Hjälp Startproblem

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Iggesota
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 17:05
Ort: Iggesund

Hjälp Startproblem

Inlägg av Iggesota »

Hej, Har en gammal viking 9990 som började krångla igår, När den påkallar tändning så fyller den startdos men tändningen går inte igång så avbrutit kommer upp på displayen efter det. Om jag då gör den strömlös och den börjar om(Låter startdosen gå åt sidan)så startar den. Vad kan det vara? har fått startat om den på det sättet sen igår.
Nibe City vx-95
Viking 9990 uppgraderad till B16
Förråd: Mafa mini
Iggesota
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 17:05
Ort: Iggesund

Re: Hjälp Startproblem

Inlägg av Iggesota »

Nu har jag bytt tändelementet och nu har den startat 2ggr i följd. Hoppas det var lösningen? i så fall höll det andra tändelementet lite drygt en månad :( Skriver i morgon om den fortsätter att gå. Det märkliga var att den tände om jag gjorde den strömlös och startade om!
Nibe City vx-95
Viking 9990 uppgraderad till B16
Förråd: Mafa mini
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Hjälp Startproblem

Inlägg av bergatorparen »

Jag hade trodd det var chippet som börjat fallera, men jag var inte säker nog att sätta det på pränt. Låt oss hoppas att det "bara" var ett dåligt startelement :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Iggesota
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 17:05
Ort: Iggesund

Re: Hjälp Startproblem

Inlägg av Iggesota »

Nu är jag intresserad, Chippet? Nåt som sitter på kortet i brännaren? För i Plc:n är det väl inget chip i ?
Nibe City vx-95
Viking 9990 uppgraderad till B16
Förråd: Mafa mini
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Hjälp Startproblem

Inlägg av ragge2 »

Nej några chip finns det förstås inte.
Inte säkert att det beror på tändelementet.
Skulle föreslå att du tar bort fästskruvarna till kortet i brännaren på sidan, lossar på kortet och rengör undersidan och plattan som ligger under. De 2 plintarna på kortet kan man lyfta av.
Då är du säker på att inget damm samlats under alla år och ger överledning vid optokopplaren eller triacen.
Kan ju också bero på att triacen till tändelementet blivit dålig. Grön lysdiod sitter bakom respektive triac.
Vid tändelementets triac lyser det så fort FÖRVÄRMNING kommer igång och slocknar när brännaren går i UPPSTART.
Har du en sådan här triac så är den aldrig bytt:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... data_e.pdf
Är den dålig så löd dit en sån här:
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... 5-46&toc=0

Går att klippa av benen på den gamla och löda på den nya på stumparna om man inte har temperaturreglerad lödkolv, avlödningsfläta, tennsug osv. Texten på nya triacen ska sitta åt samma håll som texten på den gamla.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Iggesota
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 17:05
Ort: Iggesund

Re: Hjälp Startproblem

Inlägg av Iggesota »

Har haft brännaren sen ny så inga komponenter är utbytta, Tack för tipsen. Skall börja med att göra rent, Sen skall jag beställa nya Triac:s Räcker det att byta till tändningen eller skall man byta alla? Har tillgänglig utrustning för att byta.
Nibe City vx-95
Viking 9990 uppgraderad till B16
Förråd: Mafa mini
Iggesota
Späd planta
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 20 mar, 2005 17:05
Ort: Iggesund

Re: Hjälp Startproblem

Inlägg av Iggesota »

Här en bild på kretskortet och Triac:arna ser inte ut som dom du visade(ragge2)(Om det är de som sitter vid lysdioderna) Brännaren är en av de sista 9990:arna som såldes och året efter jag köpte den var jag till Bio Nordic i Bollnäs och fick den uppgraderad med temperatursensor, Vad de då bytte ut och gjorde åt programmet vet jag ej. Har ett gammalt program där det går att ställa det mesta som senare vart låst.Den har fungerat felfritt i alla år och första tändelementet höll väldigt länge. Andra elementet höll också länge men inte jämfört med första. Det tredje, det jag bytte i kväll har hållit ca 1 månad. Orginalelementet var ett kort element som rymdes inom brännarhuset sen har jag fått längre element som gjorde att jag fick slipa upp hålet för kablarna så att elementet fick plats. Nu när jag fick ett nytt element för en vecka sedan så var det ett kort element igen, Kan tillägga att ikväll tände den på ca 3min med nytt element.
Bilagor
Viking 9990 kretskort.jpg
Viking 9990 kretskort.jpg (2.27 KiB) Visad 6256 gånger
Nibe City vx-95
Viking 9990 uppgraderad till B16
Förråd: Mafa mini
ragge2
Entusiast!
Inlägg: 105
Blev medlem: fre 01 apr, 2011 18:52

Re: Hjälp Startproblem

Inlägg av ragge2 »

Kom på en annan sak. Passar tändelementen exakt i hållaren eller finns det glapp.
Original tändelement till 9990 var på 200 watt och kortare. Till B16 blev det längre element på 250 watt.
Så den riktiga Viking 9990 som kostade 9990 hade alltså ingen tempgivare!
Min brännare är en 9990 men det står B16 på kåpan så det var väl någon mellanmodell. Finns som tur är tempgivare till PLC:n.
Tändelementen har hållt förvånansvärt bra fast programmet från början hade 5 minuters förvärmning innan startdosen. Nu har jag minskat å den tiden genom en escapekod i PLC:n.
Viking B16 har pulsning av spänningen till tändelementet men tror inte det finns på 9990.
Om man bara hade en lista på alla escapekoder så blev det roligare.

Hoppas det fungerar efter byte av tändelement men kanske inte var något fel på det gamla heller.
Fortsätter problemet så kan det vara triacen till tändelementet som behöver bytas.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Skriv svar