Fläkten startar ej

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Fläkten startar ej

Inlägg av MP »

Har upptäck att när fläkten skall starta på "lågvarv" efter att tändelementet varit på i ca 3 min, så startar den ej i över 50% av starterna (grov uppskattning) den bara brummar lite som en summer var 5:e sekund. Men om jag rör den lite med fingret i rotationsriktningen så startar den.

Är det någon som känner till fenomenet och har tips om vad som kan vara fel?

Kan det vara fläkten?
Om det är fel i styrkortet så borde det väl inte gå att peta igång den.
När man roterar fläkthjulet för hand så känns lagringen helt Ok.

Bör tilläggas att fläkten fungerar alldeles utmärkt vid start av normalvarv och renblåsningsvarv.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Fläkten startar ej

Inlägg av nyman »

Kan vara 12volt spänningsregleraren som är dålig eller kondensatorn som är ansluten till den.
Har du kort version 4,1 sitter spänningsreglerarna på kortet med varsin svart kylfläns.
Är det version 3 av kortet är spänningsreglerarna anslutna med sladdar i alla fall på det kort jag sett.

Annars är det fläkten som är dålig. Med nyaste programmet från pelletsteknik kan du själv ställa in startfläktens hastighet men är det någonting som är trasigt kanske det inte heller hjälper.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Fläkten startar ej

Inlägg av Vednisse »

Jag gissar på fläkten, har en gammal fläkt som visar samma symptom när den är ställd på lågt varvtal.

Köper du en ny fläkt så kommer den att gå med högre hastighet, om vi nu gissar att din är av den äldre Torinmodellen. Vet inte exakt vad du kan ställa i din styrning, men fläktvärdena behövs troligen ändras.

Kolla vad det står på fläkten (klisterlappen där kabeln kommer ut), årtalet på fläkten står där.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Fläkten startar ej

Inlägg av MP »

Är inte hemma nu skall kolla så fort som jag kommer hem.
Brännaren är köpt hösten 2006.
Kör fortfarande med det program som fanns i leveransen från Bionordic.

Det lite märkliga är att brännaren tänder och startar trots att fläkten ej går på lågvarv.
Inte en enda miss.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Fläkten startar ej

Inlägg av Vednisse »

Inte så bra att köra tändelementet utan kylning i längden, men finns det bara självdrag så tänder den.

Är fläkten inte bytt sedan brännaren var ny så är det absolut den gamla. Nedersta raden på etiketten, t ex står där 10/06 då är den från -06. De nya fläktarna är bättre, håller bättre och är mer tätstegade, dock går de snabbare vid samma spänning jämfört med de gamla.

Tror nästan du blir tvungen att uppgradera styrningen för att ny fläkt ska fungera överhuvudtaget om du har ett så gammalt program från Bionordic. Hör med Pelletsteknik, Peter vet med säkerhet.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Fläkten startar ej

Inlägg av MP »

Har nu kollat.
Det är en Thorin fläkt Part nr 077494.
Kan ej hitta uppgiften om tillverkningsdatum på etiketten.

Lutar nog mot att skaffa en ny fläkt och prova. Om det inte fungerar så får jag
avvakta med uppgradering av fläkt och programvaran tills det blir lite varmare, vill inte mekka för mycket nu när det är kallt med risk att få något nytt problem som kanske tar tid att fixa.
För övrigt har programmet från Bionordic fungerat klanderfritt under alla år
som jag har haft brännaren.

Trots allt så funkar ju brännaren med nuvarande fläkt utan att få stopp.

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
MP
Energiprofet!
Inlägg: 459
Blev medlem: sön 24 okt, 2004 11:19

Re: Fläkten startar ej

Inlägg av MP »

nyman skrev:Kan vara 12volt spänningsregleraren som är dålig eller kondensatorn som är ansluten till den.
Har du kort version 4,1 sitter spänningsreglerarna på kortet med varsin svart kylfläns.
Är det version 3 av kortet är spänningsreglerarna anslutna med sladdar i alla fall på det kort jag sett.
Jag kommer som första åtgärd satsa på byte av fläkt. Funkar inte det så får jag kolla mer på om det kan vara kortet som är felaktigt.

När det gäller vilken version av kort så har jag inte lyckas hitta den uppgiften.
Finns versionsmärkningen på undersidan av kortet, så att man måste demontera det från brännaren?
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Fläkten startar ej

Inlägg av psau »

Är ett rätt vanligt problem när fläkten borjar bli gammal och trött i sina lager.

Tyvärr är den svår smord i lagret då det mesta är kapslat så det blir till att byta fläkt tyvärr, den har ju dock 8år på nacken och är en av fåtalet slitdetaljer på brännaren...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Fläkten startar ej

Inlägg av psau »

Om du kör original programmet passa på att uppgradera till Pelletstekniks senaste som går riktigt bra!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Fläkten startar ej

Inlägg av Vednisse »

Partnr är samma, Torin ändrade på fläktarna utan att byta :? .


/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar