parametrar i styrprogrammet för Viking B16

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

parametrar i styrprogrammet för Viking B16

Inlägg av broberg »

Är det någon som har en komplett lista för vad de olika parametrarna man kan ändra genom att trycka på ESC-OK i styrboxen. FBD:22 styr matningspulsens längd men vad styr de andra värdena.
Borde vara värdefullt att veta också för de som vill bygga en styrning till någon annan brännare.
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: parametrar i styrprogrammet för Viking B16

Inlägg av nyman »

Ja precis som du säger. För den som vill ha en färdig brännarstyrning där man kan ändra i parametrarna är bionordicstyrningen guld värd.
Har försökt hitta parametrarna för uppstartens längd och friblåsningens längd men verkar svårt.
Mitt brännarprogram är version 7.1
Vänteläge från synlig eld till uppstart 30 sekunder och uppstartens längd till full drift 3 minuter.
Friblåsningen är bara 2 minuter. Skulle vilja ha den längre.

Har crouzetprogrammet och programmeringssladden men konstigt nog går vyn över styrningen inte att skrolla i sidled i de två 24 volts styrningar jag har. Version 7 och 7.1.
Däremot kan jag skrolla vyn över 230 volts programmet till gamla B16 och 9990.

Till 24 volts styrningen ver. 7.1 har jag listat ut de här värdena:
FBD:16 Förvärmningstid.
FBD:19 Startdos.Ställbart från displayen.
FBD:22 Skruvgång. För halvvarvsmatning välj 3,7 till shinmyungmotorn och 3,5 till SPG.
FBD:99 Spänning till eltändning. 255= Full spänning. 230=Standardvärde.

Till 230 volts styrningen har jag också hittat några värden.
FBD:23 Tempjustering.
FBD:35 Förvärmning.
FBD:41 Startdos. Ställbart från displayen.
FBD:41 Skruvgång.
FBD:65 Skruvgång för UH eld.

Fyll gärna på med mer värden så vi får listan full.
Är det någon som fått crouzetprogrammet att fungera med bionordicstyrningarna med 24 volts fläkt?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: parametrar i styrprogrammet för Viking B16

Inlägg av lange02 »

Hur går det nyman med dina försök att förse nymobrännaren med modern styrning. Är det något på G?
Du har väl gett upp RB styrningen som bara hade digitala ingångar. Verkar som du fastnat för bionordicstyrningen och crouzet PLC?
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1079
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: parametrar i styrprogrammet för Viking B16

Inlägg av nyman »

Jo nymobrännaren är nu laddad med plcstyrning från Bionordic. Provkörning redan idag.

Kanske Vednisse kommer ihåg fabrikatet på de klena tryckluftsventilerna som satt på de första 10 biobjörnbrännarna.
Samma fabrikant säljer möjligtvis en kraftigare modell och är de bara billiga så kunde man prova Nymo med uraskning också. Går nog att få in ett smalt rör för tryckluften mellan slingorna i tändspiralen.

Ingen som har några fler uppgifter om styrparametrarna i bionordicprogrammet som man kommer åt med ESC-OK i PLC:n?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: parametrar i styrprogrammet för Viking B16

Inlägg av Vednisse »

Ja, magnetventilerna finns på Esska.se. Anslutning 1/8, det är med nålventil så du kan välja den mest bäst luftflöde. Om jag inte minns fel så var det 21A3KV25 med 8W spole som satt i Biobjörnen, ser att de höjt priset lite nu. Vet inte om de går att hitta billigare på annat håll, Energibiten?

http://www.esska.se/esska_se/pdfdat_neu ... /21A2K.pdf

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Skriv svar