är sugen på att köra modulerat. Har ju 37 graders hysteres idag och kör så nu när det inte är allt för kallt. Ja brännaren får gå längre tider och står still längre också. rökgastempen ligger på 150-160 gradernär jag kör ca 12-13 kW på brännaren. Ja lite svårt att säga när skruven matar lite ojämnt. Har mätt upp att den ligger på 200gram per min när man kör den direkt i eluttaget. Min matarskruv är svart och vet inte vad dom ska ge vid full drift.
ctc v25 fg ombyggd till keramik av mig själv och fyra turbolatorer,ctc kw 130 dragbegränsare,viking B16,laddomat 4030, thermomatic ec home, 135m2+83m2 uppvärmt till 22grader byggt 1964.
PelletsTeknik Kalmar
Stor entusiast!
Inlägg: 194
Blev medlem: ons 05 sep, 2007 07:42
Ort: Kalmar
Kontakt:

Re: Hysteres och gångtider

Inlägg av PelletsTeknik Kalmar »

Det går också att använda en mjukvara med 2 st tempgivare, vid körning mot en eller flera acktankar.
Då monterar du en högt upp som startar brännaren, den andra som stoppar brännaren monteras långt ned i tank nr.1, tank nr. 2 eller tank nr.3.
Är det bara en tank räcker det gott och väl med en tempgivare, den sätter man i mitten och anpassar stopptempen och hysterésen.
I programmet med 2 st tempgivare är det en larmlista också, som går att reseta.
Till tempgivare nr. 2 behövs ett förstärkarkort som monteras under plastkåpan till PLC:n.

/Peter
Boyta 155 kvm + 90 kvm verkstad + pannrum.
CTC V25 + BioNordic Viking B30 GL.
Eldar med ljus pellets, Bulkförråd.

PelletsTeknik Kalmar
Försäljning av reservdelar till BioNordic Pelletsbrännare.
Skriv svar