Värmebaronen Star

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Värmebaronen Star

Inlägg av Heggan »

Någon som kör bionordic 30kw i en värmebaronen Star-panna?

Är det en bra kombination?

Erfarenheter?
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Värmebaronen Star

Inlägg av Vednisse »

Kan inte tänka mig att det är en bra kombo. Star pannan är väl inte särskilt lämplig till pellets alls igentligen, men du måste köra på låg effekt 10-13kW. En brännare på 30kW går absolut bort, den kan du inte köra under 20kW med bra förbränning.

Kan du köpa brännaren riktigt billigt så går den att bygga om till en B16 men det kostar ju lite så det gäller att inköpet är lågt.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
protoflax
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 30 mar, 2011 20:21

Re: Värmebaronen Star

Inlägg av protoflax »

30 kW i en Star är helt klart för mycket.
Kan du fynda en 30 kW brännare till bra pris så varför inte köpa till brännarhus och roster till den vanliga brännaren och sälja 30 kW grejerna till någon som har för stor panna.
Den vanliga 16 kW bionordicen kommer däremot att bli perfekt för pannan.
TMV Attack 2000, Bionordic Viking 9990
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Värmebaronen Star

Inlägg av Heggan »

Min tanke är att köpa en ny brännare. Frågan är om det blir en Värmebaron Viking eller en Bionordic. Nu går ju 30kw bort och det blir jämnare och jämnare.
Vad skall man välja, 15-20kw eller 16, det är frågan?

Service bionordic, finns den?

Har en Värmebaronen åf på orten, det är ett plus tycker jag.
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Värmebaronen Star

Inlägg av msh16 »

Jätteenkelt val Heggan. VikingBio ca 17000 inkl 1,5 meter skruv. Biobjörn (tidigare namn Bionordic) 18000 inkl. 2 meter skruv och tryckluftsuraskning (extrapris just nu).
Som diskuterats i andra trådar är egentligen VikingBio från Värmebaronen för stor till Värmebaronen Star pannan. VikingBio har två hastigheter, den ena 20 kW den andra 15 kW och 20 kW klarar inte pannan utan att man sågar sönder turbulatorerna.
BioBjörn har både matning och fläkt digitalt inställbara och kan justeras in till precis vad som passar pannan.
VikingBio är mycket omodern på samma sätt som min gamla Iwabo. Potentiometerinställningar gör att du inte kan återvända till en tidigare gjord inställning utan får göra om jobbet från början när du byter pelletssort.
De två jag känner som köpt begagnade Bionordic B16 brännare tycker servicen har varit toppenbra när de ringt och frågat om någonting. Installationen gjorde de själva.

Tror inte det finns många som köper värmebaronens brännare idag. Likadant är det med Iwabo. Ändå finns de med i sortimentet hos en del webbutiker.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Värmebaronen Star

Inlägg av Vednisse »

Vad du behöver i din panna är en framåtbrinnade brännare som klarar gå på låg effekt med bra förbränning. Hade helst inte valt en rörbrännare då rören är dyra reservdelar, samt att dessa verkar överlag inte gå särskilt bra vid lägre effekter (vissa går inte ens att ställa ner).

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Värmebaronen Star

Inlägg av Heggan »

Äntligen sitter det en BioBjörn i min panna. Installerades idag av Johan från Energibiten med assistans av Christian och Jacob från Egons Rör. Perfekt jobb och trevliga ambassadörer för sina företag.

Ljudnivån i pannrummet är minimal och det känns redan som om vi får varmt i huset nu nästa vinter.
Förhoppningsvis sänker vi pelletsåtgången också.

Den gamla Bionan skänkte oss Max 64 graders panntemperatur, i bästa fall, medan BioBjörn 18 traskar upp i nuläget till 75 utan att knota det minsta.

Nu kan man andas ut en smula.......
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Värmebaronen Star

Inlägg av Vednisse »

Det kommer nog att rulla på fint, den nya styrningen verkar bra. Blir väl fler BioBjörnar i dina trakter med en återförsäljare där :wink:

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Heggan
Prima virke
Inlägg: 46
Blev medlem: sön 25 sep, 2011 11:20

Re: Värmebaronen Star

Inlägg av Heggan »

Det var ett tag sedan man var här nu. Min BioBjörn har rullat på mycket bra under hela sommaren och hösten (varmvatten). Nu börjar det bli kallare och jag behöver ett råd:
Hur får jag optimal värme i huset, vilka inställningar osv.
Start = 55
Stopp = 75
12kw
Går nu nästan 2 säckar om dagen vilket jag tycker är lite mycket. Vintern har ju knappt börjat.

Blir det bättre om jag kör till 80 grader eller mer?
Vad händer om jag höjer effekten till 15kw? (eller 18?)
Har shunten på 7 (av 10) och skickar ut ca 40 grader. (vad behöver man skicka ut de kallaste dagarna?)

Vad säger expertisen?
188 m2 uppvärmd boyta (varav ett rum 80m2 med luftvärmepump installerad)
7 meter skorstensrör med sjuhelsikes drag
Panna = Värmebaronen Star 1996
Brännare = BioBjörn
lange02
Entusiast!
Inlägg: 126
Blev medlem: tis 30 nov, 2010 11:48

Re: Värmebaronen Star

Inlägg av lange02 »

Säger bara vad jag tror. :)
Eftersom pannan har effektiv värmeupptagning spelar det knappast någon roll om du eldar med 12 kW eller 14 kW.
Med 12 kW antar jag att din rökgastemperatur inte är så hög men du kanske har insatsrör.
Det sägs att man aldrig ska ha lägre temperatur i pannan än 60-65 grader om man vill undvika kondensrost.
65-85 grader är väl ett bra intervall.

Pelletsförbrukningen blir samma om du höjer temperaturen i pannan lite.

Har man termostater på elementen så spelar framledningstemperaturen mindre roll.
I mitt hus behövs det minst 55 graer för att hålla temperaturen vid -15 ute.
Beror på hur stora dina element är i förhållande till bostadsyta och isolering.
Av bekvämlighetsskäl kör jag alltid med för hög framledningstempratur eftersom då händer det någoning när man vrider upp termostaterna i ett rum.

Nu är det kallt på nätterna så gör man inte nattsänkning blir förbrukningen hög. Här går det åt 1,5 säckar per dygn men så skruvas elmenttermostaterna ned till läge1 eller 2 på natten.
Panna CTC 265 brännare Nymo 200
Skriv svar