gamla och nya Bionordic skruven

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

gamla och nya Bionordic skruven

Inlägg av Torsten »

Fick tag i en skruv som var 1 dm längre än min gamla. Den var av den gamla modellen med större stigning.
Ger nu 175 g/min med rindipellets. Den urprungliga skruven med mindre stigning gav 235 g/min.
Motorn och växellådan är samma Shinmyung.
Finns det några nackdelar med den gamla typen av skruv?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: gamla och nya Bionordic skruven

Inlägg av Jakob »

Måste väl vara mycket bättre med "bättre upplösning" i skruven. Då får du ju exaktare dosering.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
croytos
Fröträd
Inlägg: 62
Blev medlem: ons 03 nov, 2010 16:51

Re: gamla och nya Bionordic skruven

Inlägg av croytos »

Jag har den gamla skruven med stor stigning som hörde till brännarna med smalare fallrör.
Får ut 220 g på en minut när skruven är kopplad till eluttag.
Lutningen är något mindre än 45 grader.
Räknar jag ut effekten på den matningen får jag ett högre värde än när jag mäter matningen som går direkt till brännaren i 6 minuter.

Måste bero på att pellets ramlar tillbaka i skruven vid start och stopp.
TMV Attack Bionordic Viking 9990
Tigex25
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: gamla och nya Bionordic skruven

Inlägg av Vednisse »

Tror inte det har någon större betydelse för jämnheten på matning när det är så lite som skiljer, längden på skruven påverkar mer.

Även jag har samma fenomen med effektberäkningen, 13,5kW vid kontinuerlig drift av skruven blir drygt 12kW när jag låter skruven mata i intervaller istället.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: gamla och nya Bionordic skruven

Inlägg av Torsten »

Tog och mätte upp ett par gånger igen när matningen stabiliserats. Nu har den ökat till 210 gram / minut med skruven som har större stigning.
Matningen är inte mer ojämn än tidigare så den längre skruven får sitta kvar. :)
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: gamla och nya Bionordic skruven

Inlägg av Stroker »

Skulle behöva lite hjälp om detta ämne. Har satt in min gamla trotjänare B16 i min nya Uno men kör med KMP:s skruv. Denna skruv matar väldigt mycket mer och då funkar det inte att köra modulerat. Vet inte om motorerna har annan utväxling men en mätning av spiralen gav 40mm diameter på båda men 40mm stigning på kmp och 30mm på den gula bionordics. Kör jag en minut så kommer det cirka 400 gram (380-450 beroende på hur jag lutar skruven) pellets vilket gör att jag då fått dra ner tiden till 2 sek och matning 16-17 sekunder för att det överhuvudtaget ska fungera. Exempelvis så fick jag sänka startdosen till 17 sekunder annars fyllde jag koppen men det sämsta är att det inte funkar inte att köra modulerat med så korta tider.

Som någon skriver här - måste vara bättre med mindre stigning för säkrare dosering. Ingen speciellt bra dosering på 1,5 sek. tex :(
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Skriv svar