Byte till B16GL i en Nibe City

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Byte till B16GL i en Nibe City

Inlägg av psau »

Tjoho,
Har kört med en PX21 i min Nibe City i några år med gott resultat, ligger på en beräknad effekt på ca 11kW, grå sot och bara ett tunt lager sot i pannan efter en veckas körning, rökgas vid nysotat ca 130grader.
Nu har jag fått tag på en B16GL som jag tänkte testa om den funkar lika bra...
Brännaren är en 2008 med Pelletstekniks program 10.6

Första testkörningen, överhettad; ok fixar en längre stos än den på Nibes pellets lucka ca 5cm bygger ut ca 4 cm till.
Dag 2 nu lirar det kör fläkt 11 matning 2,6 off 14 skruven matar ca 250g dvs ca 11kW jämn och stadig låga. Kommer bara upp i ca 110grader i rökgaserna, brännaren går fett...
Dag 3 fläkten nu på 9 matningen 2,4 off 14 brännaren går fortfarande fett
Dag 4 fläkt 8 samma matning kört något dygn får en tunn fin film med sot på spiken ingen synlig rök ok nu verkar förbränningen vara ungefär korrekt men förtfarande låg rökgas temp ca 110grader och inte alls någon jämn fin låga i pannans brännkammare men brinner fint i rostret.

Så nu till min fråga vad f-n gör jag för fel :-)

För det kan väl inte vara så att PX21:an funkar bättre i denna panna?!?!
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Byte till B16GL i en Nibe City

Inlägg av Icecap »

Du sänker effekten, det är vad du gör fel.

Går den fet ska du justera doseringen, inte fläkten. Fläktens hastighet är inställningen av effekten, sedan ska doseringen anpassas till den.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Byte till B16GL i en Nibe City

Inlägg av psau »

I Pelletstekninks program är fläktens värde omvända, högt värde lika med låg fläkt en inte självklar logik...

Sen, det jag vill uppnå är en utvecklad effekt på ca 10-11kW därav att jag bollar med fläkten som första parameter för att sen finjustera matningen. DVS jag lägger mig på en matning som ger önskad effekt och grovjusterar fläkten till denna effekt sen finjusterar jag matningen till det fläktsteg jag landat på.
Nackdelen med att köra fläkt med fasta steg och inte en potentiometer :-)
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Byte till B16GL i en Nibe City

Inlägg av Torsten »

Jag har 15 Pa på dragbegränsaren, kör fläkt 16 och matning 3,8 för 12 kW effekt i Pelletstekniks program.
Vid fläkt 17 passar matning omkring 2,9 och effekten blir omkring 10,5 kW.
Matningspausen är ställd till 16 sek.
Du blåser bort varmen med för mycket fläkt.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Byte till B16GL i en Nibe City

Inlägg av psau »

Tack Torsten ska testa en betydligt försiktigare fläkt.
Jag är väl skadad av mina år med PX21:an :-)

Jag var uppe på högre fläktal tidigare men då sotade pannan något enormt men jag testar med dina värden lite korrigerade till min matnings skruv, samma paustid men matning 2,7 för 10,5 kW och 3,2 för 12kW.
Jag har för övrigt samma undertryck i pannan 15 Pa i den mån min Tigex 25 orkar med, ska byta då den vintertid står vidöppen under eldning, jag har en helsten*halvsten skorsten i två våningar så draget är iaf inte för litet :-)
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Byte till B16GL i en Nibe City

Inlägg av Vednisse »

Jag har likt Torsten fläkten på 16-17 vilket verkar lagom i de flesta trånga pannor där låg effekt krävs (har kontrollerats med rökgas analys också). Ska du köra runt 9-12kW så är det nog ett bra riktvärde på fläkten, även matningens paus på 15-16..matningstiden får ju avgöras lite beroende på skruvlutning/effekt.

Har aldrig lyckats få en B16 att överhettas, fast jag mer eller mindre bad om det hos en bekant som envisas med att köra in 15-16kW i CTC1100. Kontrollera kablarna som går in i PLC'n att de inte glappar eller är i skruvade slarvig skalade (öppna lådan med PLC'n), prova även att "vicka" lite på ansluningen till tempgivarkontakten i PLC-lådan vid drift. Inte helt ovanligt med glapp där som kan orsaka mycket konstiga problem.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Byte till B16GL i en Nibe City

Inlägg av psau »

Fläkt 16 matning motsvarande 12kW uppehåll 16s, överhettad!
Fläkt 15 matning motsvarande 10,5 kW samma uppehåll går men ryker och sotar enormt rökgas temp 120grader.
Ökar varvet på fläkten stegvis väntar ca 5 min efter varje ändring.
Fläkt 12 rökgas temp stiger till 140grader röken klarnar bitvis, justerar till ca 9,5kW fortfarande kring 140grader rökgas något stigande, röken nästan osynlig bakom dragavbrottet.

Tror nog att min fläkt inte är riktigt kry, har mätt matning dels under 6 min och dels via metoden att låta skruven gå kontinuerligt under en minut, båda ger samma resultat kring 9,5kW så det verkar inte vara något tokigt med pelletsmatningen.

Ska beställa en ny fläkt och se om jag kan återupprepa era värden med nya fläkten...

Tackar för er hjälp!

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Byte till B16GL i en Nibe City

Inlägg av Torsten »

Nibe kanske är en panna med större mottryck än min. Har märkt att dragbegränsarens inställning har rätt stor inverkan på hur stor effekt som går att plocka ut vid ett visst fläktsteg. Men en tachostyrd fläkt går väl på rätt varvtal om den går eller då går den inte, som en sorts synkronmotor. Är fläktbladen rena?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Vednisse
Pannrumsnisse!
Inlägg: 788
Blev medlem: lör 13 jan, 2007 23:47
Ort: Skåne

Re: Byte till B16GL i en Nibe City

Inlägg av Vednisse »

Det där låter mysko, vikingen brukar inte vara kinkig. Har extraknäckt lite hos en bekant i branschen i år och han har inriktat sig nästan helt på denna brännare när det gäller nya installationer i befintliga pannor.
Den brukar gå utan större problem trots rejäla feljusteringar, har aldrig sett den i Cityn men Attacken är ju trång värre och där går den bra. Nu är väl motståndet högre i Cityn kan jag gissa, men det kan väl inte vara mycket värre än i CTC 1100/1200?
Många andra brännare går ju bra i cityn och vikingen är bland de okänsligaste. Har själv dåligt drag större delen av året och hyffsat motstånd i pannan, men inga problem.

Har du kollat att den verkligen är bakvarm när den larmar för överhettning?
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Byte till B16GL i en Nibe City

Inlägg av psau »

Den ÄR bakvarm när den larmar, ordentligt bakvarm jag som vanligtvis är okänslig i fingrarna brände mig till blåsa. Min nya förlängning av pannstos gjord i fyrkantrör har blånat...
Och ja fläktbladen är rena hela bännaren är genomgången med utbytta slitdelar, utom just fläkt...

Med min PX brännare körde jag lätt i 13kW utan att nedfallsröret knappt blev ljummet, PX kör matning var 20:e sekund och normalt körde jag mellan 4,0 och 4,5 sec effekt kring 13kW men det var bara när jag skulle värma poolen :-) vanligtvis tuffade den med kring 3s matning i mitt fall ca 10kW fläkt på 160V sotet var fint mellan oboy och grått dvs lite luftöverskott men eftersom jag hade ett riktigt bra brännarrör kunde jag unna mig att det skule vara lätt sotat.

Jag skulle som sagt gissa att fläkten inte levererar som den ska, vet ju att dessa brännare har haft problem med fläktar tillverkade kring 2006. Hur identifierar man årtalet på fläkten det enda jag hittar är förutom de vanliga beteckningarna på fläkten såsom modellnummer mm "06/23/LH" i en lite avvikande textfont/färg. Brännaren är som sagt tillverkad 2008 framgår av serienumret samt förra ägarens kvitto, trots detta kan det ju vara gamla delar i den.

CTC1100/1200 och Nibe City är i 25kW versionerna i stort jämförbara med några procent högre effektivitet i Niben dvs troligtvis lite högre motstånd. Alla tre har 6 st rör Niben har runda och CTC:n har fyrkantiga i ung samma dimension.

Satt och tittade på Bionordics program och det finns ingen återkoppling på varvtalet i fläkten till PLC:n, tittar man på Baxis elschema ser man att tacho ledningen från fläkten går till plc:n vilket den inte gör i Bionordics program/koppling. Det betyder att det enda man gör är att PWM styr fläkten till ett godtyckligt värde på ungefär samma sätt som man gör med en potentiometer och multimeter på PX brännarna.

I vilket fall som helst ska beställa ny fläkt till brännaren fram tills dess får jag se om den fortsätter att lira hyfsat på fläkt läge 12 och 2,5 on 16off dvs ca 9,5 kW... Har precis sotat ur den och då ligger jag på kring 120grader i rökgaser.

För att ytterligare förtydliga så är packning mellan brännarhus och resten bytt, och "snedkapad" för att säkerställa bra luftflöde från fläkten, nedfallsplåten även den bytt så det är inget i vägen för fläktluften.
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Byte till B16GL i en Nibe City

Inlägg av msh16 »

Tachostyrning ger med eller utan återkoppling ett exakt tvångsstyrt varvtal på fläkten.
Jämföra med PX brännarna går inte. En 240 V fläkt som varvtalsregleras med dimmer ändrar varvtal så fort bonden slår på sin hötork eller grannens elpatroner drar igång.
I fläkten på en PX brännare sitter en asynkronmotor.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Byte till B16GL i en Nibe City

Inlägg av psau »

Ok, tack för klargörande blev fundersam och tyckte att det inte borde stämma, B16 torde vara lite mer genomtänkt än PX serien!
Ska bli intressant när nya fläkten kommer!
Kul att man lär sig nya saker :-)
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Byte till B16GL i en Nibe City

Inlägg av psau »

Uppdatering,
Har bytt fläkt i min B16GL vilken skillnad nu går den jämt, lite mer än handljummen i nedfallsröret, fin låga, verkar inte sota nämnvärt.
Min fläkt står nu på läge 17 matning motsvarande 10,5kW.

Kan ju då konstatera att när en tachostyrd fläkt håller på att gå sönder eller snarare har gått sönder vore återkopplingen till styrningen bra. På kul satte jag en reflekterande tejp på fläkthjulet på gamla fläkten och mätte frekvensen för att få rpm, och den var MYCKET ostabil vilket förklarar varför min brännare ibland gick fett och ibland magert och titt som tätt överhettade.

Ska bli spännande att se hur den beter sig nu om det är ett lyft mot PX21:an, redan nu kan jag konstarera att den tar ju evigheter att komma upp i full eldning, PX21:an är ju i full drift på några få minuter det blir till att skruva upp start tempen lite alternativt labba med UH elden....

Uppdaterar när jag kört ett tag!
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar