Hur stor utbyggnad av brännaren

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Skriv svar
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Hur stor utbyggnad av brännaren

Inlägg av Torsten »

Hade tidigare brännaren utbyggd från pannluckan så att det var 90mm från pannluckans insida till fästplåtens yttre tätningslist. Har fungerat bra. En del av brännarhuset satt inne i förbränningsrummet.

Testade lite på skoj att montera en brännare av annat fabrikat och var då tvungen att bygga ut ytterligare 3,5 cm för att den brännaren fästanordning inte skulle ta i pannluckans utstickande fästbultar.

Nu sitter Viking B16 tillbaka på sin plats men utbyggnaden är nu 124 mm. Bara brännarhusets yttersta del sticker in i förbränningsrummet. Pannan är inte av säckeldningstyp där röken kastas tillbaka mot brännaren.

Funderar på vilket som är bäst för brännaren i längden. Blir det varmare i utbyggnadens plåttunnel än i själva förbränningsrummet. Någon som har några ideer här?
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Hur stor utbyggnad av brännaren

Inlägg av psau »

Har inga direkta ideer men jag körde trial and error metoden när jag monterade brännaren i min panna.

Nu har jag ca 9cm utbyggnad av brännaren, Nibes egna pelletslucka samt en egensvetsad ram i fyrkantstål...
Men det jag märkar är att det är markant varmare i pannrummet än med PX brännaren den hade sin originalstos monterad på oljeluckan.

Ingen av monteringarna har haft någon annan isolering än original isolering i luckan...

Nu är det vinter och gör inget med lite varmt i pannrummet men framåt sommaren sommer det vara ohållbart.

Min fundering är vågar man isolera utskjutet utifrån, blir brännarhuset för varmt?
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Torsten
Pannrumstomte!
Inlägg: 1809
Blev medlem: sön 03 dec, 2006 00:33

Re: Hur stor utbyggnad av brännaren

Inlägg av Torsten »

Jag har lindat utbyggnaden med glasull och silvertape. Brännaren känns inte varmare än vanligt men funderar på att gå tillbaka till 9 cm utbyggnad.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!
Inlägg: 273
Blev medlem: fre 02 jun, 2006 11:49
Ort: Arlöv (Malmö)

Re: Hur stor utbyggnad av brännaren

Inlägg av Stroker »

Min var så mycket utbyggd att jag just och jämt kunde lyfta locket när den var monterad i pannan. Jag isolerade med asbetsband som man använder till headers och avgasrör. Detta gjorde att det inte alstrade någon värme utåt och jag körde så i 5 år utan att något har deformerats i brännaren. Den är som ny nu när den är upputsad . Eftersom jag använde den i en TMV attack panna där jag var tvungen att vända lågan fram med baffel samt skicka tillbaka den mot brännaren och få rök och värme till slut att passera just under brännarens främre nedre del så är det än mer fantastiskt att den är helt intakt än. Jag isolerade oxå mellan bännarrör och den hemmagjorda fyrkantiga stosen jag gjort (kanske 5-10mm runt om) med bandet.
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Hur stor utbyggnad av brännaren

Inlägg av psau »

Jag ska testa att fylla utrymmet med stenull mellan brännarrör och utbyggnadsstos. Min stos har antagit en mörk blåsvart nyans så nu matchar den nästan luckan som är svart ;-)
Nu är det vinter och då gör värmen i pannrummet inget men sommartid blir det inte lika kul med varmt pannrum.
I PX21an jag körde förut kommer tillluft i utrymmet mellan inre och yttre brännarrör så där blir det inte alls denna spillvärme ut i pannrummet.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Skriv svar