skruven slutar mata

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Leijnegard
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 06 okt, 2012 22:26

skruven slutar mata

Inlägg av Leijnegard »

Hej jag har en viking b16 som inte funkar riktigt som den ska. brännaren startar som den ska men slutar mata pellets när den gått en stund. bytte rör och det blev lite bättre men efter ett tag så slutar motorn till pelletsskruven att gå.... varför? så fort motorn blir "varm" så stannar den och snurrar inte ens när jag ger den ström externt med en annan kabel.. släppte på locket till fjädrarna och då startar den men stannar tillslut även med fjädrarna borta... trött motor eller? om jag låter allt kallna startar allt igen... det blir en kall vinter :(
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Re: skruven slutar mata

Inlägg av Taxen »

Har föreslagits tidigare att kolla/byta kondensatorn,som kan bli utmattad med åren.
Du kan ju söka själv om du hittar nån tråd med mer tips om detta.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?f ... or#p118911
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: skruven slutar mata

Inlägg av Vednisse »

Du har ju lokaliserat felet till skruvmotor eller kondensatorn. Det första att prova är kondensatorn som föreslagits.
Eftersom du nämner "locket till fjädrarna" så gissar jag att du har den lite äldre Shinmyungmotorn, vet inte till 100% om den är kompatibel med den nyare växellådan. Motorn går ju att dela från växellådan, bara att vrida isär (moturs). Mitt bästa tips är att höra med Energibiten.se om du vill komma undan med att enbart byta motorn och spara några kronor på växellådan, om det nu inte är kondensatorn som strular.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Leijnegard
Frö
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 06 okt, 2012 22:26

Re: skruven slutar mata

Inlägg av Leijnegard »

borde ha svarat tidigare, sorry.
problemet var mycket enkelt att åtgärda, nästan skrämmande enkelt... jag skruvade isär motorn och vände på gummi bitarna som ser till så att motorn inte backar.... klart. värmen försvann och nu fungerar allt som det ska. köpte även ett avloppsrör i samma dim som originalet billigt på byggmax. enkelt och billigt :)
AlnöJonaz
Frö
Inlägg: 1
Blev medlem: fre 01 mar, 2013 00:41

Re: skruven slutar mata

Inlägg av AlnöJonaz »

Önskar att jag hittat denna "tråd" tidigare,
då jag haft strul med min matarskruv i ca. två månader.
Trodde först att det berodde på (mitt) bristande underhåll
med för mycket "skräp" i botten på förådet.
Har nu bytt kondensator och allt snurrar på som det skall.
Köpte kondensatorn genom en tv-reparationsfirma
och den kostade 7kr plus moms. :D
Skriv svar